Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.
Close
Under förhandlingsdagen. Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen.
Close

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Vid en omorganisation våren 2019 förhandlade APM Terminals och Transport fram ett nytt schema. APM Terminals valde att inte förhandla med Hamnarbetarförbundet (HF), som också har kollektivavtal.

Arbetsdomstolen bedömer att förhandlingar om scheman till stor del handlar om anställningsvillkor. Därför är det Transports avtal som gäller, eftersom det tecknades först.

– Vi är nöjda med att det tydligt framgår att det är avtalet med Transport som gäller. Det styr anställningsvillkoren för alla hamnarbetare, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund och fortsätter:

– Hade Hamnarbetarförbundet vunnit hade vi hamnat i en orimlig situation där lön och arbetsvillkor hade baserats på fackligt medlemskap. Det är bra att det slås fast att ett avtal gäller per bransch. Det är en komponent som är viktig i den svenska arbetsmarknadsmodellen.

HF:s krav att få förhandla om scheman var tvistens stora principfråga. Som andrahandskrav yrkade förbundet att APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen. Där fick Hamnarbetarförbundet rätt. Eftersom HF inte får förhandla om schema, är ändringen att betrakta som ensidig från arbetsgivaren i förhållande till Hamnarbetarförbundets medlemmar.  Därför borde arbetsgivaren ha förhandlat enligt paragraf 11 i medbestämmandelagen. För brottet blir arbetsgivaren skyldig att betala 75 000 kronor i skadestånd till HF. Två av rättens ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Sista frågan i målet handlade om APM Terminals hindrat Hamnarbetarförbundets huvudskyddsombud, då han inte fått delta i riskbedömningen. Här fick HF också rätt. APM Terminals gjorde sig skyldiga till brott mot förtroendemannalagen och ska betala 25 000 kronor vardera i skadestånd till Hamnarbetarförbundet och huvudskyddsombudet.

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i HF, är kluven när han tar del av domstolens beslut:

– Å ena sidan är det skönt att vi vann i fråga om mbl och hindrande av skyddsombud. Det blir nog en näsbränna för APM Terminals. Vi har tre likadana tvister om skyddsombud, som vi har parkerat. De kommer vi att återuppta.

– Men för resten av landet innebär det problem, då domen urholkar värdet av vårt avtal. Fördelen nu är att vi inte har någon brådska att teckna nytt avtal till den 1 december. Om vi inte gör det förlängs det med sju dagar i stöten. Vi kommer att få våra löneökningar från den 1 november i vilket fall som helst, säger Erik Helgeson.

Joakim Ärlund anser inte att det finns större anledning att vara självkritisk på grund av utfallet i frågan om MBL och hindrande av skyddsombud.

– Det var första gången APM Terminals gjorde upp om ett nytt schema sedan man hade fått två avtal. Egentligen är det inte så konstigt att man landande som man gjorde. Framledes får man vara observant och mbl-förhandla med Hamnarbetarförbundet.

Kan utfallet i domen påverka avtalsförhandlingarna?
Ärlund säger:
– Jag tycker nog att domen stärker det avtal vi har med Transport. Sedan vet jag inte hur Hamnarbetarförbundet bedömer domen, säger Ärlund.

Nästa steg för Erik Helgeson och Hamnarbetarförbundet blir att sätta sig ner och analysera domen noggrant. Hur ska de tolka utslaget på kort och lång sikt? Finns det möjligheter att överklaga till internationella domstolar?

– På lång sikt tror jag att det enda som är hållbart för arbetstagarna är att vi ingår i en förhandlingskartell med Transport. Men risken är att domen till en början drar Transport åt andra hållet.

– Att de vill markera sin särställning och försöka bryta upp de lokala samarbeten som finns mellan facken. Men det nöts nog ner av tidens tand, säger Helgeson.

Transports avtalssekreterare Peter Winstén konstaterar att domen var väntad.

– I sak förändrar det ingenting som jag ser det. Vi har förhandlat och gjort arbetstidsförläggning fram till nu, det avser vi att fortsätta med, säger han och fortsätter:

– Att HF vinner i fråga om mbl och arbetsmiljö hade jag också förväntat mig. De rättigheterna har de utifrån att de gått med på fredsplikt. Våra skyddsombuds rätt att medverka har inte fungerat friktionsfritt i alla hamnar heller. Jag tycker att Arbetsdomstolen gör ett klargörande som också ger våra skyddsombud rätt att vara med i hela processen och inte bara informeras i efterhand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Mikael Gustafsson, ombudsman i Transports avdelning 2 hamn. Foto: Kristina Sjöberg

Minskat varsel i Helsingborgs hamn

Hamn. Totalt 12 personer varslas om uppsägning på Helsingborgs hamn. Från början var det 31 personer som riskerade att förlora jobbet.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Blockad mot Tesla en världsnyhet

Konflikt. Transports sympatikonflikt mot Tesla har inte gått obemärkt förbi. I hela världen rapporteras om beslutet att stoppa Elon Musks elbilar i de svenska hamnarna.

Utesluten SD-politiker utesluts från – SD

Politik. Transport har i svenska domstolar förgäves hävdat sin rätt att utesluta en lastbilschaufför sedan han valts in för Sverigedemokraterna i ett kommunfullmäktige. Nu utesluts han från SD efter att ha dömts för grovt rattfylleri.

Avtal 2023
Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.