Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.
Close
Under förhandlingsdagen. Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen.
Close

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Vid en omorganisation våren 2019 förhandlade APM Terminals och Transport fram ett nytt schema. APM Terminals valde att inte förhandla med Hamnarbetarförbundet (HF), som också har kollektivavtal.

Arbetsdomstolen bedömer att förhandlingar om scheman till stor del handlar om anställningsvillkor. Därför är det Transports avtal som gäller, eftersom det tecknades först.

– Vi är nöjda med att det tydligt framgår att det är avtalet med Transport som gäller. Det styr anställningsvillkoren för alla hamnarbetare, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund och fortsätter:

– Hade Hamnarbetarförbundet vunnit hade vi hamnat i en orimlig situation där lön och arbetsvillkor hade baserats på fackligt medlemskap. Det är bra att det slås fast att ett avtal gäller per bransch. Det är en komponent som är viktig i den svenska arbetsmarknadsmodellen.

HF:s krav att få förhandla om scheman var tvistens stora principfråga. Som andrahandskrav yrkade förbundet att APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen. Där fick Hamnarbetarförbundet rätt. Eftersom HF inte får förhandla om schema, är ändringen att betrakta som ensidig från arbetsgivaren i förhållande till Hamnarbetarförbundets medlemmar.  Därför borde arbetsgivaren ha förhandlat enligt paragraf 11 i medbestämmandelagen. För brottet blir arbetsgivaren skyldig att betala 75 000 kronor i skadestånd till HF. Två av rättens ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Sista frågan i målet handlade om APM Terminals hindrat Hamnarbetarförbundets huvudskyddsombud, då han inte fått delta i riskbedömningen. Här fick HF också rätt. APM Terminals gjorde sig skyldiga till brott mot förtroendemannalagen och ska betala 25 000 kronor vardera i skadestånd till Hamnarbetarförbundet och huvudskyddsombudet.

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i HF, är kluven när han tar del av domstolens beslut:

– Å ena sidan är det skönt att vi vann i fråga om mbl och hindrande av skyddsombud. Det blir nog en näsbränna för APM Terminals. Vi har tre likadana tvister om skyddsombud, som vi har parkerat. De kommer vi att återuppta.

– Men för resten av landet innebär det problem, då domen urholkar värdet av vårt avtal. Fördelen nu är att vi inte har någon brådska att teckna nytt avtal till den 1 december. Om vi inte gör det förlängs det med sju dagar i stöten. Vi kommer att få våra löneökningar från den 1 november i vilket fall som helst, säger Erik Helgeson.

Joakim Ärlund anser inte att det finns större anledning att vara självkritisk på grund av utfallet i frågan om MBL och hindrande av skyddsombud.

– Det var första gången APM Terminals gjorde upp om ett nytt schema sedan man hade fått två avtal. Egentligen är det inte så konstigt att man landande som man gjorde. Framledes får man vara observant och mbl-förhandla med Hamnarbetarförbundet.

Kan utfallet i domen påverka avtalsförhandlingarna?
Ärlund säger:
– Jag tycker nog att domen stärker det avtal vi har med Transport. Sedan vet jag inte hur Hamnarbetarförbundet bedömer domen, säger Ärlund.

Nästa steg för Erik Helgeson och Hamnarbetarförbundet blir att sätta sig ner och analysera domen noggrant. Hur ska de tolka utslaget på kort och lång sikt? Finns det möjligheter att överklaga till internationella domstolar?

– På lång sikt tror jag att det enda som är hållbart för arbetstagarna är att vi ingår i en förhandlingskartell med Transport. Men risken är att domen till en början drar Transport åt andra hållet.

– Att de vill markera sin särställning och försöka bryta upp de lokala samarbeten som finns mellan facken. Men det nöts nog ner av tidens tand, säger Helgeson.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att domen var väntad.

– I sak förändrar det ingenting som jag ser det. Vi har förhandlat och gjort arbetstidsförläggning fram till nu, det avser vi att fortsätta med, säger han och fortsätter:

– Att HF vinner i fråga om mbl och arbetsmiljö hade jag också förväntat mig. De rättigheterna har de utifrån att de gått med på fredsplikt. Våra skyddsombuds rätt att medverka har inte fungerat friktionsfritt i alla hamnar heller. Jag tycker att Arbetsdomstolen gör ett klargörande som också ger våra skyddsombud rätt att vara med i hela processen och inte bara informeras i efterhand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

30 stuveriarbetare varslades initialt. 26 fick till slut gå när pappersbruket lades ner. ”Vi har nya produkter och nya kunder på gång”, säger Richard Emanuelsson. Foto: Justina Öster

”Nedläggningen blev en rejäl kalldusch”

Hamn. SCA:s nedläggning av pappersbruket i Sundsvall blev ett dråpslag för hamnen. Hälften av godset försvann och 30 av 55 stuveriarbetare varslades om uppsägning.

Lily Hallberg

Vi är bra på att lyssna!

Ledare. Hej kamrater och läsare! Här skriver jag nu för första gången, som ny tillförordnad chefredaktör för tidningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.