Kongress 2017

Här kommer alla ersättare i styrelsen

Styrelse. Valet av ersättare till förbundsstyrelsen utvecklades till en test av både tekniken och demokratin. Under hotet att sitta en hel natt och rösta fram varje person – sammanlagt 20 – med valsedlar och rösträkning gick ombuden med på att testa läsplattorna även för personval.

Valhemligheten garanterades genom att ombuden fick chansen att sprida ut sig i salen, så att ingen skulle kunna snegla på läsplattan och se vem någon annan röstade på.

Dock krävdes bara tekniken vid en handfull personval. Resten av ersättarna valdes med acklamation, det vill säga ombuden ropade ja till valberedningens förslag. En ännu snabbare metod än läsplattorna.

Följande tio personer valdes till suppleanter, var och en personlig ersättare för en av de ordinarie ledamöterna:

Henrik Lagberg, avdelning 3, Christina Mattisson, avdelning 18, Patrik Kästel, avdelning 6, Linda Svensson, avdelning 12, Michael Stjärnfeldt, avdelning 46, Sven-Erik Westman, avdelning 1, Cecilia Johansson, avdelning 88, Sandra Jakobsson, avdelning 28, Veronica Ökvist, avdelning 26, och Jimmy Ovesson, avdelning 51.

När klockan strax skulle slå tio på kvällen var valet av tio andraersättare till ledamöterna i förbundsstyrelsen klar:

Mats H Andersson, avdelning 3, Malin Johnsson, avdelning 32, Lena Meller, avdelning 9, Magnus Lagerqvist, avdelning 20, Meddy Linod, avdelning 46, Roger Jönsson, avdelning 2, Håkan Kraby, avdelning 16, Marie Samuelsson, avdelning 17, Mikael Danielsson, avdelning 28, samt Annika Flack, avdelning 25.

Mitt under valproceduren bad Bosse Nilsson från Stockholmsavdelningen om ordet:

– Lite deppiga är vi, erkände han. Men det är förstås helt ok att kongressen har valt en förbundsstyrelse utan representant för avdelning 5. Jag vill bara berätta att vi har avstått från att kandidera till platserna som ersättare.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.