Hamnarna har dåligt samarbete med räddningstjänsten

31 av landets hamnar, som lossar gods med kran, deltog i Transports enkät. Frågorna tog upp livräddning av personer från fartyg och hamnkran, samarbete med räddningstjänsten, fallskyddsutrustning, samt arbets- och personkorgar.

Korgarna används främst vid transporter till och från båtarnas lastrum.

När det gäller arbete i och evakuering från båtar pekade enkätsvaren på att rutinerna för att hantera farligt gods och lättantändligt material, som pellets och flis, fungerar i flertalet hamnar, med några få undantag. Information om risk för syrebrist i lastrummen ges till de anställda, däremot fungerar samarbetet med räddningstjänsten generellt sett dåligt.

Alla hamnar har någon form av räddningsutrustning, som korgar, bårar, containers eller arbetskorgar för att rädda personer från fartygens lastrum. Skulle man behöva evakuera någon från fartygskranen är det sämre ställt, men viss utrustning finns.

Riskbedömningar för lastning och lossning av gods görs, däremot inte för räddning av skadade och räddningsövningarna är få.

I hamnarna används olika typer av spårbundna kranar, liksom vikarmskranar till mobila varianter. Skulle det börja brinna är några hamnar ganska förberedda med bland annat repstegar och selar med block, för att kunna rädda sig från en brinnande kran.

Men insjuknar någon i kranhytten är det betydligt svårare. På vissa håll har räddningstjänsten övat och på en del håll kan man undsätta personalen med hjälp av en skylift. På Vikarmskranen kan hytten nödsänkas från marken, men i majoriteten av hamnarna finns inte den möjligheten.

Evakuerings- och räddningsövningar genomförs sällan eller aldrig i hamnarna, däremot förbereder några av hamnbolagen nu detta.

När man kommer till fallskyddsutrustningen består den främst av sele med block eller broms för att dämpa farten och fallet, liksom personlig utrustning till kranreparatörer. Utbildning i hanteringen har inte skett på länge, så repetition krävs och behöver hållas fortlöpande, betonar de regionala skyddsombuden.

I arbetskorgarna använder de flesta fallskyddsutrustningen, däremot slarvar stora delar av den tekniska personalen med detta när de reparerar och kontrollerar kranarna. Inhyrda är oftast bättre på att använda skydden.

Att räddningstjänsten kommer till hamnarna och övar hör till undantagen. Det är svårt att få dem dit, uppger flertalet av hamnarbetsgivarna. När det väl sker används oftast hamnens egen utrustning som kranar, arbetskorgar och räddningscontainers.

Angående personkorgarna är de flesta hemmabyggen, medan några köpts in. De används vid containerhantering och besiktigas, enligt enkätsvaren, samtidigt med kranar och maskiner.

Containerkorgarna i hamnarna har skyddstak. Men andra arbetskorgar som används vid arbete med ”uppenbar risk för att föremål kan falla ner mot korgen” saknar det. Transport betonar att tak krävs, som är tillräckligt stora och starka. Därutöver behövs årliga besiktningar av räddningsutrustningen.

För räddningsarbetet i hamnen lutar sig de regionala skyddsombuden på regler i Allmän författningssamling, AFS, gällande hamnarbete, första hjälpen och krisstöd, liksom lagen om skydd mot olyckor.

Där sägs bland annat att personal och utrustning ska vara lättillgängliga för att rädda och transportera personer, som skadat sig eller är i fara. Viktigt är också att personerna ska kunna flyttas för att få medicinsk vård, utan att skadan förvärras.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.