Hamnarbetarförbundet tecknar nytt andrahandsavtal

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemsomröstning gav klartecken till medlarnas bud. Därmed är Hamnarbetarförbundets avtal fortsatt ett andrahandsavtal som följer Transport.

Hamnarbetarförbundet (HF) varslade om strejk i flera hamnar och arbetsgivaren, Sveriges Hamnar, la då speglingslockout. Någon strejk blev det inte då HF drog tillbaka sitt varsel då styrelsen ansett att budet från medlarna var så pass bra för att kunna göra det.

Nu har även medlemmarna i HF sagt sitt och efter en medlemsomröstning antogs budet den 10 juli. HF tecknar nu ett likalydande avtal som det Transport tecknade redan den 28 april. Transport äger med det fortsatt förstahandsavtalet.

Varför är systemet med förstahandsavtal och andrahandsavtal bra?

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

– Det är vi som bestämmer och avgör villkoren i hamnarna. Förutom att vi är största förbund i hamnarna har vi även det först tecknade avtalet så det faller sig naturligt tycker jag. Det vore väldigt olyckligt om det blev två konkurrerande avtal. För då riskerar vi att arbetsgivaren spelar ut oss mot varandra, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.

Den här omvägen med strejkvarsel, skadar inte det systemet med förstahandsavtal?

– Systemet i sig är inte hotat.

Har HF vunnit något med sitt agerande med strejkvarsel? Något som de har fått som ni inte fick?

– Vi får exakt samma eventuella förmåner som HF nu har pressat sig till med sitt varsel.

Vad är det HF har fått som ni nu också får?

– Det de har fått är en utredning som arbetsgivare ensidigt ska göra och som handlar om blixtarnas försäkringsskydd vid arbetsskador i tjänst. Den är inte en del av kollektivavtalet då den görs ensidigt av arbetsgivaren. Och det som ska utredas är om det KAN införas. Det står inte ens att det SKA införas. Om det kommer att införas något försäkringsskydd för blixtarna så kommer vi att få samma förmåner.

Vad är din kommentar om ordningen att Transport förhandlar fram ett avtal som sedan HF anammar plus att de pressar fram nya förmåner?

– Ja jag förstår mig inte riktigt på Sveriges Hamnar. Signalen de ger är att vi tillsammans med HF i lönndom ska samordna våra förhandlingar. Att Transport ska plöja grunden så att HF kan köra på med finliret efteråt. Och det ger också signalen att starka och samordnade grupper kan få lite extra. Det tror jag inte Svenskt Näringsliv gillar. Men vad vet jag? Som vanligt har väl arbetsgivaren en dold lömsk plan med allt de gör, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.