Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

– Nej, vi planerar ingen höjning nu, svarar Daniel Olsson, biträdande föreståndare på Transports a-kassa.

Han garderar sig dock för om krisen blir långvarig och de generösare reglerna fortsätter att gälla längre än beslutat. Riksdagen har bestämt att ersättningen till arbetslösa ska var högre under resten av året. Karensen har tillfälligt avskaffats så att ersättning betalas ut från första dagen. Det går dessutom snabbare att få a-kassa som beräknas på inkomsten, i stället för det lägre grundbeloppet.

Samtidigt är det fler arbetslösa än tidigare som får ersättning.

– Men än så länge klarar vi att behålla avgiften på 120 kronor i månaden, säger Daniel Olsson.

Organisationen Sveriges a-kassor, som samlar landets samtliga 25 kassor, konstaterar att flera har höjt eller planerar för en höjning av avgiften. Bland dem finns Kommunals a-kassa, Hotell- och restaurangfackets, Elektrikernas och Unionens.

Under två månader med coronakris har cirka 200 000 personer gått med i någon av a-kassorna. När det gäller Transports kassa har medlemmarna blivit runt 6 500 fler sedan årsskiftet.

Samtidigt har antalet arbetslösa som begärt ersättning från Transports a-kassa ökat. Jämför 2 304 nya ansökningar i april i år – med 431 ansökningar i april förra året.

Detta gäller

Riksdagen har beslutat om de  tillfälliga specialreglerna för att underlätta för arbetslösa under coronakrisen:

  • Ersättningsnivån för de första 100 dagarna har höjts till max 1 200 kronor per dag för inkomstbaserad ersättning.
  • Ersättningen kommer att stiga ytterligare från den 29 juni då ersättningen även från dag 101 höjs, till max 1 000 kronor.
  • Grundersättningen har höjts till 510 kronor per dag, vilket betyder 11 220 kronor i månaden. Den gäller för dem som förlorat sitt jobb och då inte har varit med i någon a-kassa.
  • Det räcker nu med att vara med i en a-kassa i tre månader för att få a-kassa som beräknas på inkomsten.
  • Lättnader har införts i det så kallade arbetsvillkoret, det vill säga hur många timmar man minst ska ha arbetat per månad. Det gör att till exempel timanställda och deltidare lättare ska kunna få ersättning.
  • Den sex dagar långa karensen har slopats. Det betyder a-kasseersättning från första dagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Robert Savela, regionalt skyddsombud i Transports avdelning 26 Norrbotten.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.