Inför avtalsmatchen: Så tänker motparten

Nu börjar avtalsförhandlingarna, och arbetsgivarsidans representanter är säkert lika taggade som fackets förhandlare. Transportarbetaren tog Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen och Biltrafikens arbetsgivareförbund, på pulsen.

Enligt Peter Jeppsson har arbetsgivarsidan en väldigt bra grundrelation till Transport.

– Vi uppvaktar infrastrukturministern tillsammans, vi skriver remisser tillsammans, vi har många gemensamma intressen att bevaka. Men sedan ska man inte sticka under stol med att vi har olika uppdrag, och det kommer ju att visa sig nu under avtalsförhandlingarna om inte annat, säger han.

Hur besvärligt är det att förhandla med Transport, jämfört med andra förbund som ni har att göra med?

– Jag vill inte jämföra dem med andra på det sättet. Men jag tycker Transport är bra på så sätt att de är väldigt raka och tydliga med vad de vill.

Om du betygsätter förbundet som motförhandlare, på en skala från 1 till 10?

– Det är rätt svårt att göra en sådan skala, för vad är det som gör att någon är bra eller dålig att förhandla med? Som sagt, de är raka och tydliga och det tycker jag är bra, men det kan naturligtvis finnas situationer där man som arbetsgivarrepresentant kan tycka att det gör dem besvärliga. Men man får ha respekt för att vi har olika uppdrag.

Om du betygsätter förbundsordförande Lars Lindgren personligen som motpart, på en skala?

– Vi är lika gamla och kommer båda två från Helsingborg, så vi har inga problem att umgås på det personliga planet (skratt). Sedan är det grundläggande viktigt att skilja på sak och person.

Nyligen godkände Arbetsdomstolen alkotester hos arbetsgivares kundföretag. Domen var ett bakslag för Transport, medan du välkomnade utslaget. Hur påverkas förhandlingsklimatet av det?

– Själva klimatet borde inte behöva påverkas. Däremot har Transport talat om för oss att de tänker ta in frågan i avtalsrörelsen, att man vill ha in förbud mot tredjemanstester i kollektivavtalet på grund av detta. Så på det viset spelar det ju in.

Har du någon förståelse för förbundets hållning i frågan?

– Ärligt talat har jag svårt att förstå deras resonemang. Transport som företrädare för dem som framför tunga fordon borde väl stå bakom en åtgärd som syftar till att öka säkerheten. Om ett kundföretag har som rutin att testa – även när det finns alkolås i bilarna – varför inte välkomna det? Det handlar ju inte om att jävlas med folk, utan om att värna trafiksäkerheten. Tycker jag.

Finns det något i förhandlingarnas praktiska utformning som borde rationaliseras eller förändras?

– Jag tycker inte det. Vi har sedan länge en väl etablerad rutin för hur vi sköter det här. Sedan ett antal år har vi också en rutin där vi träffas i förväg med hela våra förhandlingsdelegationer och går igenom vad vi tycker och tänker inför förhandlingarna. Det fungerar bra.

Hur påverkas du som människa när de här krävande förhandlingarna drar igång?

– Det är ju för det här vi finns till, lite tillspetsat uttryckt. Att teckna kollektivavtal åt våra medlemmar är det viktigaste vi gör, så jag ser fram emot det och går in i det med liv och lust.

Hur påverkas din familj?

– Det blir långa arbetsdagar, men det brukar det vara annars också. Så förutom någon nattmangling, är det nog inget som familjen märker av.

Hur förbereder du dig?

– Jag går noggrant igenom med våra uppdragsgivare var vi står i olika frågor. Det gäller att läsa på, och naturligtvis att ladda upp.

Har du något taktiskt förhandlingsknep som du kan dela med dig av?

– Knep vet jag inte, men det gäller att koncentrera sig på sakfrågan, att skilja på sak och person hos motparten. Och att försöka se det hela ur motpartens perspektiv, att försöka se varför han eller hon tänker på ett visst sätt.

Hur varvar du ner efteråt?

– Det blir ju en urladdning, en lång pust, men vi har ju många avtal även om jag inte är personligen inblandad i allihop. Så man pustar lite och sedan börjar nästa runda…

I vilken fråga står ni och Transport längst ifrån varandra just nu?

– Frågor om arbetstidens förläggning är det en tydlig laddning i. Våra medlemmar har ett behov av att kunna vara mer flexibla i förhållande till sina kunder, och det påverkar naturligtvis frågor om schemaläggning och så vidare. Där uppfattar jag att Transport inte riktigt håller med oss.

Kan du nämna någon fråga där ni och förbundet har närmat er varandra på senare tid?

– Jag kommer inte på någon konkret avtalsfråga som är av den sorten. Men vi är överens om att vi behöver se över avtalets utformning med utgångspunkten att det ska vara lätt att förstå och tolka det. Då handlar det mera om en språklig genomgång.

Peka på någon fråga som är särskilt viktig för dig personligen?

– Då är vi nog tillbaka i detta med arbetstidens förläggning, det är där våra medlemmar verkligen trycker på. Bortsett från att få rätt storlek på löneökningar och liknande, så är den frågan nog den viktigaste.

Var vill du att ni ska stå i den frågan när förhandlingarna är över?

– Jag hoppas vi kan nå en regel där man kan komma överens ute på arbetsplatserna. För behoven och omständigheterna ser väldigt olika ut i olika delbranscher och i olika delar av landet.

Var hoppas du att ni och Transport ska stå, rent allmänt, när avtalsförhandlingarna är avslutade?

– Det skulle vara bra om vi inte hamnar i en konfliktsituation, med tanke på att vi har så många gemensamma frågor att driva. Även om det ingår i spelet att det blir konflikter ibland, det får man vara beredd på, så är det viktigt att vi kan fortsätta ha konstruktivt samarbete och utbyte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".