Inget krav på kollektivavtal för Stockholms färdtjänstförare

Färdtjänstförarnas krav på kollektivavtal, schysta pensioner och försäkringar föll platt till marken i går. Då fattade trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslut om att inte ställa de villkoren när färdtjänsten upphandlas de närmaste åren.

I valrörelsen lovade Kristdemokraterna att förbättra färdtjänstförarnas villkor och kräva avtalsförsäkringar och avtalspensioner vid kommande upphandlingar. Men när frågan kom upp på trafiknämndens bord i går anslöt sig KD till landstingets borgerliga majoritet och sköt eventuella beslut om bättre arbetsvillkor på framtiden.

Därmed föll den rödgröna oppositionens förslag om att kräva villkor enligt taxiföraravtalet. Oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm (S) är besviken:

– Vi ville verkligen pröva frågan om att ställa villkor som följer kollektivavtalet, men Kristdemokraterna stod inte upp för sitt vallöfte, säger hon.

Stockholms läns landsting är en storkund inom taxi och i dag dominerar Taxi Kurir och Taxi 020 inom färdtjänsten. De ingår båda i Fågelviksgruppen och bedöms efter den förra upphandlingen täcka 98 procent av marknaden i Stockholms län.

Vad taxiförarna och Transport vänt sig mot är att majoriteten av åkerierna inom Taxi 020 och Taxi Kurir inte har kollektivavtal. Därmed garanteras chaufförerna ingen lön, hur mycket de än arbetar, utan är enbart hänvisade till procentlön på inkört belopp. Förarna har heller inte rätt till vare sig pension eller försäkringar.

Gårdagens beslut gäller upphandlingen av färdtjänst för åren 2016 till 2018 med möjlighet att förlänga avtalen i ett eller två år. Parallellt med detta har landstinget dragit igång en större utredning med uppdraget att förbättra färdtjänsten. När kan schysta villkor för chaufförerna inom färdtjänsten bli verklighet?

– Jag vet inte, det var verkligen dags nu, men nu skjuts frågan ett antal år på framtiden. Det finns ju en hel del problem inom färdtjänsten, även för resenärerna. Det handlar bland annat om att förarna inte hittar och inte kommer fram i tid. Ett skäl till det är de dåliga arbetsvillkoren för personalen, anser Nanna Wikholm.

De offentliga upphandlingarna av samhällsbetalda resor omsätter miljardbelopp och har därmed stort inflytande taxibranschens utveckling. I Göteborg har de rödgröna beslutat att delar av taxiföraravtalet ska finnas med som krav vid upphandlingar av färdtjänsten. Det omfattar löner, försäkringar och avtalspensioner. Mot den inriktningen reserverade sig Moderaterna och Folkpartiet.

I Dalarna har Dalatrafiken också satt ner foten genom att kräva att chaufförerna inte får procentlön på inkört belopp. Men Dalarna och Göteborg hör än så länge till undantagen, även om Transports centrala ombudsman för taxi anar en liten ljusning i attityderna hos beslutsfattarna.

Transportarbetaren har förgäves sökt Fredrik Wallén (KD), ordförande för trafiknämndens färdtjänstutskott, för en kommentar. Mikael T Eriksson (M) är förste vice ordförande i utskottet. Han och partiet är fortsatt skeptiska till kollektivavtal, trots EU-parlamentets nya direktiv som öppnar nya möjligheter att ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

– Regeringen utreder frågan. Juridiken är fortfarande oklar, säger han.

Mikael T Eriksson och Alliansen vill hellre tala om kraven på bättre språkkunskaper, lokalkännedom och bemötande som nu ska ställa på förarna. Chaufförerna ska också ha utbildning i säker körning, att hantera situationer med hot och våld och ha kunskaper i hjärt- och lungräddning.

Han betonar att förarna är en intressegrupp, som ställer krav på förbättringar av anställningsvillkoren medan resenärerna, handikapp- och pensionärsorganisationerna har andra önskemål.

Blir det för dyrt för landstinget att anlita taxiföretag med kollektivavtal?

– Det kan jag inte svara på, men upphandlingen sker i en konkurrenssituation.

Är grundprincipen vid upphandlingar att lägsta pris vinner?

– Vi tar ett helhetsgrepp nu, ser över vilka krav vi ska ställa och hur vi ska åstadkomma bättre villkor, inte minst för dem som brukar färdtjänsten. Vi vill också gärna ha fler småföretag som kör färdtjänst.

Mikael T Eriksson ger inga löften om schysta villkor framöver. Bara att frågan ska finnas med i den långsiktiga utredningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.