Inhyrda startar egna klubbar

Felaktiga löneutbetalningar upptäcktes och 26 uthyrda arbetare fick ut nästan en miljon kronor i efterskott. Det är ett av resultaten sedan bemanningsanställda själva drog i gång fackklubbar på uthyrningsföretagen Logent och Tranpenad i Göteborg.

Tidigare har det betraktats som nästan omöjligt att engagera uthyrd personal inom facket. Men efter nyår strålade sammanlagt tolv bemanningsanställda samman på Transports avdelning 3 i Göteborg.

I vanliga fall är killarna och tjejerna utplacerade på olika kundföretag, men nu stod en heldags gnuggning i konsten att arbeta i en klubbstyrelse på schemat. Kursledaren och studieombudsmannen Mats Gahrn tittade nöjt ut över den unga församlingen:

– Nu har vi två bemanningsklubbar i Göteborg. Det är ju strålande!

Klubbordföranden Pernilla Tindvall från Tranpenad fyllde i:

– Det är bra att vi är här samtidigt, då kan vi lära oss av varandra.

Logentklubbens ordförande, Thomas Högström, gjorde stora ögon när Pernilla berättade att de nu fått en egen klubblokal med både telefon och dator för sina möten. Blixtsnabbt hakade han också på Pernillas och kursledarens råd, att man ska dela på arbetsuppgifterna inom klubbstyrelsen, så att det inte blir för tungt för någon.

– Där hör ni, ordföranden och sekreteraren ska inte göra allt!

Logentklubben drog i gång sitt arbete under den gångna hösten, på initiativ av Thomas. Men utan stöd från Transports särskilda Organizerprojekt hade det aldrig gått, betonar Thomas. Projektet går ut på att särskilda ”organiserare” söker upp anställda på arbetsplatserna eller efter jobbet. Tonvikten ligger inte på att rekrytera nya medlemmar. Viktigast är i stället att hitta anställda som är intresserade av att förändra saker och ting på jobbet och hjälpa dem att dra i gång facklig verksamhet, utbildas, utvecklas och inspirera fler.

Thomas började jobba på Logent 2007 och blev fast anställd efter ett halvårs provtjänstgöring.

– Så på den punkten skötte sig företaget. Jag ville ha en klubb för att få ordning på arbetsplatsen. Det var problem med löner, tillgänglighetstider, kläder, behandling av personal… Det är likadant på alla bemanningsbolag, vi är bara lösvara, utbytbara. Man utnyttjar unga människor som inte känner till sina rättigheter. Efter ett tag tröttnar man på det och vill ha ändring, säger han.

Arbetsledningen betraktade först Thomas som obekväm, när han började ställa krav och berätta för kollegorna om avtal och bestämmelser. Men nu har ledning och fack tillsammans rett ut en del problem kring teamleader-tillägg, sjukskrivningsrutiner och tid då de uthyrda ska vara tillgängliga för att bokas ut på jobb.

– Tidigare var det klockan 7 till 18 som gällde. Men nu har vi fått igenom tiden 7–16 och att arbetsledarna inte ska kontakta oss efter tillgänglighetstiden.

Nu gäller det att klubbstyrelsen kommer i ordning och att man får i gång en fungerande dialog med företagsledningen:

– Så att vi kan lösa saker och ting tillsammans på företaget och slipper ringa efter Transports lokalombudsmän så fort det är något, menar Thomas.

Klubbens sekreterare Maria Sundqvist beskriver det som ömsesidig respekt. Bland det som behöver åtgärdas nämner styrelsen tillgång till en klubblokal, liksom arbetskläder och skor. Ett stort problem är den tunga arbetsmiljön. Den kan underlättas genom arbetsväxling, och att inhyrda inte rutinmässigt sätts på de tyngsta arbetsuppgifterna eller de, som ingen annan vill göra.

– Jag har värk och problem med bägge mina axlar. Det var containertömning som sabbade för mig, men den kunden har vi inte kvar, säger Thomas.

Han och Maria beskriver de tunga lyften på en av Postens terminaler, där paketen växlar mellan lätta mobiltelefoner och tv-apparater på 60–70 kilo.

– Vikten står väl på försändelserna, men det är så stressigt så det hinner vi inte kolla efter. Vi behöver utse och utbilda fler skyddsombud för att jobba med arbetsmiljön.

Ett önskemål är årliga hälsokontroller. Ett annat gäller ”mänskligare” schemaläggning och att slippa växla mellan dag- och nattskift under samma vecka. Både för säkerhetens och det sociala livets skull, inte minst när man har barn. Arbetsmiljöverkets statistik talar om ett ökande antal olyckor bland bemanningsanställda, ofta drabbas unga män.

– Är jag för trött blir jag ingen säker truckförare. Ska jag som skyddsombud lägga skyddstopp för mig själv och avbryta arbetet då, undrar Maria.

Just nu är stämningen inget vidare på Logent. Strax före jul varslade företaget om uppsägningar, efter att man förlorat ett uppdrag. Förhandlingarna mellan ledning och fack utmynnade i att 20 anställda nu sagts upp och får gå i början av februari.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.