Inhyrning regleras i nytt avtal för taxitelefonister

Ett treårigt avtal med en första lönehöjning på 578 kronor i år och bättre reglering av inhyrd personal. Det blev resultatet av Transports förhandlingar för taxitelefonisterna. Samtidigt undertecknades ett nytt hyrverksavtal som innebär mindre helgjobb.

I tidigare avtalsomgångar med Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, har den första lönehöjningen inte utfallit direkt utan släpat efter några månader för telefonisterna. Men överenskommelsen som undertecknades i fredags eftermiddag innebär retroaktiv lönehöjning från och med den 1 maj i år. (Det förra avtalet löpte ut den sista april.)

Telefonisternas andra löneökning på 518 kronor per månad faller ut den 1 juli nästa år medan den tredje höjningen med 530 kronor per månad sker den 1 juli 2015. Avtalet gäller till och med den 30 april 2016.

Från den 1 maj i år höjs också ob-ersättningarna. För en anställd med fem år i yrket, som arbetar i Stockholm gäller följande:

25.36 kronor per timme (enkelt ob), 40.16 kronor (kvalificerat ob), 68.63 kronor (storhelg).

Överläggningarna om taxitelefoni och hyrverk blev betydligt stillsammare tillställningar än förbundets tidigare och skrevs på efter ett par dagars sittningar.

Lennart Sköld är centralt ansvarig ombudsman för telefonistavtalet inom Transport. Han jublar inte över lönehöjningarna.

– Man kan väl varken kalla dem bra eller dåliga, men vi var i alla fall överens i Transports avtalsdelegation om att säga ja. Viktigast var att vi löste bemanningsfrågan och fick igenom samma begränsningar när det gäller inhyrning som inom åkeri och renhållning.

– Det lyckades vi med utan att ta till konflikt och det är värdefullt eftersom många beställningscentraler har bemanningsanställda, tillägger han.

Precis som för åkerichaufförer, terminal- och miljöarbetare finns nu en särskild bilaga som reglerar inhyrning. Där sägs bland annat att både arbetsgivare och fack är överens om att inhyrd personal ska omfattas av kollektivavtal, det vill säga LO:s Bemanningsavtal.

Vill ett taxiföretag hyra in personal måste bolaget först förhandla med facket och göra klart bland annat:

• syftet, tidsperioden och omfattningen av bemanningsstyrkan

• vilket arbete som ska utföras och under vilka arbetstider

• arbetsgivare ska informera om genomsnittslön för jämförbara grupper, vilket reglerar de inhyrdas löner.

Bestämmelser finns nu också för företag, som sagt upp anställda på grund av arbetsbrist, och vill anlita bemanningsbolag. Har arbetsgivaren tidigare anställda med återanställningsrätt så måste bolaget begära facklig förhandling – i fall företaget vill hyra in längre tid än fem veckor, Där ska man ta upp orsaken till inhyrningen och se över möjligheterna att i stället återanställa uppsagda anställda.

Förhandlingen bör ske inom två veckor efter att arbetsgivaren kontaktat Transport. Kommer man inte överens lokalt kan man gå vidare till centralöverläggning. Det ska ske inom 14 dagar.

Arbetsgivaren får inte börja anlita bemanningsanställda under dessa fyra veckor.

Något fackligt veto finns dock inte. Lyckas parterna inte enas efter lokala och centrala förhandlingar kan arbetsgivaren hyra in personal, trots att företaget har uppsagda med rätt till återanställning.

– Genom de här regleringarna måste arbetsgivare och fack vara mer överens om tagen och det blir lättare att bevaka företrädesrätt och rätt till återanställning, anmärker Lennart Sköld.

BA krävde inledningsvis en framflyttning av ob-tiden, som man ville skulle börja räknas från klockan 05 i stället för 06, men fick backa från kravet.

– Arbetsgivarna ville ta ut anställda i jobb tidigare på dagarna utan att behöva betala för det, förklarar Sköld.

Nu kvarstår avtalsskrivningarna som bland annat innebär att ingen behöva gå på ett pass tidigare än klockan 06, efter en fridag.

– Du ska ha rätt till någon form av livskvalitet den tid du faktiskt har ledigt. Arbetsgivarna säger att det är svårt att schemalägga full tid med den bestämmelsen, men vi säger att det går. Med planering, anför Lennart Sköld.

Både telefonist- och hyrverksavtalet löper över tre år, med möjlighet för bägge parterna att säga upp avtalen det sista året.

– Med så långa avtal är det väldigt svårt att förutsäga hur konjunkturen utvecklar sig, förklarar Sköld.

De hyrverksanställda får sina löner höjda i tre omgångar, enligt följande:

• 1 maj 2013: 587 kronor per månad

• 1 juli 2014: 526 kronor per månad

• 1 juli 2015: 538 kronor per månad

Avtalet löper fram till och med 30 april 2013.

– Den största framgången inom hyrverk var att vi säkerställde att anställda ska ha ledigt minst två helger av fem. Tidigare fanns möjlighet att lägga ut arbete varenda helg, utan begränsningar.

Taxiföraravtalet löper ut först den 30 juni 2013. Några datum för förhandlingar är inte spikade än, men Transport har påbörjat underhandskontakter med BA.

Varken Lennart Sköld eller förbundsjurist Marcel Carlstedt vill avslöja några krav än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.