Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.
Close
Under förhandlingsdagen. Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen.
Close

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Vid en omorganisation våren 2019 förhandlade APM Terminals och Transport fram ett nytt schema. APM Terminals valde att inte förhandla med Hamnarbetarförbundet (HF), som också har kollektivavtal.

Arbetsdomstolen bedömer att förhandlingar om scheman till stor del handlar om anställningsvillkor. Därför är det Transports avtal som gäller, eftersom det tecknades först.

– Vi är nöjda med att det tydligt framgår att det är avtalet med Transport som gäller. Det styr anställningsvillkoren för alla hamnarbetare, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund och fortsätter:

– Hade Hamnarbetarförbundet vunnit hade vi hamnat i en orimlig situation där lön och arbetsvillkor hade baserats på fackligt medlemskap. Det är bra att det slås fast att ett avtal gäller per bransch. Det är en komponent som är viktig i den svenska arbetsmarknadsmodellen.

HF:s krav att få förhandla om scheman var tvistens stora principfråga. Som andrahandskrav yrkade förbundet att APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen. Där fick Hamnarbetarförbundet rätt. Eftersom HF inte får förhandla om schema, är ändringen att betrakta som ensidig från arbetsgivaren i förhållande till Hamnarbetarförbundets medlemmar.  Därför borde arbetsgivaren ha förhandlat enligt paragraf 11 i medbestämmandelagen. För brottet blir arbetsgivaren skyldig att betala 75 000 kronor i skadestånd till HF. Två av rättens ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Sista frågan i målet handlade om APM Terminals hindrat Hamnarbetarförbundets huvudskyddsombud, då han inte fått delta i riskbedömningen. Här fick HF också rätt. APM Terminals gjorde sig skyldiga till brott mot förtroendemannalagen och ska betala 25 000 kronor vardera i skadestånd till Hamnarbetarförbundet och huvudskyddsombudet.

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i HF, är kluven när han tar del av domstolens beslut:

– Å ena sidan är det skönt att vi vann i fråga om mbl och hindrande av skyddsombud. Det blir nog en näsbränna för APM Terminals. Vi har tre likadana tvister om skyddsombud, som vi har parkerat. De kommer vi att återuppta.

– Men för resten av landet innebär det problem, då domen urholkar värdet av vårt avtal. Fördelen nu är att vi inte har någon brådska att teckna nytt avtal till den 1 december. Om vi inte gör det förlängs det med sju dagar i stöten. Vi kommer att få våra löneökningar från den 1 november i vilket fall som helst, säger Erik Helgeson.

Joakim Ärlund anser inte att det finns större anledning att vara självkritisk på grund av utfallet i frågan om MBL och hindrande av skyddsombud.

– Det var första gången APM Terminals gjorde upp om ett nytt schema sedan man hade fått två avtal. Egentligen är det inte så konstigt att man landande som man gjorde. Framledes får man vara observant och mbl-förhandla med Hamnarbetarförbundet.

Kan utfallet i domen påverka avtalsförhandlingarna?
Ärlund säger:
– Jag tycker nog att domen stärker det avtal vi har med Transport. Sedan vet jag inte hur Hamnarbetarförbundet bedömer domen, säger Ärlund.

Nästa steg för Erik Helgeson och Hamnarbetarförbundet blir att sätta sig ner och analysera domen noggrant. Hur ska de tolka utslaget på kort och lång sikt? Finns det möjligheter att överklaga till internationella domstolar?

– På lång sikt tror jag att det enda som är hållbart för arbetstagarna är att vi ingår i en förhandlingskartell med Transport. Men risken är att domen till en början drar Transport åt andra hållet.

– Att de vill markera sin särställning och försöka bryta upp de lokala samarbeten som finns mellan facken. Men det nöts nog ner av tidens tand, säger Helgeson.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att domen var väntad.

– I sak förändrar det ingenting som jag ser det. Vi har förhandlat och gjort arbetstidsförläggning fram till nu, det avser vi att fortsätta med, säger han och fortsätter:

– Att HF vinner i fråga om mbl och arbetsmiljö hade jag också förväntat mig. De rättigheterna har de utifrån att de gått med på fredsplikt. Våra skyddsombuds rätt att medverka har inte fungerat friktionsfritt i alla hamnar heller. Jag tycker att Arbetsdomstolen gör ett klargörande som också ger våra skyddsombud rätt att vara med i hela processen och inte bara informeras i efterhand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

AD: Hamnarbetarförbundets strejk får fortsätta

Juridik. Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder i svenska hamnar är inte olagliga. Det slår Arbetsdomstolen (AD) fast i ett beslut efter prövning.

Transportarbetarens logga

HF dras till domstol för hamnstrejk

Konflikt. Arbetsgivaren har stämt Hamnarbetarförbundet (HF) för olovliga stridsåtgärder. I går inledde facket strejker i en rad hamnar där de har medlemmar. I dag på eftermiddagen möts parterna i Arbetsdomstolen.

Miljöarbetaren Cecilia räddade liv

När en man föll ihop var miljöarbetaren Cecilia Eliasson snabbt ute och gjorde hjärt- och lungräddning. Det räddade mannens liv.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Med koll på jobben i sommarland

Facket. Återvinningscentraler, glasskiosker, färjeläger, butiker, glasskiosker – traditionsenligt veckorna efter midsommar är folk från LO ute och möter unga på arbetsplatserna. För råd, tips och frågor om anställningsvillkor.

Den svenska modellen: stabil organisationsgrad

Rapport. LO-facken har fortsatt färre medlemmar än före pandemin. Men organisationsgraden är stabil. Och sett till hela arbetskraften ökade antalet yrkesaktiva fackmedlemmar 2024.

Finnair flygplan

Finsk flygstrejk den 2 juli

Konflikt. Den andra juli går markpersonal på Helsingfors-Vanda flygplats ut i strejk. Stridsåtgärden är en i raden av flygrelaterade konflikter i Finland under 2025.

Avtal 2025

Nytt avtal i tid för biluthyrare

Biluthyrning/Almega. Transport har tecknat ett nytt, tvåårigt avtal för anställda vid biluthyrningsföretag. Det ger löneökningar på upp till drygt 2 000 fördelat under avtalsperioden.

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Avtal 2025

SAS-klubbar satsade på höjda traktamenten

Kabin. Midsommarveckan tecknades de sista lokala bilagorna för flygets kabinpersonal. För tre av dem krävdes medling innan någon överenskommelse kunde nås."Det blev okej. Men man vill alltid ha mer", säger Lennart Selggren, ordförande för Transports klubb på SAS SK.

Offentliga upphandlingar

Domstol stoppar nya avtal

Servicetrafik. Med omedelbar verkan stoppade förvaltningsrätten före midsommar Region Kalmar från att teckna nya avtal om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. Den pågående upphandlingen har kritiserats för att riskera slå ut mindre taxiföretag.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.