Kartlägger cabotaget

Utländska lastbilar som tar körningar i Sverige utan tillstånd, så kallad illegal cabotage-trafik, är en ständigt het fråga i transportbranschen. Men kunskapen om fuskets utbredning är dålig. Än så länge. Sedan drygt en månad tillbaka kan alla som vill hjälpa forskarna att kartlägga cabotagetrafiken.

Utländska lastbilar som tar körningar i Sverige utan tillstånd, så kallad illegal cabotage-trafik, är en ständigt het fråga i transportbranschen. Men kunskapen om fuskets utbredning är dålig. Än så länge. Sedan drygt en månad tillbaka kan alla som vill hjälpa forskarna att kartlägga cabotagetrafiken.

Lastbilschauffören Thomas Hallström kör av E4:an och in på bensinmacken vid Stavsjö utanför Nyköping för kafferast. På parkeringen står en lastbil med utländsk registreringsskylt.

– Titta, nu kan vi ”tagga” en, säger han nöjt och plockar fram mobiltelefonen.

Thomas Hallström är en av runt 2 500 personer som den senaste månaden har hjälpt forskarna att spåra utländska lastbilar på svenska vägar. Med några enkla knapptryckningar i mobil-appen ”Cabotagestudien” (läs mer på www.cabotagestudien.se) skriver han in bilens registreringsnummer och skickar i väg. Helt automatiskt läggs sedan bilens position till.

Mobil-appen är grunden för den kartläggning av cabotagetrafik som transportforskaren Henrik Sternberg arbetar med. Genom att flera tusen personer har laddat ner appen och anmäler så fort de ser en utländsk lastbil, kan forskarna se mönster i trafiken och följa enstaka lastbilar in och ut ur Sverige.

I slutet av maj hade systemet tagit emot mer än 100 000 rapporter, ”taggningar” av utländska lastbilar. Genom att studera hur ofta de taggade lastbilarna lämnar Sverige har forskarna fått fram en uppskattning av hur stor del av den utländska lastbilsflottan som är i Sverige illegalt.

Resultatet så här långt har fått Henrik Sternberg att tappa hakan.

– Resultaten är betydligt starkare än vi trodde. Jag hade gissat på runt tio procent illegalt cabotage, men vår studie visar på 60 procent. En stor del av bilarna lämnar aldrig Sverige.

Kartläggningen har gett flera insikter om den illegala trafiken.

– Vår utgångspunkt var att den illegala trafiken bara återfanns inom trailerdragning. Men det visar sig att det drabbar alla segment, allt från anläggningsbilar till timmerbilar, säger Henrik Sternberg.

I ett första skede ska studien pågå till den 31 maj. Sedan ska Henrik Sternberg analysera resultaten för att kunna presentera dem på politikerveckan i Almedalen i juli. Tanken är att studien därefter ska fortsätta i höst igen.

Thomas Hallström har hittills hunnit tagga runt 500 bilar. Han är noga med att inte äventyra trafiksäkerheten eller slösa på arbetstiden. Därför taggar han inte när han kör. I stället passar han på under raster och andra tider då han står still. Som i väntan på att lasta och lossa containrar i Frihamnen eller något industriområde i Stockholm. Dessutom tar han ofta en extra sväng till industriområdet i Jordbo utanför Stockholm på väg hem eller på lediga stunder.

– På söndagar dansar jag bugg i Hägersten så då svänger jag förbi Jordbro på vägen hem.

Thomas Hallström har inget emot utländska chaufförer eller cabotage-trafik, så länge det sker inom lagens gränser. Men när utländska lastbilar konkurrerar på oschysta villkor surnar han till.

– Jag är inte emot cabotaget som det är utformat i dagsläget. Jag vill bara att reglerna ska följas.

Hans stora engagemang i studien kommer delvis från personliga erfarenheter. För några år sedan körde han löstrailer åt samma åkare som han nu fraktar containrar för. Men efter några år lönade sig inte verksamheten längre.

– 2006 kunde vi vara tio svenska chaufförer som stod och väntade på last i hamnen i Göteborg. Några år senare var det jag och en till som talade svenska. Vi blev i praktiken utkonkurrerade.

Thomas Hallström brinner för jobbet som lastbilschaufför. Därför är han också orolig för vad som ska hända med den svenska åkeribranschen i framtiden.

– Jag tror fortfarande att det finns tjejer och killar som vill komma ut och köra och uppleva Sverige från lastbilshytten. Ska vi bara ha utländska chaufförer så får de inte uppleva den friheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.