Close
En man sopar utanför ett köpcenter som totalförstördes efter rysk missilbeskjutning den 9 maj.
Close
Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Oleg Grygoriuk är ordförande för Transports systerförbund MTWTU. När Transportarbetaren når honom har han just rest genom krigets Ukraina. Intervjun fick först skjutas upp då hindren på vägen var många och resan blev försenad.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU
Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

Verksamheten står stilla i Ukrainas hamnar men många hamnarbetare har fortfarande ett jobb att gå till. Där de får sköta daglig drift, underhåll och reparationer. Facket har haft fullt upp med att förhandla med de offentligt ägda hamnbolagen. Vissa hamnarbetare får full lön, andra lägre och vissa ingen alls.

– Vi förhandlar med arbetsgivarna och förstår att det inte är som vanligt, men vi anser att de måste göra på samma sätt på alla arbetsplatser. Jag tycker att staten borde stötta sitt folk och inte lämna dem utan försörjning, säger Oleg Grygoriuk.

Försvagat facket

Den ukrainska regeringen har presenterat ett antal lagförslag som försvagat fackets position. Som att ge arbetsgivare rätt att sparka arbetare utan att förhandla med facket.

– Sedan kom en ny lag som ger nya rättigheter som skyddar arbetare. Vi balanserar hela tiden fram och tillbaka, säger Oleg Grygoriuk.

Förra gången Transportarbetaren talade med Oleg Grygoriuk (läs intervjun här) var den humanitära situationen i hamnstaden Mariupol svår. Sedan dess har det blivit ett helvete på jorden. Stora delar av staden har jämnats med marken efter den ryska krigsmaktens beskjutning.

– Vi hade 3 000 medlemmar som jobbade i hamnen. 1 200 av dem har lyckats fly till andra delar av Ukraina. De andra vet vi inget om. Vi hoppas att vissa av dem lever. Kanske lyckades några fly över den ryska gränsen.

Hjälpsändning

Intervjun görs i mitten av maj. Oleg Grygoriuk är i västra Ukraina och väntar på en hjälpsändning från tyska systerfacket Verdi.

– Sedan kommer förnödenheter att delas ut till våra medlemmar.

Facket jobbar också med att skydda sjömännen som jobbar på fartyg. Det rör sig om tiotusentals sjömän som är fast på båtar. Oleg Grygoriuk och hans förbund har uppmanat sjömännen att fortsätta jobba och inte gå i land.

– De hjälper oss bäst genom att se till att det finns kvar ukrainare som kan försörja sig, dessutom är pengarna de skickar hem viktiga.

– 5–10 procent av sjömännen har militär erfarenhet och de har redan anslutit som frivilliga till försvaret av landet.

Håller sig positiv

Trots förödelsen försöker Oleg Grygoriuk hålla sig positiv.

– Jag har tillgång till mycket information och vi får mer och bättre vapen. Jag tror och hoppas att vi kan knuffa ut Ryssland från landet.

Det är dags att lägga på. Nästa vecka fortsätter facket att bocka av listan på sjömän som behöver stöd. Resorna i landet med humanitär hjälp fortsätter.

– President Zelenskyj har sagt att vi ska fortsätta arbeta. Det är det vi ska göra, säger Oleg Grygoriuk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Enda kvinnan ombord

Davids krönika. Bokläsandet minskar. Förlagen går back. Deras eviga strategimöten hjälper föga och de drar ner på personal och sparkar författare. Ljudböcker går lite bättre men där är avanserna så små att de knappt täcker sina kostnader.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.