Kollektivavtal på gång
Senast vid årsskiftet ska alla åkerier som kör för Samtrans ha tecknat avtal med Transport. Med det beskedet gick ett gäng chaufförer hem från uppvaktningen hos företaget som dominerar inom skol- och omsorgstransporter i Stockholms län.
– Det var ett bra möte, säger Mikael Zinko, chaufför på Björnligan transport och en av dem som i förra veckan träffade Samtrans vd Jan Pelli.
– Vi hade fattat beslutet långt tidigare, säger Jan Pelli. Från årsskiftet ska alla åkerier som kör för vår koncern ha kollektivavtal, och många har det redan.
Samtidigt som Alliansen i Stockholms läns landsting upphandlar färdtjänsten utan att kräva schysta villkor för förarna har alltså Samtrans beslutat om detta utan krav uppifrån. Med gällande upphandling innebär det att ungefär hälften av de rullstolstaxi som rullar i länet kommer att köras av förare med kollektivavtal. Dessutom en stor del av skol- och omsorgstransporterna som upphandlas av respektive kommun.
(Men för den vanliga färdtjänsten betyder detta ingenting, där finns inte Samtrans med.)
Ungefär 200 åkerier kör för Samtrans, och hos dem finns ungefär 800 bilar med runt 900 chaufförer som jobbar med skol- och omsorgsresorna. För dem betyder beslutet att deras arbetsgivare kommer att anslutas till Biltrafikens arbetsgivareförbund, och därmed sluta kollektivavtal med Transport. Det handlar om taxiföraravtalet.
– Nu ska vi informera åkerierna om vårt krav på kollektivavtal, säger Jan Pelli. Vi ska berätta om fördelarna med avtal och med att var ansluten till en branschorganisation. Det är jätteviktigt att förarna har schysta villor, men det ska ju också vara bra för båda parter.
På mötet med chaufförerna diskuterades också provisionslönen som gäller för chaufförerna.
– Vi vill helst ha fast månadslön, säger Miakel Zinko, men det fick vi ju inget gehör för. Och då vi vill ha ett golv för procentlönen, och där fick vi ett mer svävande svar …
– Vi kommer att ge åkerierna en rekommendation när det gäller nivån på provisionslönen, säger Samtrans Jan Pelli utan att nämna några nivåer.
Transports ombudsman Bo Nilsson var också med på träffen. Han var i stort sett nöjd med utfallen, men:
– Nästa steg är att få bort provisionslönerna, säger han.