Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.
Close
Under förhandlingsdagen. Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen.
Close

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Vid en omorganisation våren 2019 förhandlade APM Terminals och Transport fram ett nytt schema. APM Terminals valde att inte förhandla med Hamnarbetarförbundet (HF), som också har kollektivavtal.

Arbetsdomstolen bedömer att förhandlingar om scheman till stor del handlar om anställningsvillkor. Därför är det Transports avtal som gäller, eftersom det tecknades först.

– Vi är nöjda med att det tydligt framgår att det är avtalet med Transport som gäller. Det styr anställningsvillkoren för alla hamnarbetare, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund och fortsätter:

– Hade Hamnarbetarförbundet vunnit hade vi hamnat i en orimlig situation där lön och arbetsvillkor hade baserats på fackligt medlemskap. Det är bra att det slås fast att ett avtal gäller per bransch. Det är en komponent som är viktig i den svenska arbetsmarknadsmodellen.

HF:s krav att få förhandla om scheman var tvistens stora principfråga. Som andrahandskrav yrkade förbundet att APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen. Där fick Hamnarbetarförbundet rätt. Eftersom HF inte får förhandla om schema, är ändringen att betrakta som ensidig från arbetsgivaren i förhållande till Hamnarbetarförbundets medlemmar.  Därför borde arbetsgivaren ha förhandlat enligt paragraf 11 i medbestämmandelagen. För brottet blir arbetsgivaren skyldig att betala 75 000 kronor i skadestånd till HF. Två av rättens ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Sista frågan i målet handlade om APM Terminals hindrat Hamnarbetarförbundets huvudskyddsombud, då han inte fått delta i riskbedömningen. Här fick HF också rätt. APM Terminals gjorde sig skyldiga till brott mot förtroendemannalagen och ska betala 25 000 kronor vardera i skadestånd till Hamnarbetarförbundet och huvudskyddsombudet.

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i HF, är kluven när han tar del av domstolens beslut:

– Å ena sidan är det skönt att vi vann i fråga om mbl och hindrande av skyddsombud. Det blir nog en näsbränna för APM Terminals. Vi har tre likadana tvister om skyddsombud, som vi har parkerat. De kommer vi att återuppta.

– Men för resten av landet innebär det problem, då domen urholkar värdet av vårt avtal. Fördelen nu är att vi inte har någon brådska att teckna nytt avtal till den 1 december. Om vi inte gör det förlängs det med sju dagar i stöten. Vi kommer att få våra löneökningar från den 1 november i vilket fall som helst, säger Erik Helgeson.

Joakim Ärlund anser inte att det finns större anledning att vara självkritisk på grund av utfallet i frågan om MBL och hindrande av skyddsombud.

– Det var första gången APM Terminals gjorde upp om ett nytt schema sedan man hade fått två avtal. Egentligen är det inte så konstigt att man landande som man gjorde. Framledes får man vara observant och mbl-förhandla med Hamnarbetarförbundet.

Kan utfallet i domen påverka avtalsförhandlingarna?
Ärlund säger:
– Jag tycker nog att domen stärker det avtal vi har med Transport. Sedan vet jag inte hur Hamnarbetarförbundet bedömer domen, säger Ärlund.

Nästa steg för Erik Helgeson och Hamnarbetarförbundet blir att sätta sig ner och analysera domen noggrant. Hur ska de tolka utslaget på kort och lång sikt? Finns det möjligheter att överklaga till internationella domstolar?

– På lång sikt tror jag att det enda som är hållbart för arbetstagarna är att vi ingår i en förhandlingskartell med Transport. Men risken är att domen till en början drar Transport åt andra hållet.

– Att de vill markera sin särställning och försöka bryta upp de lokala samarbeten som finns mellan facken. Men det nöts nog ner av tidens tand, säger Helgeson.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att domen var väntad.

– I sak förändrar det ingenting som jag ser det. Vi har förhandlat och gjort arbetstidsförläggning fram till nu, det avser vi att fortsätta med, säger han och fortsätter:

– Att HF vinner i fråga om mbl och arbetsmiljö hade jag också förväntat mig. De rättigheterna har de utifrån att de gått med på fredsplikt. Våra skyddsombuds rätt att medverka har inte fungerat friktionsfritt i alla hamnar heller. Jag tycker att Arbetsdomstolen gör ett klargörande som också ger våra skyddsombud rätt att vara med i hela processen och inte bara informeras i efterhand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i veckan.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.