Här försöker de fly sjövägen från Sverige

De försöker fly från Sverige. De utsätter sig för livsfara inne på hamnområdet i Göteborg och på vägen dit. På vår och försommar ökar antalet obehöriga som avslöjas i de tre terminalerna i det yttre hamnområdet i Göteborg. Målet för de allra flesta är att ta sig över Atlanten.

– Vi är mest rädda för att någon ska råka ut för en olycka, säger Thomas Fransson, säkerhetsansvarig på kommunala Göteborgs hamn AB som äger mark och infrastruktur.

Han berättar att det mellan fem och tio gånger per år upptäcks personer som försöker lämna Sverige. Och att det vid varje tillfälle kan handla om en eller ett par personer – eller ibland en hel familj.

De flesta är asylsökande eller papperslösa, enligt Thomas Fransson. Gemensamt är att de gör allt för att komma till Kanada, USA eller i några fall England.

Tre företag opererar i den yttre hamnen: Roroterminalen i Älvsborgshamnen, Logent och APM-terminalen. Från alla tre får Transportarbetaren höra berättelser om att personer då och då avslöjas när försöker komma ut från Sverige utan att ge sig till känna.

– Desperationen verkar bara bli värre och värre, säger Mikael Karamanolis, skyddsombud för Transport i Logentterminalen. Jag fick ett larm om folk inne på området senast i förra veckan.

Som skyddsombud får han nämligen ett sms från vaktbolaget varje gång obehöriga avslöjas i hamnen eller när de försöker ta sig ombord på ett fartyg. Det får även Patrik Östbjerg, skyddsombud i APM-terminalen.

– Jag tror nog att de flesta blir påkomna och inte kommer iväg någonstans, säger han. Men det är ju omöjligt att veta säkert.

Både skyddsombuden och Thomas Fransson, som är högst ansvarig för säkerheten i hela hamnområdet, är oroliga för att de som försöker lämna Sverige via Göteborgs hamn ska råka ut för olyckor.

– Tänk om någon av de här killarna tappar taget när de hänger under en trailer. Eller om någon blir påkörd inne på hamnområdet där det alltid pågår verksamhet, säger han.

– Det förenat med livsfara att springa i hamnen, säger Patrik Östbjerg,.

Enligt Thomas Fransson skärptes säkerheten kraftigt 2007. Bevakningen höjdes, smitvägar byggdes bort, utbildning skulle höja säkerhetskulturen i hela personalen. Skyddsvakter bevakar området som är klassat som en samhällsviktig anläggning. Det blev helt enkelt svårare för obehöriga att ta sig in i hamnen.

– Men en del av de som verkligen vill lämna Sverige har fortfarande kunnat hitta sätt att ta sig in i hamnen. Jag vill inte gå in exakt på hur de har lyckats.

Thomas Fransson berättar att asylsökande och papperslösa som upptäcks i hamnen brukar hinna komma in i värmen en stund och få något att äta innan polisen kommer och tar hand om dem. I nästa steg blir de återigen ett ärende för Migrationsverket.

Hamnarbetarna i Göteborg stöter också på det motsatta: människor som kommer med ett fartyg i tron att de skulle hamna i England eller på andra sidan Atlanten. I de fallen tar gränspolisen hand om personerna för att skicka tillbaks dem till de land de senast lämnade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).