”Jobbet på däckverkstan är tungt – och trivsamt”
(UPPDATERAD) Skitigt och tungt. Man lyfter bär, andas in dammpartiklar. Och stortrivs! Så beskriver Fredrik Lövgren arbetet på däckverkstan, som i en statistisk undersökning pekas ut som ett högriskjobb för att dö i förtid.
I går skrev Transportarbetaren om Statistiska centralbyråns nya rapport ”Yrke och dödlighet 2008-2012”, där sammanlagt 113 olika yrkesgrupper jämförts.
På en lista över yrkesgrupper med hög dödlighet bland män placerar sig däckspersonal på tredje plats. Tidningsbud finns med på femte, enligt SCB:s statistik.
Fredrik Lövgren är 23 år och arbetar på Euromaster i Valbo utanför Gävle. Han ”halkade” in på jobbet efter några inhopp som säsongarbetare.
– Det handlar om lite vikt, att slita, bära och jobba med kroppen. Förr var det mycket skitiga ämnen i däcken, men det är fortfarande mycket damm man andas in. Vi slipar ren fälgarna så då blir det mycket bromsdamm.
Däckverkstadsarbetarna har munskydd, men är det bara ett däck som ska hanteras ger montörerna sig inte riktigt tid att använda det, förklarar Fredrik Lövgren.
Just dålig arbetsmiljö pekas av SCB ut som en riskfaktor för att inte överleva sin pensionsdag. Men allra viktigast tycks utbildning vara. Hög utbildning ger längre livslängd, medan låg lön, sämre levnads- och kostvanor, rökning, alkohol och otrygghet i anställningen kan förkorta den.
– Man är utmattad och trött när man kommer hem från jobbet. Men jag kör cross och tränar två gånger i veckan, när jag inte jobbar jour, säger Fredrik Lövgren.
Verkstaden har dygnet-runt-jour och det arbetet faller på hans lott varannan vecka. Nattjobbet leder till både sömnproblem och trötthet. Ändå låter sig Fredrik Lövgren inte skrämmas av SCB:s rapport.
– Jag blir inte rädd. Man kan ju likaväl bli påkörd och dö av något annat. I dagens läge är jag glad att jag har ett jobb. Jag trivs skitbra och vet inte vad jag annars skulle hålla på med.
Fredrik Lövgren uppskattar fortbildningen och övergången från personbilar till tunga fordon på verkstan.
– Jobbet är varierande. Jag gör aldrig samma sak dag från dag och träffar mycket folk, lastbilschaufförer ute på vägarna. Är det någon som får punktering på vägen så känns det skönt att man kan hjälpa till så att fordonet kommer undan.
Röker gör Fredrik Lövgren inte och inte blir det så mycket alkohol och festande heller, eftersom han ofta kör och arbetar jour.
– Jag känner att jag gör nytta. Däck behövs till alla bilar så vi har ett ganska viktigt yrke. Om inget oförutsett händer så stannar jag nog kvar i jobbet.
Roger Oskarsson arbetar på Emgeve Regummering i Malå. Han är 56 år och har jobbat på däckverkstad i över 20 år. Hans funderingar går bakåt till den tid då däckmontörerna ”drog i sig” giftigt asbestdamm från bromsbelägg.
– Det kan vara det som märks nu, långt efter att asbest förbjöds. Kanske påverkas hälsan också av olika gummiblandningar i däcken. Jag jobbar med regummering och däcken vi tar emot är från både Tyskland, Kina och Japan. Vad de innehåller vet vi inte. Är det skadligt så kan det också visa sig långt efteråt, resonerar han.
– Vid regummeringen blir däcken varma och släpper ifrån sig ånga. Det kanske inte heller är så bra.
Roger Oskarsson lyfter även fram olycksrisken att däck kan explodera. Men han tillägger att de olyckorna i så fall beror på tillverkningsfel eller felaktig hantering. Att längre utbildning leder till längre liv, enligt SCB, skämtar han bort:
– Ja det är klart, sitter man still i skolbänken så kan ju inget hända.
Att lägre lön skulle förkorta livet är Roger Oskarsson skeptisk till.
– Det tror jag inte på. Man mår bra om man bor i Norrland. Det borde alla prova på! Jag tror inte det spelar någon roll om du är springpojke på ICA eller direktör. Hur du mår beror på hur du är själv, som individ. Om du är trygg i dig själv.
– Jag är ute och promenerar mycket och försöker hålla mig i gång. Ålder och tunga lyft märks ju i kroppen, men vi har företagshälsovård som följer upp oss ganska bra.
Transports centrala arbetsmiljöombudsman, Martin Miljeteig, pekar på säsongsstress och slitsamma lyft ovan axelhöjd och nedanför knäna. I synnerhet bland däcksarbetare, som hanterar tunga lastbilsdäck. Han ringar också in damm och buller som hälsofaror i däckbranschen.