Hamnarbetarna vill ha en tusenlapp till i månaden

I dag och i morgon, 3 och 4 september, ska Transports avtalsdelegation träffa arbetsgivarparten Sveriges Hamnar, för förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Transportarbetareförbundet begär en tusenlapp mer per månad i lönehöjning och ett ettårigt avtal.

Det tidigare hamn- och stuveriavtalet gällde mellan 1 juli 2011 och 31 augusti 2012, och löpte alltså ut i fredags. Det betyder att avtalsförhandlingarna, som inleddes i början av juni, nu sker i avtalslöst tillstånd. Vad innebär det?

Peter Winsten, ombudsman från hamnavdelning 1 avtalsdelegationen, svarar:

– Att arbetsgivaren behöver vara lite mer ödmjuk i sin framtoning. Vi vill självklart ha löneökning till våra grupper, men inte till vilket pris som helst.

Peter Winsten syftar på arbetsgivarorganisationens hårda krav på att få bestämma mer över de anställdas arbetstider. Detta motsätter sig Transport lika hårdnackat eftersom hamnarbetarna, i jämförelse med andra yrkesgrupper inom förbundet, har relativt stort inflytande över schema och arbetstider.

– Vi hävdar är att vi hanterar och löser frågan om arbetstidens förläggning i lokala förhandlingar eftersom vi har mycket duktiga lokala företrädare, säger Winsten.

Kravet på ett ett-årigt avtal, som sist, ligger för att behålla en mer rättvis maktbalans, förklarar han.

– Med längre avtal blir arbetsgivarna alldeles för militanta.

Andra förslag, som Transport för fram, gäller någon form av licensiering av hamnarbetare, på liknande sätt som väktare. Peter Winsten förklarar:

– Vi har tidigare hävdat Internationella arbetsorganisationens, ILO:s konvention 137 om hamnarbetares rätt till hamnarbete. Nu börjar arbetsgivarna ta in ”kreti och pleti” som ska utföra arbetarnas uppgifter, och om det tycker vi inte. Självklart är vi rädda om vår kompetens och yrkesstolthet.

Som svar på Transports bud om en tusenlapp mer i lönekuvertet hänvisar arbetsgivarsidan, liksom i förra avtalsrundan, till det så kallade ”märket”.

Snittlönen för arbetare inom hamn och stuveri ligger i dag på cirka 25 000 kronor och märket på 2,6 procent i lönehöjning.

Lokalombudsman Morgan Gustavsson från hamnavdelning 1 sitter också i avtalsdelegationen. Han poängterar att parterna nu på allvar måste diskutera förbättrade villkor för ”inhopparna”, de så kallade blixtarna.

– I dag är man ju totalt rättslös som extring. Det är okej att anställa någon för bara en dag, men händer det då en olycka är extringen inte anställd dagen därpå och har ingen trygghet alls. Dessutom faller man mellan stolarna hos både försäkringskassa och a-kassan.

För att förbättra förhållandena föreslår Transports förhandlare att ett system med 500 så kallade provtimmar ska införas i alla hamnar. Nu finns modellen på en del håll. Den innebär att blixtar, efter 500 arbetade timmar, ska vara kvalificerade för fast anställning. Det betyder inte att arbetarna automatiskt blir anställda, däremot ska de hamna i en grupp med medarbetare, som står på tur när det är dags för anställningar.

Transports avtalsdelegation består av fyra man från hamnavdelning 1 och lika många från hamnavdelning 2, liksom förbundsjurist Marcel Carlstedt och, till och från, förbundsordförande Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.