Konkurrens mellan a-kassor väcker ilska

Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, HF, har en egen a-kassa med bara 1 350 medlemmar. Nu vill kassan säkra sin överlevnad genom att värva medlemmar från yrkesgrupper som traditionellt tillhört Kommunal, Seko och Transport. – Jag är både förvånad och förbannad, säger Sekos a-kasseföreståndare Roal Nilssen.

Hamnarbetarförbundet bildades 1972, efter en uppslitande splittring inom Transports stuveriarbetarkår.

Under decennierna som följt har hamnarbetet förändrats och yrkeskåren stadigt krympt. Både Transport och HF har därför tappat stuverimedlemmar, trots att den fackliga organisationsgraden fortfarande är extremt hög på kajerna.

HF:s a-kassa hade 1 630 medlemmar på våren 2008. Nu är antalet nere i omkring 1 350. För att över huvud taget klara administrationen får HF-kassan 1,2–1,3 miljoner i statliga stödpengar. Det motsvarar cirka 75 kronor per medlem och månad.

HF:s a-kassa har nu beslutat att medlemsbasen ska breddas. Det är en åtgärd som kräver medgivande från tillsynsmyndigheten, IAF.

Flera andra a-kassor har gått i taket. HF siktar in sig på missnöjda buss- och tågförare, men också personal på lager och terminaler. En uttalad målgrupp är anställda i bemanningsföretag.

De fackförbund som främst berörs är Transport och Seko, men även Handels och Kommunal. LO-förbunden (HF är inte med i LO) anser att det handlar om ren konkurrens – dessutom med hjälp av statliga pengar.

I en gemensam skrivelse till IAF påpekar Transport och Seko att staten satt upp regler som innebär att det krävs minst 10 000 medlemmar för att över huvud taget få registrera en a-kassa. Det gäller i och för sig nya kassor. Men Seko och Transport anser ändå att HF-kassans medlemsantal är så fjärran från att uppfylla detta grundkrav, att bara det bör motivera ett nej från IAF.

I skrivelsen konstateras att lagen om arbetslöshetskassor faktiskt säger att registrering kan vägras om kassan verksamhetsområde ”helt eller i väsentligt hänseende sammanfaller med en redan verksam arbetslöshetskassas verksamhetsområde”.

LO-förbunden menar att det aldrig varit statens avsikt att kassorna ska konkurrera med varandra. I den mån människor inte vill gå med i fackligt drivna a-kassor, finns numera den statligt inrättade Alfa-kassan.

Karl-Henry Andersson är föreståndare för HF:s a-kassa. Han avvisar kritiken:

– Vi har inte för avsikt att konkurrera med Transports eller Sekos a-kassor. Men vi har tidigare kontaktats av bussförare som brutit sig ur Kommunal och velat gå med hos oss. På grund av reglerna var vi tvungna att säga nej.

– Redan idag har vi medlemmar på lager och terminaler. Nu växer det upp enormt många nya sådana verksamheter, ofta med inhyrd personal. De bemanningsanställda är många gånger inte med i vare sig fack eller a-kassa. Dem vill kunna vi skriva in. Det är det nya för oss, personallogistik.

Karl-Henry Andersson säger sig ha förståelse för Transports och Sekos kritik. Sedan anför han:

– Det finns en undre gräns för hur liten en a-kassa kan vara. Vi börjar närma oss den. Vi skulle behöva några hundra nya medlemmar.

Är det inte bättre att avveckla en a-kassa som är så liten att administrationskostnaden faktiskt blivit fyra, fem gånger så hög som genomsnittet i LO?

– Det tror jag nog inte. Vår kassa är unik, den har funnits ända sedan Hamnarbetarförbundet bildades. På grund av storleken känner vi nästan varenda medlem.

Men om det trots allt uppstår ett konkurrensförhållande; är det okej att en ”tävlande” får ett omfattande statligt stöd?

– Den typen av frågor tycker jag inte är relevant.

På Transports a-kassa är det flera uppgifter och punkter i HF:s resonemang som väcker förvåning. HF:s a-kassa är belägen hemma i föreståndarens egen bostad. Hur rimmar det med de långtgående krav på sekretess som staten numera ställer på verksamheten?

En handläggare påpekar att a-kassans verksamhet är strikt reglerad myndighetsutövning. Att en kassa är så liten att personalen personligen känner alla medlemmar kanske inte bara är positivt, ur integritetssynpunkt…

IAF håller som bäst på och bereder HF:s ärende. Beslut kommer sannolikt i oktober, uppger en handläggare. IAF är en förkortning för Inspektionen för Arbetslöshetsförsäkringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.