Holmen får hård kritik för finska skogsbilar

Många åkare och chaufförer är upprörda över att skogsbolaget Holmen anlitar finska timmerbilsekipage för transporter i Uppland. De utländska bilarna tas in via åkeriet BS Logistic i Kristinehamn, som satt i system att använda sig av finska bilar med finska och estniska förare. En av de finskregistrerade bilarna har i månader dragit ett släp med körförbud.

– Det är för jävligt. Först sparkar Holmen ut två svenska åkare som kört för dem i decennier. Sen skyller de på stormen Ivar och tar in utländska fordon, säger en åkare som vill vara anonym.

I våras hade Holmen hårda prisförhandlingar med åkerierna som fraktar massaved och timmer till industrierna, bland annat pappersbruket i Hallstavik. Resultat blev att två åkerier sparkades ut. Ett av dem, Pålgård i Edsbro, har enligt uppgift kört för Holmen ända sedan 1940-talet.

På försommaren var det åtskilliga chaufförer och åkare som reagerade när finskregistrerade bilar började rulla in vid skogsjättens virkesmottagningar i Hallstavik och Braviken. Var det över huvud taget lagligt att ta in utländska bilar som vecka efter vecka kör ren inrikestrafik i Sverige?

Pålgårds ägare är förtegna, samma sak med Jan Hagfält i Norrtälje – det andra åkeriet som fick foten av Holmen. Det blir en lejåkare som tar bladet från munnen:

– Jag har sett flera finska bilar i skogarna. Man kan inte låta bli att reagera. Särskilt ett släp, som faktiskt har svenska skyltar, är i bedrövligt skick. Det saknar stänkskärmar och sidoskydd. I början av augusti stod släpet uppställt hela helgen utanför Edsbro, utan lastsäkring på timmertravarna.

I likhet med andra har lejåkaren kollat upp släpet. Det skulle ha besiktigats senast den 30 april och är belagt med körförbud. Åkaren säger:

– Holmen borde väl reagera när släpet rullar in hos dem. Men de skiter väl i skicket, bara timret kommer. Själv är man tyvärr av den gamla stammen. Som skäms så fort en liten glödlampa är trasig. Jag har hållit med skogstransporter i 50 år, varav 14 år som egen. Det blir bara värre och värre.

– Vår bransch var länge befriad från allt vad ”polacker” heter. Man skrev inte ens kontrakt med skogsbolagen, det var handslag som gällde. Sen kom ekonomerna med i leken… Fast jag vill inte klanka på de finska och estniska förarna. De är väl hitlurade.

Ägaren till BS Logistic, Jaakko Aho, bekräftar att företaget anlitar ett finskt åkeri.

– Vi har tillstånd från Transportstyrelsen. Alla fordon anmäls dit innan de sätts i trafik. Det är vi noga med. Bilarna bemannas sedan med finska eller estniska förare, uppger Aho.

När Transportarbetaren kollar med Transportstyrelsen visar det sig att BS Logistic har tre svenskregistrerade bilar och 41 finska hos myndigheten. Trailern med körförbud då?

Jaakko Aho säger:

– Den är på väg hit nu, vi ska fixa skärmarna. Men menar du att den är obesiktigad? Det visste jag inte. Vi köpte den i våras och fick uppgifter om att allt skulle vara i ordning.

Hur ser Holmen på kritiken från den lokala svenska skogsnäringen? Jeanette Tretten är kommunikationsdirektör:

– Vi genomförde en förhandling i våras och huvuddelen av transporterna gick till ett svenskt åkeri. Men i samband med stormen Ivar behövdes fler bilar. Därför har vi anlitat ett företag som satt in tre finska ekipage. Det har vi godkänt.

– Fast jag kan inte svara på hur många utländska fordon BS Logistik har eller  hur bilarna bemannas.

Holmens agerande har skapat stor irritation i branschen. Vad säger Jeanette Tretten om det?

– Att omförhandla transportöravtal är en del i vår affärsverksamhet. Huvuddelen av körningen gick till ett svensk företag, bara tre bilar är från Finland.

Hur är det då med lagligheten? Kan utländska skogsbilar köra ren inrikestrafik i Sverige? Transportarbetaren har försökt bena ut regelverket och hamnar till slut hos Ulric Långberg, transportpolitiskt ansvarig på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Han konstaterar att det finns ett ”kryphål” i bestämmelserna som gör att svenska företag med trafiktillstånd kan söka tillfälligt trafiktillstånd för utländska lastbilar.

– Tillståndet gäller högst ett år och är tänkt att gälla för tillfälliga arbetstoppar. En förutsättning är också att det skrivs ett nyttjanderättsavtal med det utländska åkeri där bilarna normalt finns.

– En central fråga blir var chaufförerna ska vara anställda och var de ska betala skatt. Rimligen måste det vara i det svenska åkeriet och de bör nog skatta här.

BS Logistic har kollektivavtal med Transport. Förbundets avdelning i Karlstad kommer att kalla åkeriet till förhandling.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.