Jobb med olaglig milpeng annonserades ut hos AF

Mångsysslaren Marino Peluso är välkänd bland de skånska Transportavdelningarna för olagliga anställningsvillkor, fiffel med traktamenten och mygel med arbetsgivaravgifter. Ändå får han annonsera efter folk hos Arbetsförmedlingen, AF, vilket lastbilschauffören ”Niklas” fick skäl att beklaga.

Salone Margherita, ökänd bland skånska Transportare som ”Pizzerian i Marieholm”, ska ligga på Storgatan mitt i det lilla skånska samhället. Men adressen visar sig inhysa en vanlig privatvilla, bostad för Marino Peluso – ägare till bolagen MPG Transport och Marieholms Import & Export. Enligt en förbipasserande ortsbo var det ”många år sedan det såldes några pizzor där”.

När Transportarbetaren knackar på, gläntar Marino Peluso på fönstret och förklarar att han inte orkar ge några intervjuer eftersom han ligger sjuk. Nej, vi kan inte återkomma på telefon, han vill inte tala med tidningen när han tillfrisknat heller. Var snäll och stäng grinden efter er.

I utkanten av Marieholm ligger hans bägge bolag, på samma adress, i en anonym villafastighet. En leasad Scania på gatan, och en skylt som varnar för att området är övervakat, är det enda som vittnar om att adressen är hemvist för MPG Transport och Marieholms Import & Export.

En av dem som lärt känna dessa ganska anonyma verksamheter är en lastbilsförare som vi kan kalla Niklas, eftersom han vill vara anonym. Under fjolåret sökte han jobb, och på Arbetsförmedlingens platsbank såg han att MPG behövde utlandschaufförer.

Han skrev på ett anställningsbevis där lönen utgjordes av milpeng, 17:50 per mil, inklusive traktamente.

– Jag var inte så välinformerad, så jag visste inte att milpeng är olagligt inom EU. Och jag var så nöjd med att få ett jobb där jag kunde börja omedelbart, att jag inte riktigt tänkte igenom vad villkoren innebar, säger Niklas.

Därefter började han köra styckegods till Norge som undertransportör åt Ecotrans, och träflis från Norge till Sverige. Men om han inte visste vad lagen säger om milpeng, hade han heller inte förstått hur svårt det är att komma upp i ordentligt med mil på norska vintervägar.

– Man kan ju inte köra fort direkt. Det funkar inte med milpeng helt enkelt – desto tyngre jobbet blir, desto mindre pengar får man. Det går inte att jobba på det viset, säger Niklas.

Dessutom dröjde utbetalningarna, trots att han flera gånger påpekade det för Marino Peluso. Till slut hade Niklas jobbat sex veckor, och mer eller mindre bott i lastbilen hela tiden, utan att se röken av en enda krona. Men till slut rann bägaren över, en dag då han lastade i Västerås för vidare transport till Norge.

– Det var mycket snö så jag kollade snökedjorna, och såg att de behövde repareras. Jag ringde både MPG och Ecotrans och meddelade att jag kan inte köra till Norge utan kedjor, men svaret från MPG blev att jag skulle köra ändå och vänta in snöplogen. Men vad är det för dumheter? Plogbilen kommer inte ens förbi mig om jag kört fast längs vägen.

Niklas vägrade köra till Norge under de omständigheterna.

– Det var inte bara det att lagen säger att man måste ha snökedjor i Norge – det var fysiskt omöjligt att köra utan kedjor den dagen. Då sa de att jag skulle stanna i Västerås och vänta på en ny körorder, men jag hade fått nog. Det stod klart för mig att det var ett oseriöst företag.

Niklas körde tillbaka till Marieholm, lämnade in bilen och har sedan dess inte arbetat åt MPG eller Marieholm Import & Export.

Sent omsider fick han sina pengar för de sex veckorna, då han enligt egna beräkningar arbetat omkring 360 timmar. Alltså 60 timmar i veckan i genomsnitt. Betalningen: cirka 20 000 kronor.

– Men jag kan inte köra för skojs skull utan att få skäligt betalt, sammanfattar Niklas, som gick till Kronofogden för att få ut ytterligare drygt 40 000 kronor av MPG. Totalsumman är baserad på 120 kronor i timlön och alla vilotider borträknade.

I skrivande stund har Kronofogden begärt in ytterligare underlag för att kunna gå vidare med ärendet.

– Det handlar inte bara om att jag vill få ut mer pengar. Är det olagligt så är det olagligt, säger han.Och när Niklas fick klart för sig att milpengssystemet är förbjudet i lag, polisanmälde han MPG med anställningskontraktet som bevis.

På den berörda polisstationen bekräftar man att en förundersökning inletts, men meddelar att man ännu inte bestämt vilken brottsrubrik man ska sätta på ärendet.

Niklas är inte den förste som gått till Kronofogden för att kräva pengar av Marino Peluso. En annan chaufförs lönefordran på 33 000 kronor har nyligen överlämnats från fogden till tingsrätten, eftersom MPG bestridit kravet.

Mot Marieholms Import & Export har två andra betalningsförelägganden gått vidare från fogden till tingsrätten, eftersom företaget bestridit dem: en verkstad kräver drygt 100 000 kronor för utförd service på en lastbil, och en hantverkare vill ha 17 000 för fasadrenoveringar.

Niklas är heller inte den förste som kört för milpeng åt Marino Peluso. I somras kontaktades Transports avdelning 14 i Helsingborg av en annan chaufför som kört för 17:50 per mil, inklusive traktamente.

Jörgen Danielsson, ombudsman på avdelning 14, jämförde då hur mycket Peluso betalat in i arbetsgivaravgifter med hur många lastbilar han förfogar över i sina två bolag – ett knappt 30-tal. Snittlönen blev 5 440 kronor per bil och månad.

Resten av chaufförens ersättning utbetalas som traktamente. Och på traktamente betalar man ingen arbetsgivaravgift.

Det verkar dock inte alltid vara milpeng som gäller för Marino Peluso. En annan lastbilsförare berättar om en utlandskörning han gjort åt Marieholms Import & Export:

– Vi kom överens om en fast bruttolön per dag, och hela körningen var på sju-åtta dygn. Men när jag kom tillbaka fick jag 2 500 kronor mindre än vi avtalat. Marino påstod att datorn gått sönder så han inte kunde se hur mycket jag jobbat. Men det gick ju att se på fraktsedlarna var jag varit vid olika datum, de visste exakt hur mycket jag jobbat, säger chauffören.

Han brydde sig inte om att bråka om ett par tusenlappar och lät det hela passera.

– Men efter det sa jag till mig själv att jag kör aldrig mer åt dem, jag vill inte bli blåst. Jag har hört av andra som jobbat åt Marino Peluso att han aldrig betalar den lön man kommit överens om. Han släpar efter med delar av lönen hela tiden och när man påminner honom då säger han ”du får resten nästa gång”. Nästa gång får man det resterande men då felar det några tusenlappar på senaste körningen… Jag har träffat minst fem stycken som jobbat åt honom under längre perioder och alla säger samma sak.

I höstas dök MPG:s namn upp igen hos avdelning 14, när Arbetsförmedlingen i Eslöv ringde för att höra sig för om företaget.

– MPG annonserade efter utlandschaufförer, och Arbetsförmedlingen hade anvisat en sökande till dem. Men han sa ”aldrig i helvete” – som sagt, det där företaget är ganska ökänt, säger Jörgen Danielsson.

Enligt Jörgen Danielsson satte Arbetsförmedlingen en ”spärr” på MPG:s annonser, efter att Transport informerat om företagets olagliga anställningsförhållanden.

– Som jag förstår det, så betyder en sådan här spärr att förmedlingen inte kan ta bort deras annonser, men de ska inte anvisa några sökande till dem.

Skillnaden kan verka obetydlig, men alla som sökt jobb genom Arbetsförmedlingen de senaste åren vet att den är högst väsentlig. En arbetssökande som nekar att söka ett anvisat jobb, kan numera förlora en fjärdedel av sin ersättning från a-kassan. Händer det igen kan hälften av ersättningen dras bort, och tredje gången kan ersättningsrätten helt upphöra.

Men vad Arbetsförmedlingen i Eslöv faktiskt gjort ifråga om MPG är inte klarlagt, eftersom arbetsförmedlingschefen Mats Rydberger ser sig förhindrad att kommentera det enskilda fallet. Men han kan berätta vad förmedlingen har att hålla sig till rent principiellt:

– ”Spärr” är kanske ett för kraftigt uttryck. Det finns platsannonser där en sökande inte kan utläsa vilka villkor som erbjuds, men där vi inte har anledning att tro att det är något skumt. Sådana annonser publicerar vi, men vi kan inte anvisa sökande till dem, säger Mats Rydberger.

Vad gör ni i de fall då ni har anledning att tro att något är skumt hos ett företag?

– När vi får information, från exempelvis arbetssökande eller fackföreningar, om att det finns tvivelaktigheter hos ett företag – då kan vi säga nej till att visa företagets annonser. Men då handlar det inte om att låta bli att anvisa sökande dit, utan då publicerar vi inte annonsen över huvud taget.

Arbetsförmedlingen har en central avdelning i Stockholm som går igenom och värderar den här typen av uppgifter och talar med berörda parter.

– Det måste naturligtvis vara så rättssäkert som möjligt när man fattar beslut om att publicera eller inte publicera ett företags annons.

Vad krävs för att ni ska säga nej till publicering?

– Det kan till exempel vara fall där anställningsförhållandena är sådana att de strider mot lagstiftningen på arbetsmarknaden.

I skrivande stund utannonserar MPG inga chaufförsjobb hos Arbetsförmedlingen. Däremot annonserar de efter en bokföringskontorist och en lastbilsmekaniker.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.