”Jag vill inte förbjuda egenföretagare”

En parlamentarisk utredning är nu klar och visar att den så kallade holländska modellen inom åkerinäringen fungerar väl och ska behållas. Ändå är den svenska infrastrukturministern lika kallsinnig till att införa systemet i Sverige.

– Så vitt Näringsdepartementet känner till så pågår fortfarande analys av de aktuella reglerna inom motsvarigheten till Nederländernas regeringskansli, vidhåller infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Den holländska modellen innebär att chaufförer ska vara anställda direkt av det företag de arbetar för och att de ska köra åkeriets bilar. I en tidigare artikel i Transportarbetaren framgår att utvärderingen av Hollands modell är avslutad. Elmsäter-Svärds nederländska motsvarighet, liberala transportministern Melanie Schultz van Hagen, har dragit slutsatsen att systemet fungerar och ska behållas.

I ett brev till parlamentets ordförande framför van Hagen att om kravet på direkt anställning i åkeriet, som huvudprincip, stryks så kommer det att leda till ” en ökning av antalet egenföretagare och därmed en större flexibilitet i sektorn”. Ministern konstaterar att ett större antal egenföretagare skulle ”öka trycket på arbetsförhållandena och på kollektivavtalen inom godstransporterna”.

Nederländernas transportminister ser därför en risk att fler chaufförer skulle anlitas, som inte får lön enligt kollektivavtal. Därmed blir konkurrensen mellan åkerier, som följer avtalen och de som inte gör det, ojämlik.

Hittills har Elmsäter-Svärd, i både artiklar och riksdagsdebatter, avvisat holländarnas system för att förhindra dumpning av löner och villkor i transportsektorn. Är ministern beredd att ompröva sin ståndpunkt, efter resultatet av grannlandets utvärdering? Kan hon tänka sig att införa en svensk variant, med striktare regler för branschen? Förslaget framfördes av riksdagsmannen Monica Green (S) vid en stor lastbilsdemonstration i Göteborg i helgen?

Infrastrukturministern svar, via mejl, är fortsatt nej:

– Bättre efterlevnad av regler, tydligare uppföljning, bättre kontroller och utvärdering av F-skattsedlar är några av alla saker regeringen redan arbetar för. Men vad gäller den så kallade holländska modellen så strider den mot vår svenska modell, bland annat genom lagstiftad minimilön, och det kommer jag inte att arbeta för.

Är hon öppen för en diskussion, efter den holländska ministerns synpunkter?

– Nej, varför skulle Sverige försvåra för egenföretagandet inom åkerinäringen? Flertalet svenska åkare är egenföretagare och gör ett utmärkt arbete. Hollands modell skulle förbjuda för egenföretagare inom åkeribranschen, svarar Catharina Elmsäter-Svärd.

Inom Nederländernas åkerinäring är huvudregeln att förarna ska anställas direkt av åkaren och köra bolagets fordon. Vissa undantag från detta kan göras, men de är också reglerade och omfattar åkeriägare med en bil, som kör sin bil själva, så kallade enbilsåkare.

En rad åkerier och chaufförer, som varken betalat skatt eller sociala avgifter, eftertaxeras nu på miljonbelopp av svenska Skatteverket. F-skattsedlar från andra länder gäller inte i Sverige, bara svenska, konstaterar myndigheten som fortsätter med sin omfattande granskning av transportsektorn.

Kan ministern tänka sig att strama åt regelverket för F-skattsedlar och återgå till tidigare förhållanden. Då krävdes fler uppdragsgivare än en för att få betala F-skatt?

– Finansdepartementet arbetar på att ta fram ett uppdrag för att utvärdera F-skattsedeln. Detta för att följa upp bland annat effekter på arbetstagarens ställning, företagens villkor och arbetsmarknaden, förklarar Catharina Elmsäter-Svärd.

Hur reagerar hon över lördagens demonstration i Göteborg med 33 lastbilar och cirka 300 deltagare? Där protesterade åkare och chaufförer gemensamt mot fusket de upplever inom åkeribranschen.

– Det är förstås aldrig acceptabelt om seriösa näringsidkare får lida för att andra fuskar. Jag tycker det är bra och viktigt att både åkare och transportköpare står upp för detta. Regeringen vill också se en effektivisering av kontroll och tillsyn av regelefterlevnaden, oavsett nationalitet på åkeri eller förare. En väl fungerande transportmarknad är en förutsättning för svensk handel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.