Ishalka? Då har du rätt att ställa bilen

Stormen viner, snön piskar och vägarna är glashala. Vad gör du? Arbetsmiljölagen ger dig rätt att vägra köra om du tycker säkerheten står på spel. Men glöm inte att informera arbetsgivaren först. Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran.

Häromveckan utlyste SMHI varningar i stora delar av landet. Snö och hård vind på vissa håll, stormbyar på andra. Anne Nilsson, taxichaufför på Taxi Kungsbacka, hade gått på eftermiddagspasset när hon efter ett par timmar valde att åka hem igen. Då hade dessutom beställningscentralen informerat alla att den som ville fick ställa bilen.

– Jag körde under stormen Gudrun, säger hon. Fy fan. Jag och en kollega fick hämta hem 17 flickor från en ishall där ett träd ramlade ner över taket. Den här gången fick jag en känsla av att nä, jag skulle nog inte köra. Men det där är väl individuellt. En del människor blir oroliga och stressade, andra inte.

Joakim Ternström, taxichaufför i Skåne, bestämde sig också för att avbryta sitt pass. Han befann sig på motorvägen mellan Malmö och Lund när det blåste upp till storm.

– Jag skulle ha jobbat tre timmar till men tyckte det blev läskigt, säger han. Det fanns grenar överallt och jag fick köra slalom på vägarna. En kollega var nära att köra in i ett träd. När det stormade för ett och ett halvt år sen fick jag en glasruta över bilen när jag körde turister. Som tur var gick glaset i tusen bitar och ingen skadades, men det var läskigt.

Om det finns en omedelbar fara för liv eller hälsa har du, enligt arbetsmiljölagen, rätt att avbryta arbetet. Men du måste direkt informera arbetsgivaren om ditt beslut.

– Annars kan du göra dig skyldig till arbetsvägran och kan få avdrag på lönen, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Informerar du arbetsgivaren kan du inte heller bli ersättningsskyldig gentemot kunden.

Och om arbetsgivaren inte håller med om din riskbedömning? I så fall kontaktar du ditt skyddsombud, säger Martin Miljeteig. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats så kontaktar du Transports lokalavdelning och det regionala skyddsombudet. Och så står du fast vid ditt beslut att parkera bilen. Det är du och ingen annan som kan avgöra om det känns tryggt att fortsätta köra eller inte. Rädsla faller under den psykosociala arbetsmiljön och den är lika viktig som den fysiska.

– Det brukar aldrig vara något problem, säger Martin Miljeteig. Arbetsgivaren brukar respektera den yrkeskunskap som ligger bakom ett sådant beslut.

Men det behöver inte alltid vara väder och vind som ligger bakom ett avbrutet arbete. Det kan lika gärna vara passageraren som inte känns tillförlitlig. Anders Jämthagen, färdtjänstchaufför i Orsa, har till exempel sagt nej till att köra en person från psyket.

– Jag såg personen stå och vänta på mig med en vårdare, säger han. Och då skulle jag köra åtta mil själv? Jag är utbildad för att hålla i en ratt och köra från A till B. Men hur hanterar jag en psyksjuk patient? Jag har ingen utbildning i det. Vad gör jag om personen får en psykos i bilen? Jag ringde beställningscentralen och sa att jag inte ville göra den där körningen för att det kändes osäkert. Jag blev ifrågasatt för mitt beslut men stod fast vid att jag hade rätt att vägra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.