Inte bara järnväg i Trafikverkets plan

Politik. Höghastighetståg är en stor sak när förslaget till transportplanen för Sverige presenteras i dag. Men där finns också tankar på vilka vägar som ska byggs och rustas. Och en del om hamnar och flygplatser.

Trafikverket lämnar under torsdagen över sitt förslag till transportplan för åren 2018 till 2029. Mottagare är regeringens nya infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Det blir spännande att ta emot reaktionerna på verkets prioriteringar, sa han på en pressträff. Jag kommer att följa remissbehandlingen, men också ha egna remissmöten och resa runt i landet för att bilda mig en uppfattning om vad som är viktigast.

Fler fartkameror

Grunden är 622,5 miljarder kronor som är regeringens ram för infrastrukturkostnaderna under de tio närmaste åren. En stor del ska bekosta underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Men kvar finns 333,5 miljarder kronor för att utveckla transportsystemet.

– Vi fortsätter att satsa på nollvisionen på vägarna, sa Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, under pressträffen.

– Det blir fler kameror på vägarna, anpassade hastighetsgränser och mötesseparering. Vi förslår också automatisk nykterhetskontroll vid hamnar, p-hus, olika event och andra strategiska platser.

Hon beskrev också hur självkörande bilar och automatiserade godsflöden, till exempel mellan en hamn och en terminal, ska bli verklighet.

Huvudrollen på dagens presskonferens spelade ändå Ostlänken med tåg som – i en hastighet på 250 kilometer i timmen – ska färdas mellan Järna och Linköping. Höghastighetsjärnväg är också planerad på sträckan Hässleholm—Lund. Byggstart för järnvägens Norrbottniabana finns med i planen. Liksom fyra spår i bredd mellan Stockholm och Uppsala.

Vägbyggen på g

Men när generaldirektör Lena Erixon presenterade förslaget kom hon också in på underhåll och satsningar på vägnätet. Transportarbetaren sammanfattar, med start längst i norr:

  • Ny bro där E4 passerar Kalix älv vid Kalix.
  • Investeringar och underhåll på delar av E10 i Norrbotten.
  • Samma sak för delar av E 14 i Västernorrland och Jämtland.
  • Förbifart Stockholm ska färdigställas.
  • E22 förbi Strängnäs.
  • E18 mellan Köping och Västjädra.
  • Underhåll på Essingeleden i Stockholm, väg 55 Strängnäsbron och väg 56 mellan Gävle och Katrineholm.
  • Underhåll på E6: bro over Nordre älv vid Kungälv samt Älvsborgsbron.
  • Underhåll av delar av E45 i Västra Götaland.
  • Delar av E22 i Blekinge, Skåne och Kalmar län byggs färdigt.
  • Underhåll av E22-bron över Helgeå i Kristianstad.
  • Underhåll av väg 25 i Kronobergs län.
  • Underhåll av väg 26 och 40 i Jönköpings län.

Beslut i vår

Lena Erixon berättade också om satsningar på Sälens flygplats, slussarna i Södertälje och farlederna från Södertälje, både in i Mäklaren och ut i Saltsjön. Slussarna i Trollhätte kanal finns också med i långtidsplanen.

Efter en bred remissrunda, där Transport och många andra intressenter, har fått chansen att kommentera myndighetens plan kommer regeringen att presentera sitt förslag. Målet är att riksdagen ska fatta beslut om transportplanen under kommande vår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 oktober, 2017

    Inte ett ord om att försöka få ned viltolyckorna, man är inte särdeles intresserad av trafiksäkerhet, vad hjälper fartkameror mot vilt?. En kamera kostar ca 500.000:-. Ökade skottpengar på exempelvis vildsvin med en 2 - 4 miljoner kronor till de jägare som är ute om mornar och nätter skulle vara mycket effektivare, men det är inte lika roligt som att ta in fartböter. Pulsådern till Norrland framför allt E4 mellan Stockholm och Sundsvall struntar man också i. Satsningar på höghastighetståg 250 km/h är rena skämtet. För långsamt och för dyrt. Det positiva är att förbifart Stockholm skall genomföras. Sverige är idag ca 30 år efter kontinenten när det gäller infrastruktur. Det är nästan att man börja sukta efter Habsburgarna. Bygga infrastruktur det kunde de. Det duger inte längre när våra storstäder har hög befolkningstillväxt men som MP säger "oplogat är bäst". För övrigt anser jag att blyad bensin bör förbjudas i Sydamerika och Asien.

Lästips:

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.