Close
Artikel ur Hamnarbetarförbundets tidning nr 3 2019.
Close

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

– Hamnarbetarförbundets tidning innehåller ofta kritik och beskyllningar mot Transport. Men artikeln i det senaste numret är ett lågvattenmärke. Det som rapporteras om medlemssituationen i Luleå är inte sant. Hur vore de om tidningen kollar fakta och låter dem som anklagas få bemöta kritiken, säger Transports lokalombudsman Patrik Östbjerg, som personligen känner sig utpekad.

Under vinjetten Avdelningarna runt intervjuar Hamnarbetaren företrädare i olika hamnar. Först ut är Luleå, där bolaget Shorelink är arbetsgivare.

Redan i rubriken står att ”Hela styrkan i Luleå hamn lämnar Transport för Hamnarbetarförbundet”.

– I nuläget har Transport elva medlemmar i hamnen. När Hamnarbetarförbundets tidning kom ut var det fler. Vi vet också att flera hamnarbetare lämnat Transport, men valt att vara oorganiserade. Så vad betyder mangrant, undrar Per-Olof Norgren, central stuveriombudsman i Transport.

Transports tidigare klubbordförande i Luleå, Viktor Blombäck, har hoppat av och är nu ny lokal avdelningsordförande för Hamnarbetarförbundet (HF). I artikeln hävdar han att Transport körde över klubben, när arbetsgivaren ville schemalägga arbete på helgerna.

Per-Olof Norgren säger:

– Han undviker noga att redogöra för sakfrågan. Stålkoncernen SSAB har båtar som kommer på helgerna och hamnen behöver ha bemanning då. Ett antal tongivande hamnarbetare anser att det arbetet ska ske som frivillig övertid där fast anställda har förtur.

– Bolaget ville schemalägga helgarbetet och skapa fler fasta tjänster. Hur ska vi som facklig organisation kunna försvara att vissa anställa jobbar dubbla skift, i stället för att fler jobb inrättas? Kollektivavtalet öppnar dessutom för skiftarbete, och så fungerar det i andra hamnar.

Helglossningen och lösningen med övertid var tidigare reglerad i ett lokalt avtal på Shorelink. En uppgörelse som arbetsgivaren ville ändra. Transports förhandlare åkte under en period skytteltrafik till Luleå, för diskussioner med den lokala fackklubben och förhandlingar med arbetsgivaren.

Till slut skrev Transports ombudsman på ett avtal om helgskift, med en kraftig reducering av arbetstiden.

I Hamnarbetarens artikel heter det att de anställda gång efter annan fått uppleva hur Transport svikit dem och gått arbetsgivaren till mötes – ”utan deras vetskap eller godkännande”.

– Luleå hamn och medlemmarna där är den arbetsplats vi ägnat allra mest tid de senare åren, inflikar Patrik Östbjerg.

I texten hävdar HF:s Viktor Blombäck att flera skrivelser eller propåer som skickats till Transports stuveriavdelning tappats bort eller försvunnit. Med det syrliga tillägget att: ”…det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer.”

I Luleå hävdas att Transports centrala ombudsman godkänt en tjänstemannamodell för beräkning av semesterersättningen, som ”ger en sänkning långt under central avtalsnivå”.

Det tillbakavisar Per-Olof Norgren, som är Transports centrala ombudsman:

– För det första var det vår lokalombudsman som godkände den. Uppgörelsen innebär heller ingen lönedumpning.

Bakgrunden ser ut så här, förklarar han.

Redan 1995 tecknade Shorelink ett lokalt avtal med Hamnarbetarförbundet. Ett avtal som faktiskt innebar lönedumpning.

Uppgörelsen blev ett fall för Arbetsdomstolen, som slog fast att HF:s avtal stred mot Transports först tecknade centrala kollektivavtal.

I HF:s lokala avtal beräknades semesterlönen enligt en modell som ofta tillämpas bland tjänstemän. Transport ville växla tillbaka till reglerna i kollektivavtalet, men det blev problematiskt – eftersom semesteråret räknas på olika sätt och hamnarbetarna skulle komma i kläm under en övergångsperiod.

Efter en diskussion med medlemmarna blev lösningen att de anställda fick behålla tjänstemannamodellen.

– Våra medlemmar sa ja till upplägget. Samma system finns kvar i Stockholms Hamnar, sedan den tid då HF hade det lokala avtalet där. Utan klagomål från någon, säger Norgren.

Nästa avdelning som vittnar i Hamnarbetarens artikel är Gävle. Transport anklagas för att ställa upp på lönedumpning för extringar som tas in vid sjukdom. Enligt HF ska arbetsgivare betala övertid och varsla tre dagar i förväg, om man vill ta in sjukersättare.

Transports ombudsman Per-Olof Norgren skakar på huvudet:

– Hamnarbetarförbundet förstår inte avtalet. Om någon blir akut sjuk och måste ersättas kan arbetsgivaren ju inte varsla tre dagar i förväg.

Enligt Norgren är det också så att om bolagen tar in extringar utanför ordinarie arbetstid (07-16:30), då utgår alltid övertidsersättning:

– Den ger bra betalning och är en kompensation för den otrygga anställningen. Men avtalet har länge varit sådant att tiden som extringar jobbar ihop inte ger förtur till ny anställning.

– Därför försöker vi, när det går, att få in hamnarbetare på riktiga vikariat eller visstidsanställningar, exempelvis vid längre sjukfall. Då ökar möjligheterna till tillsvidareanställning. Fast då gäller samma villkor som för fast anställda. Det vill säga inhopparen får ob-ersättning eller skifttillägg, om arbetet sker utanför den ordinarie arbetstiden.

I Norrköping utmålas Transports ombudsmän som personer som ”dansar in och dikterar villkoren”.

– Då vill jag påminna om att HF tecknade ett treårigt lokalt avtal i Norrköping hamn, med en trossföringsfirma. En uppgörelse som är sämre än vårt riksavtal. Dessutom har den lokala fackliga förtroendemannen eget förhandlingsmandat. Det dansar inte in någon ombudsman, om inte våra företrädare efterfrågar den hjälpen, säger Patrik Östbjerg.

I Stockholms Hamnar påpekar HF:s ombud att Transport gjort upp ett lokalt avtal om bland annat löner och arbetstider med hamnoperatören Hutchinson Port, som ska sköta driften i den nya containerhamnen i Norvik.

Uppgörelsen strider mot kollektivavtalsreglerna, anser den lokale HF-företrädaren, med tillägget: ”Det lutar åt att vi måste stämma dem”.

– Jag förstår inte ens vad HF menar, säger Per-Olof Norgren. På vilket sätt strider det mot kollektivavtalets regler att Transport tecknar ett lokalt avtal med Hutchinson Port?

– HF påstår nu att det blev fel från början. Hur då fel? Är det att uppgörelsen faktiskt är bättre än det centrala avtalet som även HF skrivit under?

Transports stuveriombudsmän tycker att det är anmärkningsvärt att HF:s tidning riktar så allvarlig kritik mot Transport och förbundets anställda – utan att kolla fakta och utan att de som kritiseras ges möjlighet att bemöta anklagelserna.

”Jag räknar inte medlemmar”

HF. Transportarbetaren ringer upp Hamnarbetarförbundets man i Luleå, Viktor Blombäck, och ber honom utveckla kritiken mot Transport. Exempelvis uttalandet att ”det ofta verkar bli fel när det ska göras fackliga karriärer”. Blombäcks enda svar blir: – Jag har inga kommentarer.

Eskil Rönér är ordförande i Hamnarbetarförbundet och ansvarig utgivare för tidningen Hamnarbetaren. Transportarbetaren frågar honom:

Är det korrekt att hamnarbetarna i Luleå har lämnat Transport, mangrant?

– Jag vet inte om det är korrekt, jag har inte läst artikeln.

Du är ansvarig för innehållet i Hamnarbetaren. Är det viktigt att faktauppgifter stämmer? Transport uppger att man har elva medlemmar kvar och att flera hamnarbetare nu valt att vara fackligt oorganiserade.

– Jag sitter inte och räknar medlemmar. När jag var i Luleå fick jag intrycket att hamnarbetarna var besvikna. Det kan finns en och annan, i verkstan kanske, som inte har gått över.

Sakfrågan handlar om arbete på helgerna. Om det ska bedrivas som kontinuerlig övertid. Eller på schemalagd tid, vilket också innebär nya jobb. Vad anser du?

– Jag tycker inte att övertid är rättevisefråga. Vi ska försöka minska övertidsuttaget och vi driver inte kravet att medlemmarna ska ha rätt till mer övertid.

Anställda i Transport reagerar mot den kritik de får i Hamnarbetarens artikel. Har du förståelse för besvikelsen?

– Det är klart man blir besviken när medlemmar lämnar förbundet.

Är Hamnarbetaren en journalistisk produkt?

– Jag förstår inte frågan.

För journalister finns etiska spelregler som branschen tagit fram. Där sägs bland annat att nyheter ska vara korrekta, journalister ska höra båda sidor och man ska var ”generös med bemötanden”. Lever Hamnarbetaren upp till det?

– Vi gör så gott vi kan.

Har tidningen kontaktat Transports stuveriombudmän, som beskylls för en rad saker i artikeln.

– Jag vet inte om man försökt kontakta alla möjliga personer. Det kan vara svårt att få tag i folk.

Om Transport begär ett genmäle, kommer ni att publicera det?

– Ja, det kan jag nog tänka mig.

Jag har läst Hamnarbetaren till och från under många år och slagits av att ”motståndare” i princip aldrig får komma till tals. Är Hamnarbetaren en av de sista Pravda-tidningarna, där bara ”sanningen” släpps fram?

– Jag tänker inte värdera din åsikt, nu avslutar vi den här intervjun.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anno nym:
    29 november, 2019

    Fet chans att er "journalistiska produkt" låter oliktänkande komma till tals. Nej, rannsaka er själva och inse att toppstyrning inte är omtyckt

Lästips:

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.