”Keolis dumpar färdtjänstlönerna”

– Lönedumpning, hävdar Transports avdelning i Värmland. – Vi följer kollektivavtalet, kontrar Keolis. Meningarna går i sär när trafikjätten Keolis ska rekrytera 150 förare för att ta över färdtjänst- och sjuktransporterna i Värmland.

Transports lokalombudsman Örjan Jakobsson på avdelning 6 i Karlstad är upprörd. Efter ett möte med ansvariga på Keolis står det klart att företaget inte tänker hålla sig till kollektivavtalet, förklarar han.

För de enskilda chaufförerna, som nu står inför valet att söka sig till Keolis eller till en annan arbetsgivare, handlar det om lönesänkningar på mellan 3 000 och 7000 kronor, uppger Örjan Jakobsson.

I dag tjänar majoriteten 24 900 kronor i månaden, men vissa ända upp till 29 000 kronor.

– Det handlar om ren och skär lönedumpning! Det är jävligt oansvarigt av Keolis att först vinna en upphandling och sedan gå in med löner som ligger under taxiföraravtalets lägsta nivå. Men det kan ju inte vara chaufförerna som ska finansiera företagets dåliga avtal.

Keolis är en internationell kollektivtrafikkoncern och enligt uppgifter på hemsidan en av Europas största entreprenörer inom kollektivtrafik i Europa. Vid Värmlandstrafiks senaste upphandling kammade Keolis Sverige hem uppdraget att köra färdtjänst och sjukresor i hela Värmlands län, med undantag för färdtjänsten i Karlstads kommun.

Resultatet blev att ett antal lokala taxiföretag fick säga upp 60-70 chaufförer, främst inom Rudskoga taxi. Keolis tar över den 1 juli i år.

Färdtjänstföraren Arne Halvarsson har varit på ett av de fackliga möten, som Transport kallat till efter många ilskna samtal till avdelningen från uppsagda och oroliga chaufförer. Han suckar tungt:

– Man vet inte vad som är sant och vad som är falskt. Det är en djungel av arbetsgivare och fack. Vem ska man ska lyssna på och lita på?

– Det är konstigt att Keolis uttalar sig i Radio värmland och inte kan svara på vad vi får i månadslön om vi anställs där. Han vill bara prata om timlön, men månadslönen borde han ju kunna räkna ut. Är han så dålig i matematik, undrar Arne Halvarsson.

Transports ombudsman ger kalla handen till Keolis uppgifter om att timlönen ska ligga mellan 109 och 125 kronor:

– Timlöner finns inte i taxiföraravtalet. Grunden är veckolön och betalda kilometer per påslag. Det ska betalas ut varje gång du tar en kund. Till det kommer ob-tillägg.

Keolis har även presenterat en lönetrappa från noll till åtta års anställning.

– Högsta steget är 22 170 kronor. Där kommer ingen av de nya chaufförerna att hamna för ingen av dem har arbetat inom Keolis tidigare. Det ligger dessutom 45 kronor under lägsta nivån i taxiföraravtalet. 45 kronor kan tyckas lite, men det är ändå pengar, säger Örjan Jakobsson.

Han tillägger:

– Företaget har tillverkat en egen variant av den kollektiva överenskommelsen mellan arbetsgivare och fack. De tolkar avtalet som fan tolkar Bibeln.

10 februari har Keolis kallat till informationsmöte och då kommer chauffören Arne Halvarsson vara på plats.

– Värmlandstrafikens vd Arne Bull säger att det inte kommer att bli några problem, men han bryr sig inte alls om hur vi förare har det. Allt han tänker på är att få transporterna till ett bra pris.

Kent Thunberg ansvarar för uppstarten av servicetransporterna i Värmland och hävdar bestämt att Keolis kommer att följa kollektivavtalet.

En chaufför vill veta vad ni erbjuder för månadslön?

– Det är fel begrepp. Vi har inte månadslön vi har timlön.

Kommer ni att räkna om timlönen till månadslön på förarmötet?

– Nej, det får chaufförerna räkna ut själva.

Keolis känner inte till vad chaufförerna tjänat innan och är inte beredda att erbjuda dem motsvarande lön, förklarar Kent Thunberg.

Transport säger att timlön inte finns i avtalet och att Keolis dumpar löner. Ljuger facket?

– Jag kan inte förklara Transport uttalanden. Vi har de här lönerna inom koncernen på andra orter och kommer att göra på samma sätt i Värmland.

Prispressen är hård inom färdtjänst- och sjuktransporter i dag. Kan ni få lönsamhet på er verksamhet?

– I dag har vi lönsamhet, svarar Kent Thunberg.

Lars Bull är Värmlandstrafiks vd. Han uppfattar Transports kritik som ett utspel i löneförhandlingar. Att media hakar på är inget nytt, anser Bull. Han tillbakavisar också kritik om att bolaget enbart styrs av lägsta pris vid upphandlingar.

Frågan om Värmlandstrafik ställer krav på kollektivavtal för förarna besvarar Bull:

– Vi kräver att våra leverantörer följer praxis på arbetsmarknaden och följer lagar och avtal. Däremot ger vi oss inte in i arbetsgivarrollen. Fack och arbetsgivare får sköta löneförhandlingarna.

Först om Transport lägger fram konkreta bevis för att Keolis bryter mot kollektivavtalet kan Värmlandtrafik agera, förklarar Lars Bull.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.