Här är lönekraven som ska drivas i nästa avtalsrörelse

Alla LO-förbund ska kräva minst 700 kronor i löneökning i nästa avtalsrörelse. För arbetare som tjänar över 25 000 blir kravet 2,8 procent. Det enades LO-styrelsen om i dag på förmiddagen. – Kravet är lågt. Men det är viktigt att LO-förbunden står enade den här gången, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

De två gångna lönerörelserna har präglats av splittring inom LO. Kvinnopotter och en historiskt låg löneökning skapade rejäl osämja mellan industrifacken, serviceförbunden och Kommunal.

Den här gången har LO-förbunden prioriterat enighet. För ett par veckor sedan gick man ut med gemensamma grundkrav – en samordning som innebär en tydlig satsning på LO:s lågavlönade grupper. Oavsett kön.

Till en början presenterades bara själva lönemodellen, inte kronor och procent. Tanken är att alla fack ska kräva samma krontalspåslag för alla som tjänar 25 000 kronor i månaden eller mindre. För arbetare som ligger över 25 000 kronor ska facket begära procentpåslag.

”Siffersättningen” är nu klar och kravet som ska riktas mot arbetsgivarna blir alltså minst 700 kronor, respektive 2,8 procent.

Skulle kravet bli verklighet kommer de reala klyftorna att minska något mellan olika LO-grupper. Låt oss ta ett par exempel:

• Lotta är servitris och tjänar 18 000 kronor. Hon får 700 kronor i lönelyft. Det motsvarar nästan 3,9 procent.

• Kalle är taxitelefonist, med 21 500 i lön. 700 kronor innebär nästan 3,3procent.

• Anna kör sopbil och har i dag 25 000 i lön. De 700 kronorna motsvarar precis 2,8 procent.

• Bosse är elektriker och tjänar 29 000 kronor. Han får också 2,8 procent, vilket ger honom 812 kronor mer i lönekuvertet.

Bosse får alltså mest. Men. Om alla fått samma procenttal – låt säga 2,8 procent, så hade skillnaderna blivit betydligt större. Den lågavlönade servitrisen Lotta hade då bara fått 504 kronor, i stället för 700.

Under hösten har LO fört intensiva diskussioner om lönenivån och vad som ska anses vara lägsta acceptabla nivå, utifrån utgångsbudet. Byggfacken gick ut hårdast och ville ha uppåt 3,4 procent, medan den pressade tillverkningsindustrin pläderade för återhållsamhet. Det vill säga 2,3–2,4 procent.

Det blev alltså en kompromiss. Lars Lindgren säger:

– Vi ser nu en kraftig nedgång i ekonomin. Omkring 40 000 människor har varslats. Till det kommer andra personalneddragningar som redan gjorts. Det är säkerligen minst 80 000 arbetstagare som är berörda. Mot den bakgrunden tycker jag att våra krav är väl avvägda.

Transport förbundsjurist Marcel Carlstedt fyller i:

– Om vi går i mål med 700 kronor och 2,8 procent så skulle det kosta arbetsgivarna totalt 3,05 procent, beräknat på hela LO-kollektivet. Nu begär vi dessutom en förbättrad föräldraförsäkring. Det kostar ytterligare 0,2 procent.

En kompletterande föräldraförsäkring ligger högst på kravlistan. Tanken är att arbetsgivarna ska betala barnlediga mammor och pappor tio procent extra ersättning under sex månader.

Bland de prioriterade avtalskraven finns också en ändring av inbetalningen av pensionspremierna. LO vill att det sker månadsvis, något som under vissa omständigheter innebär bättre utfall för arbetstagaren.

LO vill dessutom skrota den särskilda vållandeprövningen i arbetsskadeförsäkringen TFA. Det skulle göra att fler personer med förslitningsskador kan få ersättning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".