Höga nivåer av ultrafina partiklar på Arlanda

Effekterna av så kallade ultrafina partiklar, som bildas vid förbränning, är omtvistade. För att få en samlad bild av läget har nivåerna testats på flera europeiska flygplatser, däribland Arlanda. Resultatet från terminal 5 visar på högre nivåer än både Kastrup, Heathrow och Zürich.

Trots att det inte finns några bevis för att de ultrafina partiklarna är farliga finns det mycket som pekar på det. Och i Danmark har flera flygplanslastare som drabbats av urinblåsecancer fått besvären klassade som arbetsskador. Teorin är att det finns kopplingar till dieselavgaser och möjligen även så kallade ultrafina partiklar, som bildas vid all slags förbränning.

I slutet av förra året genomförde Swedavia en mätning av partiklar vid olika platser på Arlanda. Resultaten varierade något men vid terminal 5 uppmättes högst nivåer. Där var medeltalet 50 700 partiklar per kubikcentimeter.

Det kan jämföras med nivåerna på Hornsgatan i Stockholm, som ständigt lyfts fram som exempel därför att det är stadens mest trafikerade gata. Där var medeltalet 21 100 partiklar per kubikcentimeter.

– Problemet är det inte finns några normer för det här. Man kan konstatera att det är höga värden, men sedan går det inte att säga vad som är för höga värden, och det är ett jätteproblem, konstaterar Dan Holmberg, regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning.

Han menar ändå att nivåerna är oroande och efterlyser forskning som kan bevisa, eller motbevisa, riskerna med ultrafina partiklar.

Enligt honom är ämnet aktuellt bland de anställda på Arlanda.

– Det är klart att de är oroliga och de är på sina chefer och undrar vad man ska göra åt det här, de vill inte gå på en arbetsplats som är farlig, säger Dan Holmberg.

En av flygplanstankarna har tagit till en egen metod för att slippa problem.

– Han använder friskluftsmask ute på plattan och mår jättebra nu. Nu är han inte längre torr i slemhinnor och han är pigg när han kommer hem efter jobbet, till skillnad från förut, berättar Dan Holmberg.

Arlanda är inte ensamt om att ha genomfört tester. Genom samarbetsorganet ACI, Airports Council International, har flera europeiska flygplatser genomfört egna mätningar. Resultaten från Kastrup visade till exempel ett medeltal på 38 000 partiklar, och vid testet på Zürich flygplats uppmättes i medel 42 000 partiklar per kubikcentimeter.

Håkan Broman, HR-specialist och arbetsmiljöansvarig på Swedavia, som driver Arlanda flygplats, menar dock att det är svårt att jämföra resultaten eftersom mätningarna har varit så olika.

– Dels har man använt olika instrument och dels har man mätt under olika lång tid. Vi har använt ett instrument som mäter väldigt fina partiklar, och mätte under en, respektive två veckors tid. På Zürich flygplats mätte man bara under ett par timmar, säger han.

Håkan Broman berättar också att resultaten varierar kraftigt beroende på till exempel väderförhållanden och hur stor aktivitet det är på flygplatsen.

Några återkommande mätningar på Arlanda är inte inplanerade i nuläget.

– Eftersom det inte finns någon mätstandard, inga gränsvärden och ingen forskning att stödja sig på väljer vi att inte göra fler mätningar just nu. Men om det kommer ny kunskap som visar att det har tydliga hälsoeffekter kan det ändras, säger han.

I stället satsar Swedavia, i enlighet med företagets miljömål, på att förbättra luftmiljön generellt på flygplatsen.

Sedan några dagar tillbaka används till exempel en ny rutin när flygplanen ska lämna gaten vid en del av flygplatsen. Tidigare har flygplanen backats ut med hjälp av en så kallad push back-traktor. Planet drogs runt i rätt riktning innan motorerna startades med jetstrålen bakåt, mot husfasaden. Vid uppstarten krävs extra mycket kraft, vilket innebär hög förbränning och stor mängd avgaser.

Med den nya rutinen knuffas flygplanen bakåt, varpå motorerna startas så att flygplanet kan vända, vilket leder avgaserna från uppstarten i en annan riktning än mot fasaden.

– Vi har inga siffror på att det här gör skillnad men vi har frågat de som jobbar där och de upplever att avgasdoften har minskat, säger Håkan Broman.

Andra åtgärder är att byta ut fordonen på flygplatsen mot elbilar eller andra typer av miljöbilar, att begränsa tomgångskörning.

Swedavia har också tagit fram ett förslag på framtida åtgärder på Arlanda. Det handlar bland annat om att kartlägga vilken utrustning som används och se om det finns bättre alternativ. Dessutom finns förslag på att undersöka om det går att installera partikelfilter i avgassystemen, och att hitta nya rutiner som minskar flygplanens väntetid vid gate och på taxibanan.

Transports Dan Holmberg tror att de luftförbättrande åtgärderna som görs, som att byta ut fordon mot elbilar, är ett bra första steg.

– Sedan får man väl skaffa någon form av rening i flygmotorerna som tar hand om partiklarna. Det är nästa steg, men att påverka flygindustrin är inte så enkelt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".