Knäskadade Leif får sparken

Knäskadade Leif Lindqvist fick sparken efter nio år på samma åkeri. Orsak: Han hade kört in med sin bil på området där han jobbar – för plötsligt gällde inte tillståndet han hade fått. – Jag tror ingenting om framtiden. Det verkar rätt så kört för mig, säger Leif Lindqvist som snart fyller 61.

– Vi får se om Diskrimineringsombudsmannen kan göra något åt saken, sa han när Transportarbetaren berättade hans hisotora i början av augusti. Det handlar ju egentligen inte om min arbetsgivare, utan om en tredje part som inte släpper in mig på arbetsplatsen.

Leif Lindqvists historia är lite krånglig:

Han är anställd på Esperssons åkeri. Åkeriet har två stora kunder, den ena är Skånemejerier. Leif Lindqvist har under åren jobbat för mejeriet, inne på mejeriets område.

– Jag har mest kört trailer om nätterna, berättar han. Jag har jobbat i en terminaltruck, och kan gå ut ur den när jag ska höja och sänka trailern, veva ner stödbenen eller koppla slangar till luften. Men jag kan inte gå några långa sträckor.

Mejeriet har nu stängt av honom från arbetsplatsen. Detta för att han flera gånger har brutit mot de nya ordningsregler som förbjuder privatbilar på området.

Och då blev åkeriet tvunget att säga upp honom. Det finns inga andra uppgifter som han kan göra. Uppsägningstiden är fem månader. Sedan är det arbetsförmedlingen som gäller – om inte Skånemejerier ändrar sig om avstängningen.

– Vi fick i alla fall in en skrivning om att han får komma tillbaka i så fall, säger Linda Svensson, Transports ombudsman som har förhandlat med åkeriet.

– Fallet är helt obegripligt, säger hon. Skånemejerier tycker inte att det spelar någon roll att en människa är handikappad. Att han från den tidigare platschefen har fått specialtillstånd att köra in på området just för att han är handikappad … För oss är det ett problem att mejeriet inte är hans arbetsgivare – att vi måste förhandla med åkeriet.

På Esperssons åkeri svarar driftschefen Conny Espersson på Transportarbetarens frågor.

– Det är aldrig roligt att säga upp någon, men vi sitter själva i kläm. Vi har inga andra uppgifter till Leif än de han har skött … och på mejeriet är han inte välkommen att fortsätta med dem.

Själv konstaterar Leif Lindqvist att han borde ha tagit tag i frågan första gången han fick höra talas om de nya reglerna om att inga privatbilar skulle släppas in på området. Men han lutade sig mot att den tidigare chefen hade gett honom specialtillstånd att köra in.

– Ordningsregler förändras med tiden, säger Göran Tell på Skånemejerier, logistiker och den som har stängt av Leif Lindqvist från arbetsplatsen.

– Vi har för trångt numera för att anställda ska få ta med sina bilar in på området.

Han, som för övrigt är ordförande i tjänstemannafacket Unionen på arbetsplatsen, fortsätter:

– Leif fortsatte att köra in på området, och först i efterhand har jag fått se läkarintyg på att han har svårt att gå. Om han hade velat ha kvar sitt jobb skulle han väl ha visat dem tidigare?

Kan du och Skånemejerier tänka om nu när du har fått se papper?

– Inte i nuläget. Men världen förändras ju hela tiden, och jag kan inget säga om framtiden.

Efter den första diskussionen mellan Transport och Skånemejerier infördes en handikapp-plats på personalparkeringen. Mejeriet lät sätta upp en skylt på en plats nära grindarna.

– Så nu skulle jag kunna parkera där och göra mitt jobb, konstaterar Leif Lindqvist. Om mejeriet inte hade stängt av mig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.