Jimmy Runbom kör med hjärtstartare i lastbilen

Jimmy Runbom från Nässjö fick en idé. Som en av Sveriges första lastbilschaufförer kör han nu med en hjärtstartare i bilen och är certifierad hjärt-lungräddare. – Vad bra! Att ingen kommit på det tidigare, säger kollegorna på vägen.

Det var under fortbildningen för yrkeskompetensbeviset, YKB, som Jimmy Runbom slogs av tanken att lastbilsförare borde ha hjärtstartare i sina fordon.

– Hjärt- och lungräddning ingår i den utbildningen och flera andra fortbildningar som lastbilschaufförer får, så det borde vara helt naturligt. Jag blev förvånad att inte fler förare har det, säger Jimmy.

Han tillägger:

– Tiden är så oerhört viktig vid hjärtstopp. Det är frågan om minuter! Har jag bara utrustningen med mig så kan jag hjälpa till med en gång, tänkte jag. Det är ju inte bara vid trafikolyckor som hjärtstartaren kan komma till användning. En person kan drabbas av hjärtstillestånd när jag kör i närheten.

Jimmy utbildade sig egentligen till undersköterska och var ambulanssjukvårdare under sin värnplikt, men när han väl tog lastbilskort för att tjänstgöra i Kosovo var han fast. Det var jobbet för honom.

– Nu har jag kört i åtta år. Jobbet är fritt, jag gillar när det händer mycket. Jag jobbar som lastväxlare och kör lite av varje, asfalt under säsong, matjord och singel och flyttar maskiner i Jönköping med omnejd.

Men vårdfröet låg ändå där och grodde och tog ny fart när kursledaren tog fram hjärtstartaren och visade hur den fungerade på YKB-kursen.

– Jag känner att jag vill hjälpa till helt enkelt. Den dag jag hamnar i skarpt läge vill jag vara förberedd.

– Många förknippar hjärtstopp med hög ålder, men så behöver det inte vara. Stillestånd kan drabba allt från små barn till äldre. Man kan behöva ingripa både vid sjukdom och ifall någon sätter i halsen och inte får luft, till exempel.

Jimmy tog kontakt med Hjärt- och lungfonden, som tipsade honom om ett företag med godkända (certifierade) hjärtstartare i hemtrakten.

– För att bilen ska räknas som hjärtsäker zon behöver man både ha rätt utrustning och rätt utbildning. Jag kommer att få fortbildning en gång om året och lastbilen är märkt, förklarar han.

Jimmys arbetsgivare, Marc Litman på Hakarps schakt & transport, hakade genast på förslaget att hyra en hjärtstartare.

– ”Det är en av de bättre idéer jag hört”, sa han. Han ifrågasatte inte ens kostnaden.

Jimmy kontaktade även it-chefen på SOS Alarm, vilket ledde till att SOS och Volvo nu har inlett ett samarbete. Det går ut på att larmstationen via ett särskilt gps-program, Dynafleet, ska kunna lokalisera var Jimmy är. Kan han ta sig snabbare än en ambulans till en plats med en hjärtsjuk person, så ska Jimmy larmas dit.

– Via en app i telefonen går det att se var min bil befinner sig och hur mycket bränsle jag har kvar. Positionsutrustningen är otroligt exakt! Skulle någon försöka stjäla diesel så ser man det också i appen i mobilen.

Jimmy betonar att utrustningen kan var särskilt värdefull när han befinner sig utanför tätorten.

– Det kan vara när jag kör matjord till ett lantställe, till exempel. Då kan jag påbörja hjärt- och lungräddningen innan ambulansen är på plats.

När uppkopplingen mot SOS Alarm kan bli verklighet vet inte Jimmy.

– Fast de är jätteintresserade på larmcentralen och Volvo har sagt att de skulle kunna starta systemet redan i dag.

Jimmy Runbom uppmanar fler chaufförer och åkerier att följa hans exempel:

– Hjärtstartare är ganska dyra att köpa, men en hyra på 300 kronor i månaden är ju inte särskilt mycket. Kan man rädda ett liv så är det värt de pengarna.

 

Fotnot. Sandgrens åkeri i Sandarne har också hjärtstartare i bilarna, berättar ägaren i en kommentar. Transportarbetaren var för snabb att utnämna Jimmy Runbom till den första. Han är dock den första certifierade, vilket garanterar att han har färsk utbildning och fungerande utrustning. Det är en förutsättning för att Jimmy Ronbom ska kunna påbörja ett samarbete med SOS Alarm, förklarar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).