Hot och överfall vardag för taxichaufförer

En av fem taxichaufförer har blivit utsatt för hot i arbetet. En av tio för våld. Och taxiförarnas sjukfrånvaro på grund av hot eller våld är i nivå med polisens. Ändå brister många åkerier när det gäller arbetsmiljöarbetet.

Siffrorna är från en enkätundersökning som Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) gjorde 2009. Hur många taxichaufförer som utsatts för våld eller hot det senaste året är dock svårare att få reda på.

Arbetsgivaren ska rapportera in alla olyckor, hotfulla situationer eller situationer där en anställd skadats till Arbetsmiljöverket. Men för 2014 finns bara totalt tio anmälningar som gäller taxiförare. Att det inte visar hela bilden är lätt att räkna ut.

Bara i Taxi Stockholms bilar gick överfallslarmet i snitt 190 gånger de senaste åren. Och när det gäller rån mot taxichaufförer finns statistik hos polisen. Under året 2014 blev 43 taxiförare rånade, fem med skjutvapen. Men bara tre av de 43 finns med i Arbetsmiljöverkets statistik.

Martin Miljeteig, Transports ansvarige för arbetsmiljöfrågor centralt på förbundet, tycker att det är bedrövligt.

– Man behöver inte ens fundera på om siffrorna är missvisande, de är fruktansvärt missvisande. Jag är helt övertygad om att det sker saker dagligen utan att någon anmäler det. Det är ett gigantiskt mörkertal, och ett stort misstag att arbetsgivarna inte har fått i gång tillbudsrapportering och arbetsskadeanmälningar, säger han.

Även om många taxibilar är anslutna till stora taxiväxlar, som Taxi Stockholm, Taxi 020 eller Sverigetaxi, är de flesta chaufförer anställda av små åkerier. Att företagen är små kan vara en förklaring, men inte en ursäkt, för att så få tillbud anmäls. Martin Miljeteig ser slarvet med anmälningar som en del av ett större problem.

– Jag skulle säga att hälften av taxiföretagen slarvar med det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Transport har flera konkreta förslag på åtgärder som taxiföretagen kan vidta för att skydda förarna. Det gäller dels teknisk utrustning som bärbart överfallslarm och kameraövervakning i bilarna, dels att chaufförerna ska få utbildning i hur man hanterar och bemöter kunder.

– Det viktigaste för mig är att chauffören tryggt och säkert ska kunna backa ur en farlig situation. Det gör man genom att ha goda förkunskaper om hur man ska hantera en väldigt onykter eller våldsam person, säger Martin Miljeteig.

Men han öppnar också för en diskussion om att freda chauffören med hjälp av skärmar eller annan typ av fysiskt skydd.

– Det finns flera fall där en kund som suttit bakom chauffören satt en kniv under förarens hals. Det kan hända att det behövs starkare skydd för chauffören i bilarna.

Tyas första enkät om hot och våld mot taxiförare gjordes 1999. Redan i den pekar man på utbildning, larm och skyddskamera som viktiga sätt att få ner chaufförernas utsatthet. Och andelen förare som känt sig hotade eller blivit utsatta för våld sjönk faktiskt något i mätningen 2009. Men fortfarande svarade bara en knapp tredjedel av chaufförerna att de hade skyddskamera i bilen.

Emma Lundberg är taxitelefonist på Taxi 020 i Stockholm och ordförande i Transports taxisektion i samma stad. Hon säger att skyddet mot hot och våld beror mycket på vad beställningscentralen sätter upp för regler.

– De större bolagen har ju en bra tanke kring hur man hanterar det här.

Så om man arbetar för en friåkare finns inte samma skydd i form av till exempel kamera?

– Nä. Det är jag tvärsäker på.

Vilka krav som ställs på åkerierna ser olika ut även på de stora taxiväxlarna. På Taxi 020 i Stockholm är det krav på att alla bilar ska ha kamera. Taxi Stockholm kräver inte kamera, men överfallslarm.

Emma Lundberg pekar på att kameran är ett skydd för både kunder och förare. Och inte bara i hotfulla situationer. Bevis från kamerainspelningar kan också fria en oskyldig chaufför från misstankar om till exempel sexuella övergrepp.

– Tyvärr är det ingen lag på kamera i taxibilar, det skulle skydda både passagerare och förare.

Martin Miljeteig tycker att de bestämmelser och lagar som finns räcker.

Och även om det är bra att beställningscentralerna ställer krav på sina anslutna åkare är det till syvende och sist åkerierna själva som bär hela ansvaret för förarnas arbetsmiljö, konstaterar han.

– Arbetsgivaransvaret ligger på åkerierna. Arbetsmiljölagen är ganska hård, det är snarare Arbetsmiljöverket som ska bli hårdare i sin tillämpning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.