Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg
Close
Bilden till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Bilden till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot.
Close
Månadens klubb

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Restaurang Hugo vid centralstationen i Norrköping en kväll i slutet av februari: Chaufförer från Connect Bus har möte. Med från Transports avdelning 4 Östergötland är också ordförande Joakim Carlsson och regionala skyddsombudet Anders Broman.

På dagordningen: Verksamhet i klubben, rapporter, val av styrelse – tal om uppsökeri, årsmöte, försäkringar och utbildningar och aktiviteter för medlemmar. Uppsökeri och grillande, regionens trafikplanering. Brevlåda för klubben och eget litet rum?

På arbetsplatsen i Norrköping är anslagstavlan ”Facket informerar” redan uppe.

– När vi är på plats ger det sig själv, det kommer att locka fler, säger en av förarna som är med kvällen när klubben bildas ”på riktigt”.

Det är stort.

– Och det är första gången under mina fem år som ordförande det bildas en ny klubb, säger Joakim från avdelningen.

Men det har varit på gång i stort sett sedan Connect-starten förra året, och man har haft en rad möten och sittningar för att komma i gång.

I dag arbetar ett fyrtiotal förare heltid för företaget här i Norrköping, men Connect Bus har trafikavtal för serviceresor med en rad städer i landet. Bland annat i Örebro och Göteborg där nybildade klubben i avdelning 4 har systerklubbar.

Liksom hos det stora nordiska bussbolaget finns de gamla åkeriernas namn kvar i klubbnamnen; Sandarne respektiva Söne.

Norrköpingsklubbens medlemmar uppfattar att arbetsgivaren ser positivt på facket. Att det finns fördelar för båda parter i dialogen, utan att det handlar om att lösa arbetsgivarens problem.

Flera av dem som nu ingår i styrelsen har tidigare arbetat tillsammans. De diskuterar erfarenheter – och svårigheter. ”Effektiviseringar” inom den samhällsbetalda trafiken, strukturer som skruvats för att bli tajtare. Halverade lasttider, körtider som är orealistiska i vinterväglag eller planerade utifrån vattenvägen över Bråviken; ”Östgötatrafiken får inte planera efter färjorna, det går inte.”

– Gamla rävar reder ofta ut det, men jag tänker på dem som just börjat köra. Det är få som vill vara kvar med våra villkor, säger Åke Arén, nyvald klubbordförande.

– Enkäten har visat hur det ser ut, de ansvariga i regionen kan inte slingra sig.

Den enkät om stress och körtider som Transports Östgötaavdelning gjort visar tydligt hur pressad många färdtjänstförare upplever sin arbetssituation. Men de som själva kör är inte förvånade över resultatet.

Det positiva är att arbetet efter undersökningen, som gjordes i höstas, visar att facket gör skillnad tycker de i nybildade klubben. Det är också en väg till att bli fler medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.