Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.
Close
Jörgen Björk bärgar en bil, och filmas av Simon Hellgren för tv-programmet Frusna vägar.
Close

Iskallt uppdrag

Arbetsplats: Bärgningsbil. Bil på taket, långt ute i snön! Nix, det blev inte vinterns lugnaste torsdag för bärgarna i Umeå. Kända från tv.

Först tror tv-teamet att bärgarna skojar. Men snart sitter filmare och inslagsproducent inklämda i hytten tillsammans med rutinerade Jörgen Björk.

Olyckan i Örsbäck, drygt fem mil från stan och en bit in i Nordmalings kommun, blir ett inslag i Frusna vägar. TV3-serien som på fem avsnitt har lockat 100 000 tittare att följa bärgarna i norr.

Före larmet har dagen passerat ganska odramatiskt på Ume assistance.

Ume Assistance. Jörgen Björk tar hjullastaren och lyfter upp kraschade bilar på en biltransporttrailer som ska flytta dem till skroten.
Rutinjobb när det är lugnt för bärgarna: lasta utdömda bilar som ska köras till skroten.  Foto: Lena Blomquist

Mattias Öhgren slår loss bultarna på en hoprostad dragstång. Filip Sundqvist svetsar ihop en trasig vattentank. Lennart Gustafsson öppnar ett kärvande bakluckelås åt en kund som kryper in i sin bil, eftersom alla andra lås också har lagt av. Jörgen Björk tar hjullastaren och lyfter upp kraschade bilar på en biltransporttrailer som ska flytta dem till skroten.

Praktikanten Evelina Danielsson Lea är hemma med magsjuka. Men patriarken Jan Hansson tittar in en stund. Tre söner har tagit över företaget som han startade för över 50 år sedan. Mattias Hansson är vd och befinner sig på kontoret:

– Det här med tv är en chans för oss att visa upp vad bärgning innebär. Och förhoppningsvis får programmet tittarna att tänka efter så att jobbet utefter vägarna blir mindre farligt.

Samma sak hoppas de som gör jobbet: att bilister och yrkesförare, både svenska och utländska, ska släppa på gasen och sluta filma på olycksplatser.

– En gång krockade bilar bredvid mig på E4:an när jag jobbade mellan bärgaren och en släpvagn, säger Jörgen Björk. Jag blev både arg och rädd, och sen fick jag bärga de andra två bilarna också …

Ume Assistance, lunchrast
Lunchtid.  Foto: Lena Blomquist

För ovanlighetens skull kan gänget värma sina matlådor vid vanlig lunchtid och sitta ner ungefär samtidigt. Mattias Öhgren sprutar ketchup över såsen gjord på egenskjuten älg.

– Något jag aldrig glömmer? Ja, det var väl när jag var alldeles ny och en lastbil och släp lastade med färg och spackel välte på E4 vid Lillåbron. Jag trampade i färgen och sedan hade vi vita avtryck inne i bärgaren hur länge som helst.

Morgan Zakrisson har också ett minne från början av sin karriär på Assistancekåren.

– Jag fick bärga farsan! Han hade kört lastbil i 43 år utan att åka av vägen, men när han gjorde det var det jag som kom.

Med drönare kan tv-fotografen Simon Hellgren visa bärgningsjobbet lite grann från ovan också. Foto: Lena Blomquist
Med drönare kan tv-fotografen Simon Hellgren visa bärgningsjobbet lite grann från ovan också. Foto: Lena Blomquist

Två frågor från Transportarbetarens utsända får allihop tänka till en stund. Vad är bäst med jobbet? Och vad är sämst?

– Det bästa är att få komma hem varje kväll, säger Daniel Abrahamsson, som låg ute på långkörningar innan han började som bärgare för ett halvår sedan.

Det sämsta har han inte kommit på ännu. Men det har Jörgen Björk:

– Trafiken! Folk har ingen respekt alls.

Kollegorna nickar och fyller på med synpunkter på bilister. Sedan enas några om att en annan nackdel är att passen kan bli långa. Och att det kan ta emot när det regnar hela dagen.

– Jag tycker det bästa är att få träffa så mycket roligt folk, säger Morgan Zakrisson. Alla kunder är glada när vi kommer.

Ingen protesterar mot detta.

Jörgen Björk och filmteamet.
Filmteamet och Jörgen Björk.  Foto: Lena Blomquist

Tillbaka till dagens händelse, den häftiga avåkningen i Örträsk. Den slutar lyckligt för alla utom bilen. När bärgaren Jörgen Björk avrundar rakt in i tv-kameran är hans kvalificerade gissning att Volvon inom kort hamnar på skroten.

Bilens förare vill inte vara med i tv. Tråkigt, tycker filmteamet.

Men för Transportarbetaren berättar han om isfläcken som dök upp just när han kom ut ur en kurva. Bilen for ut genom vallen, välte runt på taket och gled i väg över snön. Själv kunde han krypa ut, men telefonen blev kvar någonstans bland snön och den krossade vindrutan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utanför avdelningskontoret i Umeå. Från vänster: Wiveca Sundling, Annika Sjöstam, Mikael von Ahn, Lars-Gunnar Sandgren och Mikael Danielsson Sjöstam. (Regionala skyddsombudet Magnus Hansson saknas på bilden.) Foto: Avdelning 28

”Vi har så sjukt roligt tillsammans”

Umeå. Biltestning under vinterhalvåret och lönetvister. Det är två viktiga uppgifter för Transports avdelning 28 i norr.

Yngve Lindkvists samhällsintresse växte sig starkt när han blev äldre och medveten om orättvisor.

”Jag har upplevt så mycket”

Fackligt. 20 år som lastbilschaufför, 20 år som ombudsman och över 20 år på PRO, där han fortfarande är mycket aktiv. Det är Yngve Lindkvists långa karriär i korthet.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Kriget i Ukraina
Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.

Kultur
Ljudbokslyssnarna är lite mer svårflörtade än de som läser vanliga böcker. Om berättelsen inte fångar deras intresse från början är risken stor att de tröttnar och börjar lyssna på något annat i stället, konstaterar Daniel Åberg. Foto: Shutterstock

”En ljudbok måste fånga lyssnaren redan från början”

Berättare. Med den dystopiska ljudbokserien Virus blev Daniel Åberg en av de första svenska författarna att skriva direkt för ljudbokspubliken. Nu undervisar han andra författare i konsten att skriva berättelser som går hem i lurarna.

Snabbkoll
Två kvinnliga hemvärnssoldater bevakar kaj.

Hemvärnet för dig som är anställd

Försvar. Rekordmånga söker till hemvärnet och frivilligkårerna just nu. Men vad är det egentligen som gäller för dig som har ett jobb? Hemvärnet är halva försvaret. Den som är med kan när som helst kallas in för att hjälpa till vid kris eller för att skydda Sverige vid angrepp.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Vägsträckan
Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.