Jobbpakten har spruckit – arbetsgivarna hoppar av

Den tänkta jobbpakten har havererat. Arbetsgivarorganisation Svenskt Näringsliv säger nej till en överenskommelse. Orsaken är att arbetsgivarna inte accepterar LO:s grundkrav, att arbetsrätten ska lämnas orörd i sex år. Transport har som enda LO-förbund sagt nej till pakten ända från start.

– Jobbpakten byggde på sänkt ingångslön för ungdomar. Det var feltänkt och LO har tur som kommer ur knipan, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Jobbpakten lanserades stort i somras, av den borgerliga alliansen. Tanken var att fack, arbetsgivare och regering skulle enas om särskilda ungdomsjobb där lönen bara skulle vara 75 procent av den vanliga ingångslönen. I gengäld skulle de unga jobba 75 procent och få studera 25 procent hos arbetsgivaren.

Under hösten och vintern har jobbpakten diskuterats ingående. LO och LO-förbunden – utom Transport – sa tidigt ja till en uppgörelse, som också byggde på sänkt arbetsgivaravgift.

Sent under processens gång uppmanade finansminister Anders Borg LO att inleda förhandlingar om ett nytt så kallat huvudavtal med Svenskt Näringsliv. Alltså en ny stor uppgörelse om de grundläggande spelreglerna på arbetsmarknaden.

LO nappade och begärde samtidigt att den borgerliga alliansen skulle garantera att arbetsrätten, som bland annat innehåller Lagen om anställningsskydd, skulle vara intakt i sex år.

Svenskt Näringsliv har nu meddelat att man inte går med på ”moratoriet” kring arbetsrätten. LO-styrelsen, som sammanträtt både igår och idag, är inte beredd att backa. Arbetsgivarna säger även nej till överläggningar om ett nytt huvudavtal.

I en radiointervju förklarade LO:s ordförande Karl-Petter Torwaldsson att jobbpakten definitivt är begravd:

– Jag är väldigt, väldigt besviken, tillade han.

Transportbasen Lars Lindgren har en annan åsikt.

– LO och den borgerliga alliansen hävdade att jobbpakten skulle skapa 30 000 nya ungdomsjobb. Men sänkta löner skapar inga nya arbeten. Uppfattningen i Transport är att det krävs nyinvesteringar i Sverige. Rusta upp miljonprogrammets bostäder, bygg nya vägar och järnvägar, det skapar sysselsättning.

Transport har mycket tydligt sagt nej till jobbpakten, men var ändå berett att gå med på förhandlingar om ett nytt huvudavtal på arbetsmarknaden.

Lars Lindgren säger:

– Jag får citera biskop Brask: ”Härtill var jag nödd och tvungen”. Vi kan alltid komma till förhandlingsbordet, men kom ihåg att Transport sa nej till ett nytt huvudavtal 2009, när frågan då var på tapeten.

– Det tråkiga är att LO inget lärt. 2009 var LO berett till eftergifter. Även då var det Svenskt Näringsliv som räddade LO genom att oväntat hoppa av från huvudavtalsförhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".