HF:s lokala hamnavtal dumpar lönerna i Norrbotten

Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, har tecknat ett eget lokalt avtal i fyra Norrlandshamnar som innebär ren lönedumpning för stuveriarbetarna. Transport kräver nu arbetsgivaren, Shorelink, på 3,3 miljoner kronor i skadestånd.

För drygt 40 år sedan splittrades stuveriarbetarkåren och en stor utbrytargrupp bildade ett nytt fack, Svenska Hamnarbetarförbundet (HF).

HF, som i dag organiserar omkring 40 procent av landets hamnarbetare, står utanför LO och tecknar heller inget avtal med arbetsgivarparten – Sveriges hamnar. Konkurrenten har genom åren profilerat sig som ett radikalt fackförbund, som ofta kritiserat de avtalsuppgörelser som Transport förhandlat fram.

Därför väckte det förvåning i Transports led när lönevillkoren i Norrlandshamnarna som drivs av bolaget Shorelink blev kända. Hamnar där majoriteten av de anställda är HF-medlemmar.

Historien rullades upp när Shorelink vann upphandlingen för verksamheten i Luleå hamn.

– Offerten låg betydligt lägre än de konkurrerande bolagens, säger Morgan Gustavsson, stuveriombudsman i Transports avdelning 1. Så vi gjorde en avtalskontroll på bolaget och gick bland annat igenom lönelistorna.

Vid genomgången visade det sig att Shorelink gjort upp med Hamnarbetarförbundet om villkor som på centrala punkter är sämre än det riksavtal som Shorelink redan är bundet av, gentemot Transport. Det handlar bland annat om för låg betalning vid så kallad förskjuten arbetstid och felaktig ersättning till behovsanställda.

– Behovsanställda ska ha övertidsersättning efter klockan 16:30, säger Morgan Gustavsson. Men de har i stället fått ersättning för förskjuten arbetstid.  Det innebär lägre lön till behovarna och lägre lönekostnad för företaget.

Eftersom det är Transport som har kollektivavtal på arbetsplatsen är det också Transport som arbetsgivaren ska förhandla om arbetstidsfrågor och ersättningar, betonar Morgan Gustavsson. Att Shorelink inte har gjort det ser Transport som ett avtalsbrott. För det tänker Transport begära ett skadestånd på 300 000 kronor.

I de inledande förhandlingarna har Shorelink vägrat gå med på kraven.

– Företaget anser inte att de har kollektivavtal med Transport, utan med HF. Vi kan bara konstatera att villkoren är så här på Shorelink och att bolaget får en konkurrensfördel av lägre lönekostnader, säger Morgan Gustavsson.

Facket vill också att Shorelink ska betala ytterligare 3 miljoner kronor. Det motsvarar den summa som företaget tjänat på att betala ut felaktiga ersättningar. Det är pengar som, om de betalas ut, kommer att tillfalla Transport.

– Hade vi haft medlemmar där så hade pengarna självklart gått till dem, säger Morgan Gustavsson. Men nu får vi i stället yrka allmänt skadestånd, till förbundet.

Eskil Rönér, ordförande i Hamnarbetarförbundet, hävdar att stuveriarbetarna i Norrbotten sedan många år lyder under ett avtal som slutits mellan HF:s lokala avdelning och Shorelink, som tidigare hette Bottenvikens stuveri:

– Hamnarbetarförbundet har ju i stort sett alla medlemmar där uppe så jag kan förstå att arbetsgivaren vill teckna avtal med oss. Och det finns inget som hindrar arbetsgivaren att göra det.

– Jag vet att det finns elaka röster som säger att vi har dumpat villkoren, men det kan jag inte hålla med om. Jag är ganska väl insatt i Bottenviksavtalet och vet att det finns en del saker som är annorlunda. Men det innebär inte på något sätt att man lönedumpat.

Susanne Jangdal är vd i Shorelink, som bedriver verksamhet i Skellefteå, Piteå, Kalix och Luleå. Hon inte vill kommentera tvisten med Transport:

– Vi förhandlar vid förhandlingsbordet och inte via media. Det vore att gå händelserna i förväg.

Agneta Persson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).