Kor som lastas i en djurtransport av djurtransportör Peter Kolmodin.
Close
Klämskador är vanligt bland djurtransportörer. Peter Kolmodin får ofta törnar av tjurar och kor. ”Det är en del av jobbet. Men ingen ska behöva dö på det sätt som Mats gjorde”, säger Peter.
Close

Kollegans död tog hårt på Peter

I januari klämdes en djurtransportör så illa under en fallande ramp att han senare avled på sjukhus. Olyckan tog hårt på arbetskamraten Peter Kolmodin. – Att köra djur är en risk i sig. Det vet alla i branschen. Men ingen ska behöva dö på det här sättet.

Den ångande värmen slår emot oss. En lång sträv tunga försöker fånga in Peter Kolmodins högerhand. Fyra tjurar i 800-kilosklassen ska strax i väg på sin sista resa.

Peter har redan backat till med lastbilen och fällt ned den hydrauliska baklämmen. Samma sorts ramp som kollegan hade.

– Fast min är något mindre. Ändå väger den nog närmare 400 kilo, säger han och kliver in i båset.

Den här morgonen är inte som andra i lagården. Främmande människor. Nya okända lukter. Tjurarna som först varit avvaktande blir oroliga och börjar buffas. Som rugbyspelare i jätteformat.

Peter hoppar vant undan när en brun-svart stridsvagn oväntat svänger runt.

– Det gäller att ha ögonkontakt med djuren. Hela tiden. Och inte vara rädd. Det känner de av direkt, säger Peter som själv var lantbrukare innan han började köra djur för tio år sedan.

Några minuter senare har han och bonden med gemensamma krafter baxat upp tjurarna på bilen. Lite pappersarbete återstår innan släpet kopplas och vi är på väg mot nästa gård.

Peter Kolmodin tittar ut över det snöiga landskapet som är mer grått än vitt i gryningsljuset:

– Jag vill berätta om Mats, säger han lite trevande. Vi umgicks inte privat, men han var en kille som ändå betydde väldigt mycket.

– Vi brukade stöta ihop i tvätthallen på slakteriet. Mats var ofta klar med bilen före mig och plötsligt var han där med vattenstrålen. Utan att ens fråga ryckte han in och hjälpte andra. Han var sån. En go kompis.

Peter Kolmodin kommer in på själva olyckan.

Det är tisdag kväll den 19 januari. Åkeriet har fyra djurekipage. Mats har precis hämtat ut sin bil från verkstaden. Den har varit inne för reparation av ett elektriskt fel på den hydrauliska baklämmen. Rampen som djuren kliver på.

Mats kör till en spånfålla där chaufförerna skyfflar in strö i djurboxarna. Ingen vet exakt vad som hände sedan, men det mesta talar för att Mats ställt sig bakom lastbilen och lossat spärren som låser baklämmen i uppfällt läge.

Men i stället för att stanna kvar slår rampen ner. Mats hinner inte undan. Han får den över ryggen och trycks ner i spagat med överkroppen pressad framåt över ena benet. Som en fällkniv.

Trots svåra inre skador är Mats vid medvetande. Ingen hör hans rop på hjälp, men han lyckas till slut få fram mobilen. Efter närmare en timme och en rad desperata försök att larma är räddningstjänsten på plats. Tre personer lyckas baxa upp lämmen så att Mats kan befrias ur skruvstädet. Han är vid medvetande, knappt.

I en kort tidningsnotis i Hallands Nyheter återges olyckan. Chaufförens tillstånd beskrivs som allvarligt, men stabilt. Fast tillståndet försämras snabbt och efter två veckor avlider han på sjukhuset.

– Mats skulle fyllt 52 i år, säger Peter. Jag berättar det här för att hedra honom. Och för att samma sak inte får hända igen.

Peter Kolmodin tycker att samhället alltför ofta jagar en syndabock när något gått snett. Själv tycker han att olyckan handlar om ett systemfel. Om brist på information.

– Tänk om vi pratat mer med varandra. Tänk om Mats vetat att baklämmen varit inne för ett elfel och att verkstaden inte provkörde rampen efteråt. Då hade han garanterat inte stått under den när spärren lossades.

Baklämmen lyfts och sänks via två oljefyllda hydrauliska kolvar. Om styrsystemet går sönder är det vanligt att man använder truck eller någon annan maskin för att pressa upp lämmen igen, så att chauffören kan ta sig till verkstad.

– Så hade man gjort på Mats bil, förklarar Peter. Det gör att cylindrarna töms på olja. Kör man lämmen upp och ner några gånger så fylls systemet på igen. Men om det inte görs finns inget som hindrar den från att falla fritt.

För några veckor sedan var det begravning. Peter Kolmodin var där och lyckades läsa en kort dikt innan rösten svek. Fortfarande tänker han på olyckan varje dag.

– Mina anhöriga undrar om vi snart skulle kunna prata om något annat vid middagsbordet. Men jag kan inte släppa det.

Peter har funderat mycket över åkeriets agerande. Informationen som förarna fick var knapphändig. Företaget har inget fungerande arbetsmiljöarbete. Ingen riskbedömning och ingen plan för krishantering.

Någon vecka efter olyckan hade åkeriet planerat in en personalfest för de anställda. Den genomfördes – samtidigt som Mats låg medvetslös på sjukhuset. Peter valde att inte gå dit.

– Jag fattar inte att folk pallade. Är det verkligen så viktigt med ett mål gratis mat?

Nu i efterhand inser Peter att han förmodligen skulle behövt professionell hjälp.

– Tyngst var det veckorna efter olyckan. Då körde jag Mats bil, till bönderna han brukade besöka. De hade inte hört om olyckan och flera började gråta när jag gav dem beskedet.

Peter tystnar. Han ber mig ställa frågor, om det är något som är minsta oklart. Han vill inte att jag namnger åkeriet. Nya ägare är på väg att ta över och Peter tycker att ledningen anammat en modernare företagskultur.

Olyckan är anmäld till Arbetsmiljöverket och utreds av polisen. Det kan bli fråga om åtal för arbetsmiljöbrott. Peter Kolmodin säger:

– Olyckan kunde ha hänt vem som helst på företaget. I vårt jobb kan man bli ihjälstångad av en tjur. Men det som drabbade Mats var så onödigt. Så fruktansvärt onödigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.