Häcklat åkeri byter spår

Norrlandsåkeriet Logex har sedan starten hyrt in förare från sitt eget bemanningsbolag, i stället för att anställa dem i transportfirman. Nu erbjuds förarna att gå över till åkeriet. – Vi ska inte vara något svart får, vi ska vara seriösa, säger företagets vice vd, Mattias Sundgren.

Transportarbetaren skrev vid flera tillfällen under 2009 om åkeriet Logex, med bas i Umeå, som inte hade några egna förare. I stället var förarna anställda i ägarnas bemanningsbolag, Personalbolaget Optimus AB.

Det kom fram att en förare omplacerades till ett lagerjobb på mejeri sedan han klagat. Det skrevs också om en egenföretagare som arbetade för Logex, som visade sig sakna både svensk adress, organisationsnummer och svensk F-skattsedel.

För att komma åt problemen, med osäkerhet för förarna och osund konkurrens i branschen, ville Transports Umeåavdelning teckna ett transportavtal med Logex. Men företaget avböjde och menade att det dels var opraktiskt med två avtal, dels mer praktiskt att ha alla anställda i samma företag. I bemanningsbolaget anställdes personal även till ägarnas övriga verksamheter.

Nu har företaget ändrat uppfattning.

– Det här är ett ställningstagande för branschen. Vi har fasta linjer, fasta månadsscheman och fast månadslön. Vi har inte haft en konflikt på flera år, så den största skillnaden blir utåt, säger Mattias Sundgren, vice vd i företaget.

Sedan 2009 har åkeriet Logex också vuxit kraftigt. Nu har företaget 35 bilar och 60 chaufförer, samt terminaler i både Umeå, Lycksele och Piteå. Och för att visa att det inte förekommer oschysta villkor har Logex tecknat rätt avtal och erbjudit förarna anställning i åkeriet.

Från Transports sida uppskattas initiativet.

– Vi tycker att det är bra att de kommer in på det avtal som gäller och att företaget går med i arbetsgivarorganisationen. Om åkerierna inte enas, samarbetar och gör det seriöst så finns det snart inga svenska åkerier kvar, säger Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28.

För de anställda förarnas del innebär det i praktiken att de får ett nytt namn på lönespecifikationen och går över till det kollektivavtal som är skrivet för åkeriverksamhet. Och lönen betalas ut innevarande månad, i stället för en månad efter.

– Den släpande lönen delar vi upp på 60 månader, så på fem år får ni ut hela det saknade beloppet och är ikapp. Summan betalas ut som en bonus i maj varje år, förklarade Mattias Sundgren på ett möte med de anställda förarna i Lycksele i samband med övergången.

Dessutom får de ta med sig både de intjänade semesterdagarna och hela anställningstiden, vilket påverkar uppsägningstiden.

– Jag har alltid förespråkat det här. Många arbetare ryggar för bemanningsbranschen. Det är bra att vi går över på riktigt, säger arbetsledaren Mattias Forsvall.

Han arbetade tidigare som förare för Logex men leder nu arbetet i Lyckseleområdet. Där har det dock inte varit några konflikter sedan verksamheten började för flera år sedan.

Mattias Forsvall säger:

– I Umeå kan det ha varit skillnad men här har vi alltid haft heltid och fasta scheman. Vi har varit väldigt förskonade från problem.

Nu är det upp till bevis för företaget som har som mål att få Transports stämpel ”Schysta villkor”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.