Jimmy Runbom kör med hjärtstartare i lastbilen
Jimmy Runbom från Nässjö fick en idé. Som en av Sveriges första lastbilschaufförer kör han nu med en hjärtstartare i bilen och är certifierad hjärt-lungräddare. – Vad bra! Att ingen kommit på det tidigare, säger kollegorna på vägen.
Det var under fortbildningen för yrkeskompetensbeviset, YKB, som Jimmy Runbom slogs av tanken att lastbilsförare borde ha hjärtstartare i sina fordon.
– Hjärt- och lungräddning ingår i den utbildningen och flera andra fortbildningar som lastbilschaufförer får, så det borde vara helt naturligt. Jag blev förvånad att inte fler förare har det, säger Jimmy.
Han tillägger:
– Tiden är så oerhört viktig vid hjärtstopp. Det är frågan om minuter! Har jag bara utrustningen med mig så kan jag hjälpa till med en gång, tänkte jag. Det är ju inte bara vid trafikolyckor som hjärtstartaren kan komma till användning. En person kan drabbas av hjärtstillestånd när jag kör i närheten.
Jimmy utbildade sig egentligen till undersköterska och var ambulanssjukvårdare under sin värnplikt, men när han väl tog lastbilskort för att tjänstgöra i Kosovo var han fast. Det var jobbet för honom.
– Nu har jag kört i åtta år. Jobbet är fritt, jag gillar när det händer mycket. Jag jobbar som lastväxlare och kör lite av varje, asfalt under säsong, matjord och singel och flyttar maskiner i Jönköping med omnejd.
Men vårdfröet låg ändå där och grodde och tog ny fart när kursledaren tog fram hjärtstartaren och visade hur den fungerade på YKB-kursen.
– Jag känner att jag vill hjälpa till helt enkelt. Den dag jag hamnar i skarpt läge vill jag vara förberedd.
– Många förknippar hjärtstopp med hög ålder, men så behöver det inte vara. Stillestånd kan drabba allt från små barn till äldre. Man kan behöva ingripa både vid sjukdom och ifall någon sätter i halsen och inte får luft, till exempel.
Jimmy tog kontakt med Hjärt- och lungfonden, som tipsade honom om ett företag med godkända (certifierade) hjärtstartare i hemtrakten.
– För att bilen ska räknas som hjärtsäker zon behöver man både ha rätt utrustning och rätt utbildning. Jag kommer att få fortbildning en gång om året och lastbilen är märkt, förklarar han.
Jimmys arbetsgivare, Marc Litman på Hakarps schakt & transport, hakade genast på förslaget att hyra en hjärtstartare.
– ”Det är en av de bättre idéer jag hört”, sa han. Han ifrågasatte inte ens kostnaden.
Jimmy kontaktade även it-chefen på SOS Alarm, vilket ledde till att SOS och Volvo nu har inlett ett samarbete. Det går ut på att larmstationen via ett särskilt gps-program, Dynafleet, ska kunna lokalisera var Jimmy är. Kan han ta sig snabbare än en ambulans till en plats med en hjärtsjuk person, så ska Jimmy larmas dit.
– Via en app i telefonen går det att se var min bil befinner sig och hur mycket bränsle jag har kvar. Positionsutrustningen är otroligt exakt! Skulle någon försöka stjäla diesel så ser man det också i appen i mobilen.
Jimmy betonar att utrustningen kan var särskilt värdefull när han befinner sig utanför tätorten.
– Det kan vara när jag kör matjord till ett lantställe, till exempel. Då kan jag påbörja hjärt- och lungräddningen innan ambulansen är på plats.
När uppkopplingen mot SOS Alarm kan bli verklighet vet inte Jimmy.
– Fast de är jätteintresserade på larmcentralen och Volvo har sagt att de skulle kunna starta systemet redan i dag.
Jimmy Runbom uppmanar fler chaufförer och åkerier att följa hans exempel:
– Hjärtstartare är ganska dyra att köpa, men en hyra på 300 kronor i månaden är ju inte särskilt mycket. Kan man rädda ett liv så är det värt de pengarna.
Fotnot. Sandgrens åkeri i Sandarne har också hjärtstartare i bilarna, berättar ägaren i en kommentar. Transportarbetaren var för snabb att utnämna Jimmy Runbom till den första. Han är dock den första certifierade, vilket garanterar att han har färsk utbildning och fungerande utrustning. Det är en förutsättning för att Jimmy Ronbom ska kunna påbörja ett samarbete med SOS Alarm, förklarar han.