Hamnarbetarförbundet tecknar nytt andrahandsavtal

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemsomröstning gav klartecken till medlarnas bud. Därmed är Hamnarbetarförbundets avtal fortsatt ett andrahandsavtal som följer Transport.

Hamnarbetarförbundet (HF) varslade om strejk i flera hamnar och arbetsgivaren, Sveriges Hamnar, la då speglingslockout. Någon strejk blev det inte då HF drog tillbaka sitt varsel då styrelsen ansett att budet från medlarna var så pass bra för att kunna göra det.

Nu har även medlemmarna i HF sagt sitt och efter en medlemsomröstning antogs budet den 10 juli. HF tecknar nu ett likalydande avtal som det Transport tecknade redan den 28 april. Transport äger med det fortsatt förstahandsavtalet.

Varför är systemet med förstahandsavtal och andrahandsavtal bra?

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

– Det är vi som bestämmer och avgör villkoren i hamnarna. Förutom att vi är största förbund i hamnarna har vi även det först tecknade avtalet så det faller sig naturligt tycker jag. Det vore väldigt olyckligt om det blev två konkurrerande avtal. För då riskerar vi att arbetsgivaren spelar ut oss mot varandra, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.

Den här omvägen med strejkvarsel, skadar inte det systemet med förstahandsavtal?

– Systemet i sig är inte hotat.

Har HF vunnit något med sitt agerande med strejkvarsel? Något som de har fått som ni inte fick?

– Vi får exakt samma eventuella förmåner som HF nu har pressat sig till med sitt varsel.

Vad är det HF har fått som ni nu också får?

– Det de har fått är en utredning som arbetsgivare ensidigt ska göra och som handlar om blixtarnas försäkringsskydd vid arbetsskador i tjänst. Den är inte en del av kollektivavtalet då den görs ensidigt av arbetsgivaren. Och det som ska utredas är om det KAN införas. Det står inte ens att det SKA införas. Om det kommer att införas något försäkringsskydd för blixtarna så kommer vi att få samma förmåner.

Vad är din kommentar om ordningen att Transport förhandlar fram ett avtal som sedan HF anammar plus att de pressar fram nya förmåner?

– Ja jag förstår mig inte riktigt på Sveriges Hamnar. Signalen de ger är att vi tillsammans med HF i lönndom ska samordna våra förhandlingar. Att Transport ska plöja grunden så att HF kan köra på med finliret efteråt. Och det ger också signalen att starka och samordnade grupper kan få lite extra. Det tror jag inte Svenskt Näringsliv gillar. Men vad vet jag? Som vanligt har väl arbetsgivaren en dold lömsk plan med allt de gör, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.