Här pratas jämställda fack. Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close
Från vänster: Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads, Mikael Johansson, ordförande i Målarna, Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare i IF Metall, Tommy Andersson, andre ordförande i GS, och Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna.
Close

Här pratas jämställda fack

Den sista generationen bromsklossar. Så beskrev Tommy Andersson sig själv och den övriga panelen med avtalsansvariga när de mansdominerade LO-förbunden skulle prata jämställdhet. – Insikten måste finnas också hos männen i facket att jämställdhet och mångfald är en viktig del i vår värdegrund, fortsatte GS-fackets vice ordförande.

Frågan – på kvinnodagen år 2016 – var om det är männens tur att ta ansvar för jämställdheten. Sveriges Kvinnolobby och IF Metall stod som värdar och Helle Klein, chefredaktör på industriarbetarnas tidning Dagens Arbete, ledde diskussionen med dem som håller i den för fackförbunden så viktiga avtalsfrågan. Samtliga män.

Transports avtalsansvariga, förbundsjuristen Marcel Carlstedt, skulle förstås ha varit med på scenen när de mest mansdominerade facken pratade jämställdhet. Sviterna av influensa hindrade honom, men Transportarbetaren kunde i efterhand ställa några frågor som han svarar på i slutet av denna artikel.

Att LO-facken inte lyckats hålla ihop – och driva gemensamma krav – i årets avtalsrörelse berördes helt flyktigt under jämställdhetsdebatten:

– Vi hittade inte metoden denna gång, suckade IF Metalls Veli-Pekka Säikkälä. Till nästa avtalsrörelse måste vi sätta oss ner och diskutera igenom vad som är värdediskriminering, vem som är felavlönad och vem som är lågavlönad …

När publiken efterlyste handfast arbete och tydliga mål för att ändra strukturerna när det gäller mäns och kvinnors roll i facket och arbetslivet bollade Målarnas Mikael Johansson tillbaka till sitt förbunds medlemmar:

– Jag väntar fortfarande på en motion till vår kongress om att vi ska arbeta för en helt jämställd föräldraförsäkring – så att mammor och pappor är lika mycket hemma med barnen.

I de olika förbunden som var på plats varierar procenten kvinnor från 1,2 (Byggnads) till 18,7 (IF Metall). Om andelen kvinnor i beslutande positioner är den viktigaste frågan var panelen inte helt överens om:

– Rekryteringen till yrket är vårt främsta bekymmer, sa Urban Pettersson, förhandlingschef i Elektrikerna. Vi behöver agera redan på elektrikerskolan, och förra året ökade antalet kvinnor bland medlemmarna – från 375 till 408.

– Vi har ett treårigt projekt med byggcheferna på gång, berättade Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare i Byggnads. Det handlar om att lyfta fördomarna och stoppa machokulturen för att få fler tjejer att välja byggbranschen.

– Jag tror att vi måste bestämma oss för att det underrepresenterade könet ska lyftas fram i facket, sa Mikael Johansson, ordförande i Målarna.

Avtalssekreteraren Veli-Pekka Säikkälä berättade då att IF Metall redan har fattat ett sådant beslut, och att förbundet på flera nivåer har nått målet minst 30 procent kvinnor i beslutande positioner.

Transports Marcel Carlstedt, som hostandes blev kvar på förbundskontoret, konstaterar att jämställdhet är en viktig fråga. Men att det inte finns något tryck från medlemmarna när det gäller könsbalans bland fackets beslutsfattare. Frågan har hittills inte lockat några motioner till kongresserna och den tas inte upp i förbundsstyrelsen.

– När det gäller lönerna finns det inget att diskutera, säger han. Vi har tarifflöner och det gör att alla har samma lön för samma arbete.

– Och när det gäller representationen i förbundsstyrelsen blev det efter valet på de kongresserna jämställt. Där är andelen kvinnor ungefär 16 procent – som bland medlemmarna.

Att ledningen består av tre män förklarar Marcel Carlstedt med att kvotering inte är något som Transport har valt att använda sig av.

– Man ska akta sig för att fokusera enbart på genuskamp i facket, säger han. Det handlar om klasskamp, och i den ingår ju jämställdheten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.