”Inte säkert att det blir bättre med månadslön”

Det är inte säkert att fast lön är bästa sättet att minska stressen och förbättra inkomsterna för färdtjänstförarna, anser Bo Lindblom. Han kör rullstolstaxi, skolskjuts och färdtjänst i Stockholm – och grunnar på en annan lönemodell.

Transportarbetaren ringer upp Bo Lindblom dagen efter att trafikpolitikern Anders Ygeman lanserat Socialdemokraternas förslag om att införa kollektivavtal och fasta löner inom alla samhällsbetalda resor.

I dag kör Bo Lindblom och hans kollegor inom taxi- och färdtjänst på procentlöner, som ger mellan 30 och 36 procent på inkört belopp. För honom innebär det att lönen kan växla mellan ungefär 20 000 och 25 000 kronor, månad för månad. De stora svackorna märks under juli, augusti och ”fattigmånaden” januari.

– Procentlön har sina fördelar. Men finns det inga jobb så finns det inga. Det blir hål i kassan, resonerar Bo Lindblom.

Det är alldeles i sin linda, men efter samråd med sin arbetsgivare ska han försöka ta fram ett förslag till en ny modell. En form av schablonsystem för ersättning av samhällsbetalda resor. Schablonen ska utgå från ett slags snitt på resorna.

– Chefen tycker också att det är orättvist med betalning per kilometer, när man inte har möjlighet att påverka sina körningar. Var vi landar och om det är möjligt att genomföra vet jag inte än, men tanken är att ersättningen ska bli mer rättvis.

– Att det inte ska spela så stor roll om du får korta eller långa körningar och att de komplicerade löneuträkningarna ska förenklas och bli effektivare, både för anställda och åkare, förklarar Bo Lindblom.

Något som komplicerar lönesituationen för färdtjänstförare i dag är också de så kallade ”klara-körningarna”, där resenärerna med olika typer av funktionshinder inte har några färdtjänstkort. I sämsta fall kan det uppmuntra underbetalda förare att köra ”kringelikrokar” med resenärer som inte opponerar sig, beskriver Bo Lindblom. Det skulle man kanske också kunna komma åt med ett mer rättvist schablonsystem, hoppas han.

– Innan jag vet mer om det kan jag varken säga bu eller bä till fast lön och månadslön. Men att ha kollektivavtal är ju bra, generellt.

Angående chaufförernas långa arbetsdagar tror Bo Lindblom att det inte är helt lätt att överföra lastbilschaufförernas kör- och vilotider till färdtjänst- och taxiförare. Vad som ska betraktas som arbetstid är lite flytande. Ska den räknas från det man loggar in på morgonen till dess man loggar ut? Ibland är det praktiskt att hinna göra lite ärenden när man vet att man hinner mellan körningarna, funderar han. Att behöva anteckna alla små pauser och raster skulle bli krångligt och ta tid.

– Flytande arbetstider har sin charm, men det ska helst vara självvalt. Taxichaufförer som måste sitta på pass i bilen och vänta på körningar har det värst, det är fruktansvärt! Kör man blandat, både taxi och färdtjänst, är färdtjänstresorna dåliga eftersom de tar mer tid än ”vanliga” körningar, säger Bo Lindblom.

Angående stressen och skolskjuts- och färdtjänstförare som lämnar av skolbarn, funktionshindrade och gamla på fel adresser upplever han det som ett problem vid förändringar, när nya rutter ska införas. Och när beställare, långt bort från chaufförernas verklighet, lägger ut körningar som det inte är praktiskt möjligt att hinna. Då blir både resenärer och chaufförer lidande.

– Som färdtjänstförare slipper du mycket problem som springnotor, hot och överfall. Det hörs mycket klagomål. Men frågar du tror jag inte det är många som skulle vilja byta från samhällsbetalda resor till att bara köra taxi eller blandade resor, säger Bo Lindblom

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.