Hyra el-bil – lättare sagt än gjort

I juli invigde OKQ8 en ny miljömack som profilerar sig med energisnåla lokaler och laddstolpar för elbilar. Stationen ligger i Danderyd och hyr också ut el-bilar, uppger bolaget. Fast när Transportarbetaren försöker boka har el-bilen inte levererats från tillverkaren.

Bensinbolagen har i många år letat efter nya sätt att överleva och tjäna pengar, i takt med att fordonsflottan kräver glesare tankningar och mindre service. Att oljan långsiktigt måste fasas ut spelar förstås in.

Alternativa bränslen och minskad miljöpåverkan är ett koncept. OKQ8 har på kort tid invigt två stationer i Stockholmsområdet som sägs vara miljöanpassade.

Det innebär bland annat att lokalerna fått effektiv isolering, mindre miljöskadliga biltvättar och uttag för snabbladdning av elbilar. Lågenergibelysning och ventilation som går i gång först när kunderna kommer ingår också.

När den senaste stationen invigdes i Danderyd i slutet av juli skickade bolaget ut ett pressmeddelande. Där påpekas att miljömedvetna bilister kan hyra den nya elbilen, Opel Ampera.

På Transportarbetarens redaktion väcks nyfikenheten. Opeln har fått positivt gensvar. Det är en renodlad el-bil, alltså ingen hybrid. När batterierna är tomma startar en bensinmotor som genererar ny ström direkt till de två stora elmotorerna på sammanlagt 150 hästkrafter.

Finns det en ledig el-bil torsdagen den 2 augusti?

Beskedet från OKQ8-macken blir negativt. El-bilen har inte levererats och personalen på stationen kan inte upplysa om när den ska finnas på plats.

I stället hittar vi en Ampera på OKQ8 i Häggvik. Också det är en miljöanpassad station.

Macken har en el-bil till uthyrning, upplyser det vänliga stationsbiträdet.

– Vi fick den för en månad sedan. Den har faktiskt varit utbokad nästan hela juli, men i dag är den ledig, säger hon.

Som utsänd redaktör klämmer jag i med ett dygn, inklusive tio fria mil. Inklusive självriskreducering blir notan 761 kronor.

Enligt tillverkaren har Amperan en räckvidd på 80 kilometer, med fulladdade batterier.

Stationsbiträdet följer med ut och visar snabbt hur bilen öppnas och startas. Några minuter senare rullar jag i väg mot Stockholms centrum. Det går tyst. Skrämmande tyst, särskilt i låga farter – innan däcksmullret väcks.

Instrumentpanelen ser ut som en blandning av tv-spel och smartphone, med ett myller av symboler, siffror och touch-knappar. I centrum svävar en jordglob som avslöjar hur brutalt man hanterar gaspedalen.

Amperan inbjuder till bus. Den gör faktiskt 0 till 100 på nio sekunder.

Fast det är i låg fart upplevelsen är störst. Tyst, utan minsta ryck eller växlingar glider Opeln fram som ett X2000-tåg. Ett tåg med rejäl prislapp, omkring 450 000 kronor.

Jag kör och försöker samtidigt begripa mig på all information som blippar fram på displayen. Det tar ett tag innan jag fattar att siffran 13 som stod där redan när jag hämtade bilen är den kilometersträcka som batterierna medger. Siffran har hastigt krympt – till åtta kilometer

Plötsligt minns jag biträdets kommentar när vi tillsammans startade bilen:

”Oj då, batterierna är visst inte fulladdade…”

Jag styr vidare mot Stockhom. I höjd med Karolinska sjukhuset är batterierna tomma. Med ett svagt surrande går bensinmotorn i gång.

Resan slutar i garaget under Transports förbundskontor. Vid ett eluttag. På fyra timmar ska den vara fulladdad igen. Lovar Opel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.