Close
En man sopar utanför ett köpcenter som totalförstördes efter rysk missilbeskjutning den 9 maj.
Close
Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Oleg Grygoriuk är ordförande för Transports systerförbund MTWTU. När Transportarbetaren når honom har han just rest genom krigets Ukraina. Intervjun fick först skjutas upp då hindren på vägen var många och resan blev försenad.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

Verksamheten står stilla i Ukrainas hamnar men många hamnarbetare har fortfarande ett jobb att gå till. Där de får sköta daglig drift, underhåll och reparationer. Facket har haft fullt upp med att förhandla med de offentligt ägda hamnbolagen. Vissa hamnarbetare får full lön, andra lägre och vissa ingen alls.

– Vi förhandlar med arbetsgivarna och förstår att det inte är som vanligt, men vi anser att de måste göra på samma sätt på alla arbetsplatser. Jag tycker att staten borde stötta sitt folk och inte lämna dem utan försörjning, säger Oleg Grygoriuk.

Försvagat facket

Den ukrainska regeringen har presenterat ett antal lagförslag som försvagat fackets position. Som att ge arbetsgivare rätt att sparka arbetare utan att förhandla med facket.

– Sedan kom en ny lag som ger nya rättigheter som skyddar arbetare. Vi balanserar hela tiden fram och tillbaka, säger Oleg Grygoriuk.

Förra gången Transportarbetaren talade med Oleg Grygoriuk (läs intervjun här) var den humanitära situationen i hamnstaden Mariupol svår. Sedan dess har det blivit ett helvete på jorden. Stora delar av staden har jämnats med marken efter den ryska krigsmaktens beskjutning.

– Vi hade 3 000 medlemmar som jobbade i hamnen. 1 200 av dem har lyckats fly till andra delar av Ukraina. De andra vet vi inget om. Vi hoppas att vissa av dem lever. Kanske lyckades några fly över den ryska gränsen.

Hjälpsändning

Intervjun görs i mitten av maj. Oleg Grygoriuk är i västra Ukraina och väntar på en hjälpsändning från tyska systerfacket Verdi.

– Sedan kommer förnödenheter att delas ut till våra medlemmar.

Facket jobbar också med att skydda sjömännen som jobbar på fartyg. Det rör sig om tiotusentals sjömän som är fast på båtar. Oleg Grygoriuk och hans förbund har uppmanat sjömännen att fortsätta jobba och inte gå i land.

– De hjälper oss bäst genom att se till att det finns kvar ukrainare som kan försörja sig, dessutom är pengarna de skickar hem viktiga.

– 5–10 procent av sjömännen har militär erfarenhet och de har redan anslutit som frivilliga till försvaret av landet.

Håller sig positiv

Trots förödelsen försöker Oleg Grygoriuk hålla sig positiv.

– Jag har tillgång till mycket information och vi får mer och bättre vapen. Jag tror och hoppas att vi kan knuffa ut Ryssland från landet.

Det är dags att lägga på. Nästa vecka fortsätter facket att bocka av listan på sjömän som behöver stöd. Resorna i landet med humanitär hjälp fortsätter.

– President Zelenskyj har sagt att vi ska fortsätta arbeta. Det är det vi ska göra, säger Oleg Grygoriuk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

SD och historien

Davids krönika. Jag har en del kollegor inom åkeribranschen som är Sverigedemokrater. De flesta är bra folk och de ställer upp för mig på jobbet, likväl som jag ställer upp för dem. Utan att vara det minsta SD:are kan jag förstå att man kan ta till sig en del av SD:s budskap: att stoppa gängvåldet och att all invandring inte är helt nödvändig (fast de protesterar aldrig mot arbetskraftsinvandrarnas slavlöner).

Transportarbetarens logga

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Solidaritet, kamrater, solidaritet

Ordförandeord. Det var inte så här jag hade tänkt att maj 2022 skulle vara. Planen var att planera inför Transports kongress 2022, driva förbundets frågor i valrörelsen och som inledning på valrörelsen ta en tur till Almedalsveckan nu när pandemin lugnat ner sig.

Kongress 2022 / VU-kandidaternas egna inlägg
Transports kongress 2017

De vill leda Transport

VU-kandidater (uppdaterad). Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Petri Perälä

Tillsammans gör vi Transport starkt

Petri Perälä. Jag kandiderar till förbundssekreterare för att jag är övertygad om att Transport kan bli ett starkare förbund. Sedan 2007 har vi tappat ca 20 000 medlemmar och under senaste kongressperioden cirka 4 000. Så här kan det inte fortsätta.

Jörgen Öhman

Transport kan bli ett självspelande piano

Jörgen Öhman. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje? Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget.

Peter Lövkvist

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Peter Lövkvist. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Varnar för förlorade försäkringspengar

Truckolyckor. – Jag får ofta hålla på och slåss, det är alltid trafikförsäkringen som gäller om du blir påkörd av en truck, säger Johan Nyman, regionalt skyddsombud i Transports Göteborgsavdelning. Han anser att det råder stor okunskap om vilken försäkring som gäller.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.