Klart med kollektivavtal för Dalarnas färdtjänstförare

Kollektivavtal ska finnas. Inga ackordslöner tillåts. I går blev det helt klart att taxiförarna som kör samhällsresor i Dalarna ska ha schysta villkor de närmaste tio åren. Tisdag den 5 maj gick tiden för att överklaga upphandlingen ut.

– Det är väldigt, väldigt roligt att vi kan ställa de kraven – och att detta utan att vi behövde fastna i årslånga, rättsliga tvister med något företag som hade valt att överklaga upphandlingen, säger Inga-Britt Kronnäs (S), ordförande i Dalatrafik.

I upphandlingen av all kollektivtrafik i Dalarna plus samhällsbetalda taxiresor krävs att trafikföretagen har kollektivavtal. Åkare som är knutna till Taxi Dalarna kommer att köra färdtjänst och andra resor som samhället betalar.

– Det känns väldigt skönt för oss – och för åkarna och för chaufförerna – att veta vad de kommer att tjäna, säger Alan Björk, vd på Taxi Dalarna.

Han undertecknade i slutet av förra året ett kollektivavtal med Transport i Dalarna. Avtalet för taxichaufförerna har en speciell konstruktion: Det innehåller dels en fast månadslön, som kompletteras med ob-tillägg och övertidsersättning, dels en procentlön på inkört belopp om den överstiger månadslönen.

En bra månad kan chauffören komma upp i en lön på 25 000 kronor, enligt Alan Björk. Men hen kan aldrig hamna under 22 250.

– Avtalet gäller till i juni, säger Alan Björk. Men vi har ingen avsikt att ändra konstruktionen när vi förhandlar om det.

Thomas Nordin, ombudsman för Transport i Dalarna, är också mycket nöjd med att fackets krav på kollektivavtal och månadslön numera gäller för taxichaufförerna – och att de finns med när regionen upphandlar sina resor.

– Hoppas att det här får ringar på vattnet och att de här kraven kommer att ställas på flera håll i landet, säger Thomas Nordin.

Ett besked i den riktningen gav civilminister Ardalan Shekarabi (S) när riksdagen i går debatterade reglerna för offentlig upphandling:

– Svenska skattemedel ska aldrig användas till social dumpning, sa han enligt riksdagsprotokollet, och hänvisade till Sveriges Radios undersökning av taxibranschen:

– 13 av 100 intervjuade taxiförare jobbar sju dagar i veckan, vilket är olagligt. Och 9 av dem som tjänar minst kör regelbundet färdtjänst och sjukresor, alltså resor som samhället, vi skattebetalare, betalar. Den verkligheten bidrar vi till att upprätthålla genom att inte ställa krav i samband med offentliga upphandlingar.

Men detta har Dalarna alltså sagt nej till.

I den pågående upphandlingen i Göteborg krävs också för första gången villkor som motsvarar kollektivavtalet. Och i Malmö ska vita jobbmodellen, som Transportarbetaren har berättat om, användas när färdtjänsten ska upphandlas senare i åt. I Stockholms landsting, däremot, har den borgerliga majoriteten sagt nej till att kräva schysta villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.