”Jobbet på däckverkstan är tungt – och trivsamt”

(UPPDATERAD) Skitigt och tungt. Man lyfter bär, andas in dammpartiklar. Och stortrivs! Så beskriver Fredrik Lövgren arbetet på däckverkstan, som i en statistisk undersökning pekas ut som ett högriskjobb för att dö i förtid.

I går skrev Transportarbetaren om Statistiska centralbyråns nya rapport ”Yrke och dödlighet 2008-2012”, där sammanlagt 113 olika yrkesgrupper jämförts.

På en lista över yrkesgrupper med hög dödlighet bland män placerar sig däckspersonal på tredje plats. Tidningsbud finns med på femte, enligt SCB:s statistik.

Fredrik Lövgren är 23 år och arbetar på Euromaster i Valbo utanför Gävle. Han ”halkade” in på jobbet efter några inhopp som säsongarbetare.

– Det handlar om lite vikt, att slita, bära och jobba med kroppen. Förr var det mycket skitiga ämnen i däcken, men det är fortfarande mycket damm man andas in. Vi slipar ren fälgarna så då blir det mycket bromsdamm.

Däckverkstadsarbetarna har munskydd, men är det bara ett däck som ska hanteras ger montörerna sig inte riktigt tid att använda det, förklarar Fredrik Lövgren.

Just dålig arbetsmiljö pekas av SCB ut som en riskfaktor för att inte överleva sin pensionsdag. Men allra viktigast tycks utbildning vara. Hög utbildning ger längre livslängd, medan låg lön, sämre levnads- och kostvanor, rökning, alkohol och otrygghet i anställningen kan förkorta den.

– Man är utmattad och trött när man kommer hem från jobbet. Men jag kör cross och tränar två gånger i veckan, när jag inte jobbar jour, säger Fredrik Lövgren.

Verkstaden har dygnet-runt-jour och det arbetet faller på hans lott varannan vecka. Nattjobbet leder till både sömnproblem och trötthet. Ändå låter sig Fredrik Lövgren inte skrämmas av SCB:s rapport.

– Jag blir inte rädd. Man kan ju likaväl bli påkörd och dö av något annat. I dagens läge är jag glad att jag har ett jobb. Jag trivs skitbra och vet inte vad jag annars skulle hålla på med.

Fredrik Lövgren uppskattar fortbildningen och övergången från personbilar till tunga fordon på verkstan.

– Jobbet är varierande. Jag gör aldrig samma sak dag från dag och träffar mycket folk, lastbilschaufförer ute på vägarna. Är det någon som får punktering på vägen så känns det skönt att man kan hjälpa till så att fordonet kommer undan.

Röker gör Fredrik Lövgren inte och inte blir det så mycket alkohol och festande heller, eftersom han ofta kör och arbetar jour.

– Jag känner att jag gör nytta. Däck behövs till alla bilar så vi har ett ganska viktigt yrke. Om inget oförutsett händer så stannar jag nog kvar i jobbet.

Roger Oskarsson arbetar på Emgeve Regummering i Malå. Han är 56 år och har jobbat på däckverkstad i över 20 år. Hans funderingar går bakåt till den tid då däckmontörerna ”drog i sig” giftigt asbestdamm från bromsbelägg.

– Det kan vara det som märks nu, långt efter att asbest förbjöds. Kanske påverkas hälsan också av olika gummiblandningar i däcken. Jag jobbar med regummering och däcken vi tar emot är från både Tyskland, Kina och Japan. Vad de innehåller vet vi inte. Är det skadligt så kan det också visa sig långt efteråt, resonerar han.

– Vid regummeringen blir däcken varma och släpper ifrån sig ånga. Det kanske inte heller är så bra.

Roger Oskarsson lyfter även fram olycksrisken att däck kan explodera. Men han tillägger att de olyckorna i så fall beror på tillverkningsfel eller felaktig hantering. Att längre utbildning leder till längre liv, enligt SCB, skämtar han bort:

– Ja det är klart, sitter man still i skolbänken så kan ju inget hända.

Att lägre lön skulle förkorta livet är Roger Oskarsson skeptisk till.

– Det tror jag inte på. Man mår bra om man bor i Norrland. Det borde alla prova på! Jag tror inte det spelar någon roll om du är springpojke på ICA eller direktör. Hur du mår beror på hur du är själv, som individ. Om du är trygg i dig själv.

– Jag är ute och promenerar mycket och försöker hålla mig i gång. Ålder och tunga lyft märks ju i kroppen, men vi har företagshälsovård som följer upp oss ganska bra.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på säsongsstress och slitsamma lyft ovan axelhöjd och nedanför knäna. I synnerhet bland däcksarbetare, som hanterar tunga lastbilsdäck. Han ringar också in damm och buller som hälsofaror i däckbranschen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.