Högvis med klagomål mot Milslukarna

Kritiken växer mot Taxi Kurir-bolaget Milslukarna i Borås. Omkring 25–30 förare och telefonister har kontaktat Transport. De anställda vittnar om strul med löner, uselt arbetsklimat, fiffel med färdtjänstresor och orimliga arbetstider. Chauffören Aws Al-Juboori jobbade över 300 timmar vissa månader, innan han ledsnade och bytte bolag.

Milslukarna kör under Taxi Kurirs flagg. På bara några år har bolaget vuxit kraftigt, bland annat genom att bärga hem kontrakt på kommunala färdtjänst- och sjukresor.

Företaget figurerar flitigt i media. Åtskilliga rubriker har gällt systematiskt utnyttjande av bidragsanställningar. Uppåt en tredjedel av alla taxiförare på Milslukarna har varit nystartsjobbare. I och med att staten står för en stor del av lönekakan har andra taxiföretag fått svårt att hävda sig i de kommunala upphandlingarna.

På Transports avdelning i Borås/Skövde skapar Milslukarna mängder av jobb, suckar ombudsman Sven Sawatzki:

– Nästan dagligen får jag samtal från anställa eller tidigare anställda. Milslukarna har nästan blivit ett heltidsjobb.

Taxiföretaget har kollektivavtal med Transport och efter alla klagomål från anställda bestämde sig avdelningen för att göra en avtalskontroll. Det slutade med att Sven Sawatzki fick ut lönebesked – och en ICA-kasse full med körpassrapporter. Utskrifterna fyller nu bord och hyllor i ett eget rum på fackets expedition.

Aws Al-Juboori kliver in på avdelningen. Han trädde nyligen fram i Borås Tidning och berättade om sin tid på Milslukarna. Aws är ursprungligen från Irak och Taxi Kurir blev hans första riktiga jobb i Sverige. Sju månaders provanställning, med nystartsbidrag i botten. Den längsta lagliga provanställningen är sex månader.

Enligt kollektivavtalet kan taxiförare jobba som mest omkring 190 timmar i månaden, inklusive övertid. Aws har noga noterat sina arbetstider. I juli och augusti 2012 fick han ihop drygt 300 timmar per månad. Det motsvarar nästan två heltidsjobb.

Aws säger:

– Jag jobbade ända upp till 15 timmar per pass. Det är olagligt, jag vet. Men företaget pressade på och jag kände att jag orkade, åtminstone under en period.

– För att klara arbetstidsreglerna förde jag dubbla arbetstidsböcker. Andra förare gjorde likadant. Det är mot reglerna, men jag jobbade mycket för att familjen behövde pengar. Tyvärr stämde inte utbetalningarna, det fattades hela tiden lön.

Flera personer, bland dem Aws, berättar att det råder en sorts rangordning i Milslukarna. I A-laget finns de gynnade förarna, ofta svenska.

– De jobbar nio timmar per pass och kan ta riktig rast, förklarar Aws. I A-laget får man de bra bilarna och bästa körningarna. Så fort de loggat in kommer ett uppdrag. Till den här gruppen går även körningarna för Riksfärdtjänsten, som ger bra betalt.

B-lagets chaufförer jobbar också 9–10 timmar, fem dagar i veckan. Deras bilar är bra, fast inte lika bra, uppger Aws:

– Längs ner, i C-laget, finns vi, invandrarna med nystartsbidrag. Vi som är utbytbara. Vi som jobbar 14–15 timmar i sträck. Vissa dagar var jag i tjänst 11–12 timmar och hade bara fem, sex körningar.

Aws protesterade mot villkoren, särskild när lönen inte stämde. Han reagerade också mot saker som framstod som rent fusk. Vid ett par tillfällen redovisade han dagskassor, där den som tog emot dem valde att inte räkna med kontanterna.

Milslukarna har en egen bilverkstad. Aws lämnade in sin egen privatbil för en mindre reparation och fick löneavdrag på 1 300 kronor.

– Trots att jag sa till fick jag aldrig något kvitto. Det var svarta pengar, säger Aws.

Vid ett tillfälle blev Aws Al-Juboori anklagad för att stjäla intäkter, som kom via en återkommande kontantkund. Aws blick mörknar:

– Ingen har tidigare anklagat mig för att vara tjuv! För mig är det allvarligt, en hederssak.

Företaget tog tillbaka anklagelsen, men nu hade Aws fått nog. När provanställningen var slut erbjöds han fast jobb – fast bara på timme. I stället bytte han arbetsgivare. Till Taxi Borås.

– Det är jätteskillnad! I dag jobbar jag bara åtta, nio timmar per dag och kör ändå in lika mycket som tidigare.

Milslukarna ägs och drivs av Niclas Noring. Hans sambo, Maria, är enligt uppgift trafikledare och ansvarig för personal och löner.

Transportarbetaren har pratat med ett flertal anställda och före detta anställda. Samtliga beskriver arbetsmiljön och arbetsklimatet som bedrövligt. En telefonist säger:

– Ingenting fungerade, det var anledningen till att jag sa upp mig. Jag kunde jobba tolv timmar i sträck, utan riktig rast. Ofta åt man vid skrivbordet. På fredagskvällar hände det att ledningen satt hemma och skulle sköta trafiken, samtidigt som de festade. Det var inte seriöst.

Särskilt under en inkörsperiod blåste Milslukarna Västtrafik, som upphandlar färdtjänst och sjukresor, berättar telefonisten:

– Man loggade in bilar, som inte fanns i trafik. Det löstes genom att växeln la ut dubbla körningar på en och samma bil. Resultatet blev förseningar och att kunder fick samåka.

Växeltelefonisten beskriver också hur förarna kom att ingå i olika grupperingar:

– I mina ögon var det två lag, ett A och ett B. Jag var beordrad att prioritera vissa förare. I den andra gruppen, den med lägre status, fanns nystartsjobbarna men även tre egna åkare som körde för Milslukarna.

En annan kollega beskriver chaufförer och annan personal som trevliga och seriösa.

– Det är ledningen som förstör. Folk får inte lön i tid, inte rätt lön heller. Det gällde inte alla, men hela tiden var det några som drabbades. För mig saknades det pengar nästan jämt.

– Arbetsgivaren har en otroligt negativ syn på personalen. Det var mycket skrik och gap. Mycket skitsnack bakom ryggen på folk. Alla anställda var i princip korkade och dumma i huvudet. Utom ledningen förstås.

Kollegan har också funderingar kring ob-ersättningen:

– En annan telefonist arbetade bara natt. Helt utan reglerad ob. I stället fick personen ett kuvert med pengar i. Konstigt, tänkte jag. Fast jag vet förstås inte om det var svart betalning.

En tredje röst säger:

– Jag har jobbat på rätt många arbetsplatser. Men ingen annanstans har jag upplevt att man behandlar sin anställda så här. Som skit.

En taxichaufför pekar på brister i trafiksäkerheten. Även han började med nystartsbidrag:

– I mitten av december blev jag beordrad att köra till Landvetters flygplats. Med sommardäck. Jag hade sagt till innan och krävt hjulbyte, men inget hände. Ledningen skiter i det mesta. Underhållet på bilarna sköts dåligt. Det viktigaste är att
åka till Thailand så ofta som möjligt.

– Verksamheten är inte seriös. Det visar väl böterna som Milslukarna fått från Västtrafik. Jag jobbade som mest 280 timmar i månaden. Då är man helt slut. Ändå kunde ledningen fråga om man inte kunde hoppa in och köra extra. Milslukarna är inget schyst företag. Vare sig för kunder eller anställda.

Ombudsman Sven Sawatzki är försiktig med kommentarer. Avtalskontrollen ska slutföras. Ett hästjobb, pyser han ut. Dessutom väntar säkerligen nya förhandlingsrundor med Milslukarna.

På kort tid har två anställda skadat sig allvarligt. En man skulle städa en bil i företagets garage, och föll ner i en smörjgrop som inte var övertäckt.

Avdelningen har täta kontakter med politiker i regionen.

– Vi försöker få dem att lyssna. De kommunala upphandlingarna måste bli bättre. Det går inte att bara se till lägsta pris. De ansvariga i kommuner och landsting behöver dessutom se till att uppställda krav faktiskt efterlevs. Och då krävs annat än föranmälda besök hos entreprenörerna, säger Sven Sawatzki.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.