I vinter kommer nya rön om löner och företagens vinster

Industriavtalet som kommit att dominera lönebildningen på svensk arbetsmarknad leder till att löneandelen sjunker. Det vill säga arbetstagarna får mindre och mindre av produktionsresultatet. Det menar forskaren Erik Bengtsson, som med stöd från Transport jobbar med ett projekt som kallas Kampen om produktiviteten.

Löneandelen är en kontroversiell fråga, inte minst för medlemmarna i Transport. Förbundet har genom Elin och Charles Lindleys stiftelse bidragit med pengar till ett projekt där ekonomer och forskare tittar på hur mycket av förädlingsvärdet som går till löner respektive vinster i företagen. Och vilka effekter det kan få.

Vid en föredragning för kongressen konstaterade Erik Bengtsson att år 1850 gick bara 20 procent av transportbranschens produktionsresultat till arbetarna. 70 år senare, toppåret 1921, uppgick löneandelen till hela 86 procent.

Andelen sjönk sedan markant igen, innan en ny ”guldålder” inleddes på 1960-talet. 1977 nådde löneandelen nästan 70 procent, för att sedan falla långsamt med stadigt till dagens nivå – omkring 60 procent.

Erik Bengtsson lyfte fram några generella slutsatser. I länder med hög facklig organisationsgrad ser man en mer utbyggd välfärdsstat. Omvänt gäller också. Nedskärningar i välfärdssystemen samvarierar med minskad löneandel.

– När organisationsgraden sjunker, som i många europeiska länder, ser vi en sjunkande löneandel. Fast det gäller faktiskt inte i Sverige, sa Bengtsson.

Efter hans korta inledningsanförande blev det en kort paneldebatt mellan Clas Linder, tidigare förbundskassör och ordförande i Transport, Tommy Andersson, avtalssekreterare för grafikerna i LO-förbundet GS och Torbjörn Johansson, LO:s nye avtalssekreterare.

Första frågan löd: Är det ett problem att mindre går till löner och mer till vinster i företagen?

Clas Linder sa:

– Ja, helt klart. Det är fackets uppgift att se till att arbetstagarna får en rimlig andel av produktionsresultatet. Lönerna, och löneskatterna, är ju det som hela välfärden baseras på.

Tommy Andersson höll med, fast han påpekade också att trenderna inte är desamma i alla branscher. I exempelvis grafiska företag har löneandelen ökat de senaste 15 åren, anförde han.

LO:s Torbjörn Johansson menade att den krympande löneandelen beror på många komplexa saker. En faktor är Sveriges inträde på den globala marknaden:

– Det slår mot allting. Vi måste hitta nya sätt att möta utvecklingen.

Projektet kring löneandelen rullar vidare. I vinter räknar Erik Bengtsson och hans kolleger Roland Spånt (tidigare chefsekonom på TCO) och Ingemar Lindberg (tidigare LO-utredare) med att färdigställa en bok där resultaten presenteras ingående.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.