Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skriver på avtal.
Close
Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skrev mangrant på det nya ettåriga avtalet.
Close

I kväll kom handslaget – nytt avtal klart

Efter tre veckors förhandlingar sa Transports stora avtalsdelegation ja till en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden. Ungdomar och terminalanställda med kort tid i yrket får en något lägre höjning. – Avtalet ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Förhandlingarna inleddes den 29 mars och gick inledningsvis trögt. Men efter att industrin gjort upp på 2,2 procent öppnades vägen för Transports största yrkesgrupp – chaufförer och terminalare.

Förbundet gick in i avtalsrörelsen med trygga jobb som den högst prioriterade frågan. Bakgrunden är att deltider och visstider ökar i nästan alla Transports branscher.

Nu har parterna enats om två skrivningar som syftar till att minska daglöneriet. Den ena slår fast att när personer haft vikariat eller visstidspåhugg i 24 månader under en femårsperiod, ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning. Samma regler finns egentligen i lagen om anställningsskydd (las), men Transport har tidigare medgivet en generösare tolkning.

Mertiden är också en viktig pusselbit i sammanhanget. Många arbetsgivare anställer i dag personal på deltid, personer som sedan är piskade att jaga mertid för att klara sig ekonomiskt.

Nu inför Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) en reglering. Mertid får tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– De här begränsningarna kan uppfattas som att vi försöker hindra människor från att jobba. Men det vi vill uppnå är att fler får heltid eller högre anställningsgrad, poängterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

En tung fråga för facket var utbildningen.

– Kraven ökar hela tiden på våra medlemmar och ute på åkerierna det har varit mycket tjafs om vem som ska betala det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). Nu har vi reglerat det. Arbetsgivarna ska stå för all utbildning som är nödvändig för arbetet.

– Jag ser det som en oerhört stor framgång. För att nå dit gjorde vi en eftergift. Arbetsgivarna behöver bara betala grundlön vid utbildning, inte ob-ersättning och övertid.

Lönehöjningarna är en het potatis i årets avtalsrörelse. Såväl industrins parter, som statsministern och LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har argumenterad för att alla fackförbund bör hålla sig till märket på 2,2 procent.

Transports avtal ger alltså 590 kronor mer till chaufförer och terminalarbetare. Fast ungdomar under 18 år får nöja sig med 60 procent av beloppet, det vill säga 354 kronor.

Ett par yrkesgrupper, bland annat budbilsförare med bara b-körkort, får också något lägre höjning. Så har det varit även i tidigare avtalsrörelser.

På terminalerna har Transport gått med på ett lite lägre lönelyft, 525 kronor, för anställda med upp till fyra år i yrket. I gengäld fick facket fått bort en kritiserad passus om branschvana. Den sa att man var tvungen att jobba all tid, åtta år, inom ett och samma företag för att bli uppflyttad i högsta löneklassen.

I övrigt innebär avtalet att ersättningarna för bland annat ob- och övertid höjs med 2,2 procent. Chaufförernas traktamenten fryses på nuvarande nivå. Å andra sidan fick arbetsgivarna inte gehör för sig krav på att helt slopa logitraktamentet.

Lars Lindgren menar att Transport nådde längre än förväntat i avtalsförhandlingarna.

– Vi har haft en konstruktiv dialog med motparten, det gäller inte minst kring trygga anställningar. Även arbetsgivarna har uppenbarligen insett att det måste vara någon sorts ordning på arbetsmarknaden. Nu blir det svårare för företagen att trixa med visstidsanställningarna.

Anders Norberg, förhandlingschef på BA, tycker också att förhandlingsklimatet varit bra:

– Vi har haft ett gott samarbete med Transport, inte minst inför avtalsrörelsen. I uppgörelsen har vi på ömse håll lyckats tillgodose varandras krav. Det viktigaste vi uppnådde på arbetsgivarsidan var att företagen bara betalar ut grundlön vid utbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.