Hamnen i Västervik satsar på importerat avfall

Västervik är ännu en i raden av svenska hamnar som börjat ta in avfall från utlandet. Soporna kommer från England och går sedan på järnväg till Västerås, där de bränns. Samtidigt kommer uppgifter om att den omfattande avfallsimporten från Norge gör att norrmännen fått brist på sopor i de egna förbränningsanläggningarna.

I Västervik drivs hamnen av bolaget Västerviks Logistik & Industri (VLI), med Carl Johan Carlstedt som vd. Stuveriet har i flera år brottas med sjunkande volymer och i dag består den fasta personalstyrkan bara av tre hamnarbetare.

I maj fick VLI en ny storkund. Det handlar om importerat avfall. Ett godsslag som växer lavinartat i Sverige, men som är omdiskuterat. För hamnbolagen betyder det intäkter och tryggade jobb. De kringboende jublar inte lika mycket.

I mitten av juni besökte Transports regionala skyddsombud Anette Wilhelmsson Västervik för att titta på hanteringen av soporna:

– Ur arbetsmiljösynpunkt är avfall alltid en källa till oro. Det innehåller tungmetaller och andra ämnen som vi inte känner till. Men Västervik har ordnat hanteringen på ett väldigt bra sätt, om man jämför med andra hamnar vi besökt.

– Hamnbolaget har satt upp containrar som vindskydd och nät som ska hindra att plast och annat blåser i väg. De har också börjat spreja en sorts deodorant över avfallet, som ska minska luktproblemet.

När Transportarbetaren besöker Västervik är vinden nordlig och vid VLI:s eget kontor på kajen finns den där – den omisskännliga lukten av gammalt avfall. I lokaltidningen har problemet tagits upp. Vd Carl Johan Carlstedt säger:

– Det finns tusen problem för den som ska hantera importerat avfall och självklart oroar jag mig för opinionen.

Carlstedt är rättfram och självkritisk. Han berättar att merparten av avfallet som Västervik tar in går till Västerås, en mindre del hamnar hos det lokala kraftvärmeverket i staden. Målet är att tre tågset i veckan ska rulla mot Mälardalen, med omkring 2 100 ton sopor.

Fast VLI:s vd ser en rejäl tillväxtmöjlighet. Inom räckhåll finns förbränningsanläggningarna i Linköping, Norrköping och Jönköping.

– Jag är övertygad om att importen kommer att öka. Fast i dag är vi, över lag, inte tillräckligt duktiga i logistikkedjan. Avfallet kommer oftast inplastat i balar. Okej, balarna fungerar bra när båtarna lastas i England eller Irland.

– Men när båten gungar på havet går de som ligger i botten sönder eller deformeras. Sedan kommer vi med vår gripklo och ska lossa avfallet. Då är det lätt hänt att balar trasas sönder.

Carl Johan Carlstedt tycker ändå att VLI tänkt till för att eliminera miljöpåverkan. Förutom att bygga ”ett fort av containrar” och sätta upp ett finmaskigt nät har man gjutit en decimeterhög tröskel som ska hindra lakvatten från att rinna ut i havet. Förhoppningen är också att odörmedlet ska stoppa soplukten.

Åtgärderna kan kanske mildra kritiken som växer mot den storskaliga svenska avfallsimporten. Försvararna menar att Sverige gör en insats för miljön – eftersom avfallet annars skulle ha lagts på deponi utomlands och läckt klimatdålig metangas.

Men i en artikel avslöjar Svenska Dagbladet (SVD) att sambanden är mer komplicerade än så. Mer än hälften av det importerade avfallet kommer från Norge. Där finns gott om förbränningsanläggningar. Som numera brottas med avfallsbrist. I vissa kommuner är den så akut att man slutat med sopsortering.

Varför skickar norrmännen sopor till Sverige, om de har egna kraftvärmeverk som eldas med avfall? Förklaringen är det låga priset. Norska kommuner betalar omkring 400 kronor per ton till de svenska anläggningarna.

– Det är alldeles för billigt att bränna avfall i Sverige. Det gör att hälften av våra hushållssopor går till er i stället för att materialåtervinnas eller förbrännas i Norge, säger Torbjørn Leidal till SVD.

Han leder en lobbykampanj som drivs av ett tiotal norska förbränningsanläggningar som tröttnat på att se norska sopor åka lastbil till Sverige.

Vissa anläggningar hotas till och med av konkurs, uppger en norsk branschföreträdare som efterlyser en närhetsprincip. Avfall borde behandlas så nära källan som möjligt, anser företrädaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).