Konflikten avblåst – bevakningsavtalet är klart

Vid halv fem i dag, onsdag, enades Transport och Almega om ett nytt kollektivavtal för de bevakningsanställda. Det innebär att den pågående blockaden avslutas omedelbart och att strejken uteblir. Uteblir gör även hurra-ropen. – Jag är missnöjd, och starkt kritisk till hur hela avtalsrörelsen har utvecklats, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport.

Liksom för åkeri blir det ett 37 månader långt avtal, och den sammanlagda löneökningen blir 1768 kronor. Det motsvarar 1720 kronor på 36 månader, vilket är lägre än LO:s överenskomna riktmärke.

– Vi är inte alls nöjda, men vi har fått med två viktiga saker. Dels ob passet ut, något som har varit ett krav från delegationen i många år, och dels att behovsanställda får fast arbetstidsmått tidigare, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Transport har slagits för att löneförhöjningen ska följa LO:s överenskomna ”märke” på 1740 kronor. Något som visat sig svårt att uppnå, till och med efter konfliktåtgärder.

– Vi som företräder låglönegrupper får inte ens ut det som LO har kommit överens om! Att Svenskt Näringsliv vill ha ett låglöneproletariat är inte förvånande, men det är förvånande att LO är på samma bana, säger Lars Lindgren.

En positiv förändring i det nya avtalet är att det, från och med 2015, kommer att införas ob under hela arbetstiden, även för den del av nattpasset som sker efter klockan 6 på morgonen.

Dessutom har förutsättningarna för behovare som har jobbat länge förbättrats. I dag erbjuds en behovsanställd ett fast arbetstidsmått efter ett år på företaget. Med det nya avtalet ska det ske redan efter nio månader.

– Det är det minsta vi kan göra för dem efter hur de har blivit behandlade under den här konflikten. På det här sättet kommer de in i stegen som leder till en heltidstjänst mycket snabbare, förklarar ombudsman Jerker Nilsson.

Den som har en deltidstjänst har alltid förtur till extrajobb, vilket gör att det blir lättare att komma upp i heltid.

De saker som arbetsgivaren har fått tillbaka är dels en sänkt betalning till vidareutbildningen hos BYA, dels att lönen under väktarutbildning VU 1 försvinner.

Avtalet gäller från 1 april i år, fram till 1 maj 2016. Om någon av parterna skulle vilja finns dock en skrivning om att det sista året kan sägas upp.

I och med att avtalet har undertecknats avbryts den pågående blockaden mot mer- och övertid samt mot inhyrningar och nyanställningar.

Det innebär också att den varslade strejken, som skulle ha brutit ut på måndag, ställs in.

– Jag kan förstå att medlemmarna ut i landet blir besvikna och att de vill ge tillbaka på arbetsgivarna efter hur de har blivit behandlade. Men om det är något otillåtet som har inträffat får vi reda ut det i efterhand, säger Jerker Nilsson.

– Frågan man får ställa sig är om det är värt att ta en konflikt för 20 kronor när du under varje strejkpass får lägre konfliktersättning än den nuvarande lönen.

Jämfört med medlarnas tidigare bud är det här avtalet, enligt Jerker Nilsson, en klar förbättring.

– Om vi hade gått med på det hade vi dels fått mindre pengar. Dels skulle vi få betala en massa, som försämrad arbetstidsförkortning och längre väntan på lönegruppsinplacering. Nu har vi inte gjort några sådana avräkningar, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.