Klart med kollektivavtal för Dalarnas färdtjänstförare
Kollektivavtal ska finnas. Inga ackordslöner tillåts. I går blev det helt klart att taxiförarna som kör samhällsresor i Dalarna ska ha schysta villkor de närmaste tio åren. Tisdag den 5 maj gick tiden för att överklaga upphandlingen ut.
– Det är väldigt, väldigt roligt att vi kan ställa de kraven – och att detta utan att vi behövde fastna i årslånga, rättsliga tvister med något företag som hade valt att överklaga upphandlingen, säger Inga-Britt Kronnäs (S), ordförande i Dalatrafik.
I upphandlingen av all kollektivtrafik i Dalarna plus samhällsbetalda taxiresor krävs att trafikföretagen har kollektivavtal. Åkare som är knutna till Taxi Dalarna kommer att köra färdtjänst och andra resor som samhället betalar.
– Det känns väldigt skönt för oss – och för åkarna och för chaufförerna – att veta vad de kommer att tjäna, säger Alan Björk, vd på Taxi Dalarna.
Han undertecknade i slutet av förra året ett kollektivavtal med Transport i Dalarna. Avtalet för taxichaufförerna har en speciell konstruktion: Det innehåller dels en fast månadslön, som kompletteras med ob-tillägg och övertidsersättning, dels en procentlön på inkört belopp om den överstiger månadslönen.
En bra månad kan chauffören komma upp i en lön på 25 000 kronor, enligt Alan Björk. Men hen kan aldrig hamna under 22 250.
– Avtalet gäller till i juni, säger Alan Björk. Men vi har ingen avsikt att ändra konstruktionen när vi förhandlar om det.
Thomas Nordin, ombudsman för Transport i Dalarna, är också mycket nöjd med att fackets krav på kollektivavtal och månadslön numera gäller för taxichaufförerna – och att de finns med när regionen upphandlar sina resor.
– Hoppas att det här får ringar på vattnet och att de här kraven kommer att ställas på flera håll i landet, säger Thomas Nordin.
Ett besked i den riktningen gav civilminister Ardalan Shekarabi (S) när riksdagen i går debatterade reglerna för offentlig upphandling:
– Svenska skattemedel ska aldrig användas till social dumpning, sa han enligt riksdagsprotokollet, och hänvisade till Sveriges Radios undersökning av taxibranschen:
– 13 av 100 intervjuade taxiförare jobbar sju dagar i veckan, vilket är olagligt. Och 9 av dem som tjänar minst kör regelbundet färdtjänst och sjukresor, alltså resor som samhället, vi skattebetalare, betalar. Den verkligheten bidrar vi till att upprätthålla genom att inte ställa krav i samband med offentliga upphandlingar.
Men detta har Dalarna alltså sagt nej till.
I den pågående upphandlingen i Göteborg krävs också för första gången villkor som motsvarar kollektivavtalet. Och i Malmö ska vita jobbmodellen, som Transportarbetaren har berättat om, användas när färdtjänsten ska upphandlas senare i åt. I Stockholms landsting, däremot, har den borgerliga majoriteten sagt nej till att kräva schysta villkor.