Close
En man sopar utanför ett köpcenter som totalförstördes efter rysk missilbeskjutning den 9 maj.
Close
Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Oleg Grygoriuk är ordförande för Transports systerförbund MTWTU. När Transportarbetaren når honom har han just rest genom krigets Ukraina. Intervjun fick först skjutas upp då hindren på vägen var många och resan blev försenad.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

Verksamheten står stilla i Ukrainas hamnar men många hamnarbetare har fortfarande ett jobb att gå till. Där de får sköta daglig drift, underhåll och reparationer. Facket har haft fullt upp med att förhandla med de offentligt ägda hamnbolagen. Vissa hamnarbetare får full lön, andra lägre och vissa ingen alls.

– Vi förhandlar med arbetsgivarna och förstår att det inte är som vanligt, men vi anser att de måste göra på samma sätt på alla arbetsplatser. Jag tycker att staten borde stötta sitt folk och inte lämna dem utan försörjning, säger Oleg Grygoriuk.

Försvagat facket

Den ukrainska regeringen har presenterat ett antal lagförslag som försvagat fackets position. Som att ge arbetsgivare rätt att sparka arbetare utan att förhandla med facket.

– Sedan kom en ny lag som ger nya rättigheter som skyddar arbetare. Vi balanserar hela tiden fram och tillbaka, säger Oleg Grygoriuk.

Förra gången Transportarbetaren talade med Oleg Grygoriuk (läs intervjun här) var den humanitära situationen i hamnstaden Mariupol svår. Sedan dess har det blivit ett helvete på jorden. Stora delar av staden har jämnats med marken efter den ryska krigsmaktens beskjutning.

– Vi hade 3 000 medlemmar som jobbade i hamnen. 1 200 av dem har lyckats fly till andra delar av Ukraina. De andra vet vi inget om. Vi hoppas att vissa av dem lever. Kanske lyckades några fly över den ryska gränsen.

Hjälpsändning

Intervjun görs i mitten av maj. Oleg Grygoriuk är i västra Ukraina och väntar på en hjälpsändning från tyska systerfacket Verdi.

– Sedan kommer förnödenheter att delas ut till våra medlemmar.

Facket jobbar också med att skydda sjömännen som jobbar på fartyg. Det rör sig om tiotusentals sjömän som är fast på båtar. Oleg Grygoriuk och hans förbund har uppmanat sjömännen att fortsätta jobba och inte gå i land.

– De hjälper oss bäst genom att se till att det finns kvar ukrainare som kan försörja sig, dessutom är pengarna de skickar hem viktiga.

– 5–10 procent av sjömännen har militär erfarenhet och de har redan anslutit som frivilliga till försvaret av landet.

Håller sig positiv

Trots förödelsen försöker Oleg Grygoriuk hålla sig positiv.

– Jag har tillgång till mycket information och vi får mer och bättre vapen. Jag tror och hoppas att vi kan knuffa ut Ryssland från landet.

Det är dags att lägga på. Nästa vecka fortsätter facket att bocka av listan på sjömän som behöver stöd. Resorna i landet med humanitär hjälp fortsätter.

– President Zelenskyj har sagt att vi ska fortsätta arbeta. Det är det vi ska göra, säger Oleg Grygoriuk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mynthögar. Foto: Shutterstock

Tjänstemännens löner drar ifrån

Löneutveckling. LO-arbetarna halkar efter tjänstemännen. Det har LO visat i flera av sina årliga sammanställningar. Det har skett en så kallad löneglidning som gjort att tjänstemännens löner ökat mer än ”märket” sedan år 2000.

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.

Avtal 2023
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.

Trög start på förhandlingarna

Avtal. Under två dagar har Transports förhandlingsdelegation för Transportavtalet varit samlade i Stockholm för att byta krav med arbetsgivavarorganisationen Transportföretagen. Parterna står fortfarande långt ifrån varandra.

Fack säger nej till lönebud

Avtalsrörelse 2023. Facken inom industrin har sagt nej till ett lönebud på 6,5 procent under två år. Arbetsgivarsidan säger däremot ja.

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Göteborgs hamn

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

Kollektivavtal

Avtal värt att hylla!

Facket. Kollektivavtal är centralt i fackförbundens arbete, alla dagar. Men i dag värda extra uppmärksamhet – den 17 mars firas Kollektivavtalets dag.

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.

Vägen till chaufförsyrket – Del 3

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

Bra lön allt viktigare när unga väljer jobb

Ungdomsbarometern. Bra lön blir en allt viktigare faktor när unga väljer gymnasieutbildning och yrke. Det visar en ny rapport från Ungdomsbarometern, Sveriges största ungdomsstudie.

Blockad av fartyg med fulavtal

Hamn. Klockan 7 i morse trädde Transports sympatiåtgärder i kraft – hamnarbetare i Uddevalla stoppade lossning av ett fartyg som försatts i blockad av Seko sjöfolk som krävt kollektivavtal.

Instabee-koncernen vill teckna kollektivavtal

Arbetsrätt. Två av e-handelns största paketleverantörer Instabox och Budbee har slagits samman till koncernen Instabee. Koncernen har skrivit en avsiktsförklaring med Transport om att teckna kollektivavtal.

Fästing. Foto: Istockphoto

TBE-sjuk nekad ersättning

Arbetsmiljö. Ett fästingbett kastade livet på ända med en svår hjärnhinneinflammation. Foderbilschauffören Ove Lindh blev långtidssjukskriven. Men Afa-försäkringen erkänner det inte som arbetsskada utan skyller på hans katter.

Lastbil på vinterväg, Umeå

Fortsatt snökaos

Trafik. De kraftiga snöfall med blåst som dragit in över Sverige har fått stora konsekvenser för all slags trafik – flera allvarliga olyckor på de stora vägarna, försenad tidningsutdelning och inställda bussar, tåg och flyg.

Internationella kvinnodagen
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Unik jämställdhet på transportutbildning

Utbildning. Vägen har varit lång. Men allt fler kvinnor väljer framgångsrikt ett tidigare starkt mansdominerat yrke – lastbilschaufför. Utvecklingen med fler kvinnliga sökande till Transportprogrammet fortsätter, visar Skolledarrapporten för 2022/2023.

Hovrätten: Brott när hamnarbetare dog

Arbetsmiljö. Svea Hovrätt slår fast att hamnchefen är skyldig till arbetsmiljöbrottet "vållande till annans död". Samtidigt sänks chefens straff och hamnbolagets företagsbot.