Konflikten är över i Sveriges hamnar

Transport blåser av konflikten i landets hamnar. Sent på fredagseftermiddagen kom facket och arbetsgivarparten Sveriges hamnar överens om ett nytt ettårigt avtal med en lönehöjning på 774 kronor.

Sveriges hamnar drog tillbaka alla tidigare krav på förändringar i regleringen av arbetstider och erbjöd Transport den lönehöjning förbundet begärt, 774 kronor, förklarar förbundsordförande Lars Lindgren.

– Jag är ganska nöjd med lönehöjningen, som överensstämmer med vad byggnadsarbetarna fick, och glad över att det inte blev någon långvarig konflikt. Det har Sveriges industri inte råd med.

Lindgren betecknar konflikten med utlöst blockad som ideologisk och har hela tiden poängterat att hamnarbetarnas inflytande över arbetstiderna inte har något pris.

– Det glädjer mig att den samlade hamnarbetarkåren slöt upp, både Transport och Hamnarbetarförbundet gemensamt, och inte släppte motståndet mot förändrad arbetstidsreglering. Ändå lockade arbetsgivarsidan med bud på 1 200 kronor i lönehöjning, mot att vi sålde bort inflytandet.

Blockaden mot övertid, mertid, nyanställningar och inhyrning av personal hade redan börjat få effekt i hamnarna när parterna hastigt kom överens och stridsåtgärderna blåstes av.

– Ibland är det som med ketchupflaskor, till slut fick vi till en vettig lösning. Det var ju stora värden som stod på spel. Varken för avtalsdelegationen eller gubbarna och gummorna i hamnarna var det heller aktuellt att gå med på den långgående förskjutning över inflytandet som arbetsgivarna krävde, kommenterar Lars Lindgren.

Han noterar att Sveriges hamnar tagit upp frågan om arbetstiderna i de tidigare avtalsrundorna och är övertygad om att den kommer att dyka upp igen, i nästa ”vända”.

– Ändå finns det inga exempel eller bevis på att det varit några problem med lastningen eller lossningen i hamnarna. Det har alltid gått att lösa genom lokala överenskommelser med de lokala arbetsgivarna. Inte en enda pinne har någonsin blivit liggande kvar på kajen på grund av att ingen hamnarbetare velat jobba.

Enligt Lindgren ger dagens system en stor flexibilitet i hamnarna, där man kan anpassa sig efter den aktuella verksamheten, i stället för att låsa fast sig vid en gemensam ordning.

Han jämför hamn- och stuveriarbetarnas lönehöjning med byggnadsarbetarnas, i deras senaste avtal.

– Hamnarbetarbetarna ska ha samma köpkraft som byggjobbarna. Att driva lönehöjningar i krontal är vettigare än att sätta en procentsats, som arbetsgivarna förespråkar. Med kronpåslag på lönen blir det lika för alla, i stället för lite högre och lite lägre för olika personer, som med procenthöjningar.

Hamnarbetarna krävde först 1 000 kronor i lönepåslag. Hur tror du de reagerar nu?

– 1 000 kronor kräver de alltid, men jag tror de är ganska nöjda när vi hämtade hem den ideologiska frågan. Att Hamnarbetarförbundet ställde upp solidariskt visar vad facklig styrka kan innebära, menar Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.