Close
Transport har kopplat in ett delgivningsföretag i försöken att att få ut lönerna från Ringduve taxi. Det är första steget mot en konkursansökan.
Close

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

På Ringduve taxi har förarna nu väntat i tre veckor på januarilönen. Transport har kopplat in ett inkassobolag, som ännu inte lyckas nå de ansvariga med ett krav på löneutbetalning.

En betalningsanmaning är första steget om facket ska kunna försätta bolaget i konkurs.

– Det är bedrövligt. Ju längre det drar ut på tiden, desto mer riskerar förarna att förlora när den statliga lönegarantin ska beräknas, säger Lone Olsson, taxiombudsman på Transports Malmöavdelning.

Via förarna fick hon ta del av Torbjörns Olssons nya mejlutskick. Även Transportarbetaren har fått det.

Torbjörn Olsson fortsätter kritisera tidningen. Liksom Skatteverket, som inte efterskänker skatteskulder som Ringduve taxi dragit på sig.

I mejlet skriver han:

Dessvärre måste jag meddela att det inte kan bli någon löneutbetalning nu. Ingen får lön, inte ens jag. Sen, jag är dessvärre inte någon bank som kan låna er pengar. Jag är bara en anställd, precis som ni. Jag har dock lagt förslag om detta till ägarna och styrelsen.

Sista chansen att rädda bolaget är nog dessvärre i slutet av månaden. Skatteverket är helt omöjliga verkar det som och investerarna sätter inte till mer pengar om inte skatteverket ger med sig. En tråkig verklighet.

Bolaget är inte i konkurs. Inga ansökningar om konkurs finns i dagsläget. Media leker med er, ’de vill ha nya läsare’, fy på er i media som ljuger om så här viktiga saker.

Nej, en konkurs från utomstående är månader borta. Jag har däremot informerat bolaget att man för er anställdas skull kan ansöka om en egen konkurs. En sådan behandlas omedelbart, alltså i princip samma dag. Då behandlas er lönegaranti direkt, om så nu skulle bli fallet. Då har ni lönerna direkt. Alla andra vägar tar månader.

Transports ombudsman Lone Olsson bedömer att utsikterna för att chaufförerna ska få sina löner är mycket små. I en skriftlig information riktad till Ringduve taxis anställda skriver hon:

”Torbjörn Olsson är anställd av Ringduve taxi som ”ekonomisk expert”. Han talar om för de anställda att de inte får någon lön. För vilka ägare och för vilken styrelse har han påtalat att de anställda behöver sin lön?

Han anser att anställda arbetsvägrar, är illojala och nu inte ska få sin lön – på grund av att de som medlemmar sökt hjälp hos sin fackförening. Hjälp i en situation där de inte får lön och hamnar i ekonomisk kris.

Torbjörn Olsson hävdar att han jobbar för en ”fin framtid för bolaget” och påstår att bolaget inte är på väg in i en konkurs. Ja, det blir kanske en fin framtid för någon, men inte för dem som inte får sin lön.

Han hävdar att vissa anställda sagt upp sig själva. Men, nej. Det är ingen som sagt upp sig själv. Förare har frånträtt sina anställningar då företaget grovt åsidosatt en av en arbetsgivarens viktigaste förpliktelser – nämligen att betala ut lön.

I mejlet till de anställda påstår Torbjörn Olsson att den som anmäler sig till A-kassan får problem. Men Ringduve taxis personal anmäler sig inte till A-kassan, de skriver in sig på arbetsförmedlingen som arbetslösa och arbetssökande – på grund av att man varit tvingad att frånträda anställningen.

Transport är en medlemsorganisation som på bästa sätt och efter de förutsättningar vi får och har, försöker hjälpa våra medlemmar i en svår situation. En situation där en stor arbetsgivare totalt struntat i sina åtaganden.

Det är inte lätt för den som har drabbats att förstå att när vi ska städa upp efter en arbetsgivare som Ringduve taxi måste vi följa lagstiftningen. För många förare kan det nog kännas som om att det inte händer något. Men lagstiftningen är komplicerad och det tar tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    15 februari, 2019

    gör en egen fordran! lämna den själv till arbetsgivaren! där startar arbetet med konkurs! vänta inte på hjälp. jag har varit med och satt en arbetsgivare i konkurs på detta sätt! (taxiservice asif AB)

Lästips:

Insänt logga

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Jouni Talso på hemmaplan, taxistolpen vid Stråket i Råsunda, Solna, där han också bor. Foto: Lilly Hallberg

Seriös taxi oavsett uppdrag

Taxi. Tre dagar före julafton 2012 insåg Jouni Talso att han hamnat rätt – bakom ratten i en taxi. Han trivs fortfarande med friheten och utvecklingsmöjligheterna, även som tomte. Men pandemin har varit oerhört tuff.

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.