Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.
Close
Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal från Transportklubben.
Close
Arbetsplats: Uddevalla hamn

Här är vi i hamn

Stuveriarbetare. Flexibiliteten är hamnens styrka. Och det gäller även arbetet – ena veckan kranförare, nästa ombord på fartyg för att lossa. Eller kanske köra containertruck. En omväxling som gör att många väljer att stanna, och inte sällan har yrket gått i arv i generationer.

– Det är lite som det är tänkt att fungera, säger Mikael Fivelsdal om förhållandena på arbetsplatsen.

Han har arbetat i Uddevalla hamn sedan 2007 och är i dag huvudskyddsombud.

– Oense blir vi ja, men det blir sällan konflikter. Det är en väldigt social arbetsplats och högt i tak.

Transportklubbens ordförande Thomas Ohlsson håller med. Är något på väg att gå helt fel går det att ”gå upp till Uffe”, vd:n Ulf Stenberg med rum på övervåningen i hamnbolagets blå byggnad. Uppstår problem är det raka rör som gäller och uppslutningen är bra kollegialt, enligt transportarna. På högsta chefens pluskonto står dessutom att han är tillgänglig och svarar i telefon, även om han exempelvis är ledig och ute och rensar makrill.

Men allt kan väl inte vara så konfliktfritt, särskilt inte under ett år när kollektivavtalet ska omförhandlas?

Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Lilly Hallberg
Hamn-vd Ulf Stenberg. Foto: Lilly Hallberg

Nja, visserligen innebär avtalets tariffsystem att det inte tillkommer något lönepåslag från en lokal pott. Men Uddevalla hamn verkar faktiskt vara en i grunden bra arbetsplats. Och det framkommer utan stora överord från något håll.

Ett tag var Transportklubben nedlagd och det var problem att rekrytera folk till det fackliga arbetet.

– Sedan började medlemmar undra, va? Finns det ingen klubb? Så det blev en nystart för några år sedan. Och det är viktigt att ha en klubb, alla hamnar är så pass olika och mycket bygger på lokala avtal och förhållanden, säger Thomas Ohlsson.

Tidigare enbart muntliga överenskommelser har nu dokumenterats skriftligt. Det gäller sådant som arbetstider och kompledighet. I det centrala hamn- och stuveriavtalet är till exempel ordinarie arbetstid 07–16.30, med en timmes lunch. I Uddevalla är arbetsdagen slut klockan fyra, och lunchen är en halvtimme. Det gör att lunchmatsalen, i bottenvåningen på hamnterminalens byggnad, fyller en viktig funktion. Denna dag går det att välja mellan gulaschsoppa och stekt strömming med potatismos.

Ute på det stora terminalområdet är det full fart.

– Det är ett farligt jobb, men det sker väldigt få olyckor. Peppar, peppar. Säkerhetsmedvetenheten är hög, säger Mikael Fivelsdal.

Bogserhjälp från hamnen. Ut till öppna havet från fjordens innersta del tar det tre till fyra timmar. Foto: Lilly Hallberg
Bogserhjälp från hamnen. Ut till öppna havet från fjordens innersta del tar det tre till fyra timmar. Foto: Lilly Hallberg

Ett fartyg med spannmål är på väg in, ett annat går ut med bogserhjälp. Det tar tre, fyra timmar ut till öppet hav. I området ryms också tio kilometer järnvägsspår. Varje år fraktas stora mängder timmer till och från kajerna. Längs andra kajer ligger flera jättefärjor i väntan på att trafiken ska få komma i gång igen, efter stoppet covidpandemin orsakat.

Men för tillfället ”håller hela hamnområdet på att svämma över av vindkraftverk” enligt dem Transportarbetaren träffar. Flera olika aktörer är på plats för att styra upp vidare transport av kraftverkens olika delar. En del ska gå i natt med specialbyggda trailers.

Uddevalla hamn börjar bli känt för hanteringen, nyligen hörde man av sig från hamnen i Piteå med frågor.

Dags att lasta vingar. Sara Jalkelid tillhör hamnens extrapersonal. En vinge mäter över 70 meter och hamnområdet är närmast översvämmat av vindkraftsdelar denna dag.
Dags att lasta vingar. Sara Jalkelid tillhör hamnens extrapersonal. En vinge mäter över 70 meter och hamnområdet är närmast översvämmat av vindkraftsdelar denna dag. Foto: Lilly Hallberg

– De senaste veckorna har det varit mycket jobb, säger Thomas Ohlsson, som tidigare på dagen kört kran.

– Om jag bara gjorde det skulle det nog bli osocialt, men arbetet är omväxlande.

Vyn från arbetsplatsen, över fjorden med Uddevallabron i fonden, är slående. Fast just inte något de hela tiden tänker på då de ser den dagligen. Liksom bron, som synts på oräkneliga bilder i sociala medier.

Thomas Ohlsson är ”en av få utbildade hamnarbetare”. Han har gått Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnds (Tyas) utbildning under två terminer i Norrköping. Praktiken gjorde han i hemmahamnen i Uddevalla. Hit kom Thomas första gången direkt efter gymnasiet 1993 och efter några år borta, som lastbilschaufför, återvände han och blev liksom Mikael Fivelsdal fast anställd 2007.

– Jag kommer nog att vara kvar här tills jag dör, haha. Jag trivs med flexibiliteten, säger ”Micke”, som är tredje generationens hamnarbetare och har även träffat sin fru på arbetsplatsen.

Liksom Thomas välkomnar han att det under åren kommit allt fler kvinnor i deras arbetslag. ”Det blir bättre om det är blandat” tycker de.

Sara Jalkelid har just börjat arbeta i hamnen och tillhör extrapersonalen, ”blixten”.
Sara Jalkelid har just börjat arbeta i hamnen och tillhör extrapersonalen, ”blixten”. Foto: Lilly Hallberg

Uddevalla hamn har drabbats jämförelsevis lindrigt av coronapandemin. Till skillnad från flera andra hamnar har man inte varit tvungen att korttidspermittera de anställda.

– Det fanns i plan men vi kunde konstatera att vi hade så mycket i pipeline att det aldrig blev nödvändigt. Och efter sommaren har det varit en markant ökning av godsströmmen igen, säger vd Ulf Stenberg.

Han tycker att det är roligt att vindkraftverken tillkommit som gods. Uddevalla hamnterminal försöker också medvetet att styra över gods mot sjötrafik, på inre vattenvägar – både Vänertrafik och inomskärs.

– Vi försöker fokusera på flexibilitet, vara som en supermarket. Vi ligger 70 kilometer norr om Nordens största containerhamn och kan inte konkurrera när det gäller bilar, containrar och trailer. Men vi kan göra allt det Göteborg inte gör, säger Ulf Stenberg.

Det innebär allt från hantering av tomburkar till transporter av virke från stora delar av Mellansverige, liksom spannmål från Västgötaslätten. Uddevalla hamn erbjuder också underhålls- och städarbete.

Olika slags last, olika fordon, lasta och lossa – arbetet i hamnen är omväxlande och innebär också dagliga möten med olika aktörer vid kajer och terminalplatser, och gods som transporteras till sjöss, på väg eller räls.
Olika slags last, olika fordon, lasta och lossa – arbetet i hamnen är omväxlande och innebär också dagliga möten med olika aktörer vid kajer och terminalplatser, och gods som transporteras till sjöss, på väg eller räls. Foto: Lilly Hallberg

Målet är en trygg hamn. För bolaget, för kunderna och för de anställda. Framöver innebär det att hamnbolaget inom några år överger en del av den inre hamnen och att godshanteringen där flyttar.

– Det ger staden möjlighet att ta mark, som skett i flera andra hamnstäder, säger Ulf Stenberg.

Att arbeta hemifrån heltid under pandemin har inte varit aktuellt för honom. Han tycker att jobbet, som fyller en samhällsviktig funktion, kräver att han är på plats. För Micke och Thomas är det självklart.

– Transporter måste funka, hamnar och flyg vara öppna. Annars blir det kaos, säger Thomas Ohlsson.

Kran som Thomas Ohlsson använde i arbetet tidigare under dagen.
Kran som Thomas Ohlsson använde i arbetet tidigare under dagen. Foto: Lilly Hallberg

Han har varit med om att stoppa ett fartyg som det varit oklarheter kring. Ofta handlar sådant om ekonomi, och om vart godset ska ta vägen. Då gäller det att hitta den ansvarige, förklarar hamnens vd. Ett annat exempel rör en båt som saknade så kallad blue ticket, certifikatet från Internationella Transportfederationen (ITF) som visar att besättningen har avtalsenliga löner. ITF:s inspektör kom då till hamnen och utförde en kontroll.

– Det händer att det dyker upp båtar oanmälda, men de får snällt vänta, säger Ulf Stenberg.

Enligt lag ska anmälan göras senast 24 timmar innan ankomst.

På en särskild anslagstavla sitter sifferkoder som visar vad de anställa ska jobba med under sitt pass. Även om den ordinarie arbetstiden alltid är vardagar 7–16 så fordrar till exempel tankbåtar en annan uppställning, som planeras i förväg. Förutom ordinarie personalstyrka finns extrapersonal, ”blixten”.

Ute på terminalområdet talar Thomas Ohlsson och Mikael Fivelsdal om yrkesstolthet och stuveriarbetarnas roll inom Transportarbetareförbundet. Från utomstående möter de ibland en syn som har rätt lite med den höggradigt automatiserade verkligheten att göra. Av föreställningen om slitna sjåare i ständig blåst och iskyla à la amerikanska filmen Storstadshamn från 1950-talet. En del verkar i dag inte ens känna till deras yrke.

– Vi finns, och vi är stolta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ombudsman Jan Lendin, RSO Anders Dristig och avdelningsordförande Dan Johansson på avdelning 55. Saknas gör studieorganisatören Alexander Hutter. På Transports kontor arbetar också Charlotte Wendel Lendin.

”Vi syns och folk märker att vi finns”

Uddevalla. Många mil och mycket arbete ute, trots att pandemin satt käppar i hjulet. På Transports västligaste avdelning har man funnit nya vägar. Och på bevakningsfronten har medlemsantalet ökat.

Transportarbetarens logga

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Trailers på båt – från Norrköping till Norrtälje

Hamn. I höst planerar rederiet IW Line att börja köra lastbilstrailers mellan Norrköpings hamn och kapellskär på båt. Ett statligt stöd gör satsningen möjlig.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

Kultur
Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.