”Ingen fråga för oss politiker”

Hur ser landstingets politiker på att Taxi Kurirs åkare systematiskt bryter mot arbetstidslagen när barn, gamla och sjuka skjutsas? – Det är så klart olyckligt, säger Nanna Wikholm, socialdemokrat och andre vice ordförande i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

I många år har Transport jobbat för att förändra villkoren i taxibranschen. Förbundet vill få bort procentlönen och missbruket av bidragsjobb. Ett separat kollektivavtal för färdtjänst och sjukresor är också ett fackligt krav.

Men motståndet är hårt från arbetsgivarna och många förare står utanför facket. Vilket ansvar har politikerna som upphandlar färdtjänsten för missförhållandena och för möjligheterna att åstadkomma en förändring?

Transportarbetaren söker Kristoffer Tamsons, moderat trafiklandstingsråd och ordförande i Trafiknämnden. Han svarar inte själv, utan skickar över bollen till Fredrik Wallén.

Fredrik Wallén är kristdemokrat (KD) och ny ordförande i Trafiknämndens särskilda färdtjänstutskott. Han säger:

– Jag känner mig inte ansvarig för färdtjänsten under tidigare mandatperioder, men för oss kristdemokraterna är det en angelägen fråga. Vi jobbar just nu med nästa stora anbudsunderlag.

Hur ser du på brotten mot arbetstidslagen och ackordskörningen?

Nanna Wikholm (S) sitter som ordinarie ledamot i Trafiknämnden, som ansvarar för all kollektivtrafik i Stockholms län. Hon har träffat både förare och fackliga företrädare i Transport:

– Då tog man bland annat upp problemen kring procentlönen. När kommuner och landsting upphandlar för så stora belopp som i Stockholm påverkas hela branschen. Vi ställer krav på kollektivavtal i den kommande upphandlingen.

De rödgröna har inte egen majoritet i landstinget, hur ska ni få igenom kravet?

– Förhoppningsvis får vi med oss något av de borgerliga partierna, som börjat inse hur illa det är.

Kollektivavtal löser inte alla problem. Ackordet finns trots allt kvar i avtalet. Hur ser du på om barn, gamla och sjuka körs på ackord även i fortsättningen?

– Vi brukar inte blanda oss i frågor som arbetsmarknadens parter ansvarar för.

Efter att Sverige avreglerade taxibranschen 1990 har det blivit svårt för facket att förändra förarnas villkor. I Dalarna har politikerna hjälpt till genom att kräva fast månadslön för alla som kör samhällsbetalda resor. Driver Socialdemokraterna samma krav i Stockholm?

– Vi har diskuterat exemplet Dalarna. Men vi tycker att det är väldigt viktigt att hålla rågången till arbetsmarknadens parter. Än så länge har vi inte tänkt ställa krav på fast lön.

I dag bryter många arbetsgivare som kör taxi och färdtjänst mot arbetstidslagen. Det är något som den ansvariga myndigheten, Arbetsmiljöverket, prioriterat mycket lågt. Kommentar?

– Det är självklart olyckligt. Tyvärr är det en konsekvens av de borgerliga partiernas nedskärningar under åtta år i regeringsställning.

– Det är bakgrunden till att vi lyfter frågan. De avtal och regler som finns ska följas. Vi vill också ha kollektivavtalsenliga villkor i nästa upphandling.

Även om det blir kollektivavtalsenliga villkor så finns procentlönen kvar i förarnas avtal. Utan ett riktigt kollektivavtal står facket dessutom maktlöst och kan inte granska vare sig löner eller arbetstider. På vilket sätt förbättras förarnas situation av KD:s krav?

– Som jag uppfattar det kan vi inte kräva riktigt kollektivavtal. Det här med procentlönen är inte en fråga som vi politiker ansvarar för, utan arbetsmarknadens parter. När det gäller arbetstiderna får vi förstås granska att reglerna följs.

Är rakt ackord en bra löneform när man kör samhällets barn, sjuka och gamla?

– Det har jag i nuläget ingen uppfattning om. Exakt hur branschen fungerar har jag inte hunnit sätta mig in i. Jag lär mig nya saker om färdtjänsten varje dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.