Close
Ardalan Shekarabi, socialförsäkringsminister (S), vid pressträffen när utredningen presenterades.
Close

Karensavdrag ska utredas

Politik. Reglerna för karensavdraget ska ses över, meddelade socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) vid en presskonferens.

Under coronapandemin har karensavdraget delvis slopats. LO har länge ställt krav på att slopa karensdagen helt och liknande beslut fattades på Socialdemokraternas kongress i höstas.

– Det är dags att reformera karensavdraget och komma tillrätta med den orättvisa som finns i dag. Det påverkar olika utifrån kön, yrke och ställning på arbetsmarknaden, sa socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi vid en pressträff torsdagen den 24 mars.

Ministern anser att de som kan jobba hemifrån inte drabbas lika hårt ekonomiskt som de som måste vara på plats för att utföra sitt jobb.

En utredare ska därför se över reglerna för karensavdraget och sjuklönen. Enligt regeringen är målet att öka den ekonomiska tryggheten och minska risken att människor går till jobbet trots att de är sjuka. Ministern kallar dagens system orättvist och menar att det påverkar människor olika beroende av klass och kön.

– Vår uppgift är att jobba mot den orättvisan. Ingen ska behöva känna att de behöver gå till jobbet när de är sjuka.

Utredaren Ann-Zofie Duvander, professor i sociologi och demografi ska förutom att se över reglerna kring karens också se över sjuklöneansvaret för arbetsgivare och särskilt titta på sjuklönekostnader för små arbetsgivare.

Utredning och förslagen till ändringar på dagens regler ska slutredovisas den 29 september 2023.

Transport välkomnar beskedet.

– Ingen blir friskare av att bli fattig, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson och fortsätter:
– Det är bra att de ska se över reglerna. Men allra helst hade jag sett att riksdagen beslutade att ta bort karensavdraget en gång för alltid på så sätt att man får riktig sjukpenning från dag ett.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    24 mars, 2022

    Självklart skall man ha riktig sjukpenning från dag ett när man är sjuk, dessutom så innebär karensdagen att vissa är sjuka längre än "nödvändigt" då de lika gärna kan vara hemma en hel vecka när de ändå blir utan ersättning för karensdagen innan de behöver läkarintyg för att vara sjuka längre tid.Givetvis kan det även bli så att vissa gärna stannar hemma och är sjuka "lite oftare" om man inte åker på en karensdag utan ersättning.Att man inte blir friskare av att bli fattig är jag väldigt väl medveten om för egen del.Den som inte anser att pengar och god ekonomi spelar någon roll för din hälsa vet inte vad de pratar om då jag har varit både "fattig" och "rik".Nu är jag pensionär och har en god ekonomi och har en väldigt god hälsa i förhållande till den hälsan jag hade när jag hade sämre ekonomi och hade det svårt att få pengarna att räcka till.

Lästips:

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Insänt logga

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.