Inkomstförsäkringen blir kvar

Transports inkomstförsäkring blir kvar. Det står klart efter kongressens längsta debatt. Förbundet får dock mandat att anpassa försäkringen om a-kassereglerna ändras.

Vid kongressen 2007 införde Transport en så kallad inkomstförsäkring. Den ger extra påfyllning så att medlemmar som förlorat jobbet verkligen får 80 procent i arbetslöshetsersättning i 100 dagar.

Bakgrunden till kongressbeslutet var dels den borgerliga alliansens neddragningar i arbetslöshetsförsäkringen, dels det faktum att taket i a-kassan, 18 700 kronor, gör att bara en mycket liten av löntagarna får ut 80 procent av den tidigare lönen.

Inkomstförsäkringen är omstridd. Premierna bekostas av både förbund och avdelningar. Notan var ursprungligen beräknad till 24 miljoner fram till 2010, då många transportare hoppades på ett maktskifte och en politisk återställare av a-kassan.

Det blev inget maktskifte och under de gångna fem åren har inkomstförsäkringen kostat cirka 58 miljoner kronor i premier.

Resultatet blev hur som helst elva motioner till kongressen. Några avdelningar vill avskaffa försäkringen helt, andra yrkar på förändringar eller att den ska behållas intakt.

Talarlistan var lång när debatten inleddes. Kenneth Grampe, ombud från flygavdelning 46 sa:

– I dag får bara 10 procent av våra medlemmar 80 procent i a-kassa. Vem ska ta ansvar när inte samhället gör det? Inkomstförsäkringen behövs som stötdämpare när arbetslösa bara får ut 50-55 procent av sin tidigare inkomst. Avskaffar vid den kommer vi att förlora medlemmar.

Päivi Modin, kongressombud och växeltelefonist på Transports förbundskontor, höll med:

– Jag får dagligen frågor från arbetslösa om vilka regler och vilken ersättning som gäller. Häromdagen ringde en chaufför som var på väg att förlora jobbet. Han hade ingen aning om att den vanliga a-kassan bara ger honom 10 000 kronor att leva på. Nu får han 18 000-19 000 kronor i 100 dagar i stället.

– Jag vill inte sitta i växeln i framtiden och säga att inkomstförsäkringen är avskaffad. Att människor får försöka överleva på 10 000 kronor.

I det andra lägret fanns Mats Gahrn, Göteborgsavdelningen:

– Vi står inför ett viktigt vägval. 58 miljoner är väldigt mycket pengar. Ska vi vara ett försäkringsbolag eller en kamporganisation? Vi vinner inga kamper med inkomstförsäkringen. Vi måste satsa på facklig organisering. För 58 miljoner får vi fruktansvärt mycket organisering.

Andra kritiker sköt in sig på det faktum att Transports alla medlemmar indirekt är med och betalar premien, trots att det bara är de som tjänar över 18 700 kronor som kan få ut ersättning.

Joakim Borg, Gävleavdelningen, sa:

Det här är en svårt fråga. I nuläget omfattas 72 procent av våra medlemmar av försäkringen. Men de andra 28 procenten då? Är det solidariskt? Nej, jag tycker inte det.

Även Robert Savela, ombud från Luleå, klev upp i talarstolen:

– Jag tycker inte om inkomstförsäkringen, den skulle inte behöva finnas. Själv har jag inte kommit upp i 18 700 kronor i inkomst en enda gång på fem år.

– Men i när facket en gång bildades la de som hade jobb en liten slant till dem som inte hade. Det gjorde man för att de arbetslösa inte skulle tvingas ta jobb, till lägre lön. Vi är skyldiga att behålla inkomstförsäkringen!

Vid omröstningen vann anhängarna med 140 röster mot 99. Förbundsstyrelsen fick också mandat att genomföra ändringar i försäkringen, om det blir nödvändigt.

På en punkt fick förbundsstyrelsen bakläxa. Det handlar om hur mycket ersättning en arbetslöshet medlem ska få från inkomstförsäkringen.

Fram till nu har den summan baserats på vad personen tjänat. Men vid inkomstutredningarna visar det sig ofta att medlemmar uppgivit för låg inkomst till förbundet, och därmed betalat för låg fackavgift.

Hittills har den arbetslöse fått betala avgifterna retroaktivt, för att få en högre ersättning. Nu blir det stopp för det med. Den inkomst som uppgivits ska gälla.

Det innebär att många som slarvar med att rapportera rätt lön till avdelningen riskerar att förlora ersättning, om man blir arbetslös.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.