Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Det rapporterar den fackliga nättidningen frifagbevegelse.no.

Konferensen arrangerades i april 2015 och enligt frifagbevegelse.no handlade det om verbala trakasserier mot två servitriser, av vilka en var under 18 år. Tillmälena följdes av tafsande och nypningar.

Middagen arrangerades i anslutning till konferensen med renhållningsarbetare från Sverige, Norge, Danmark och Finland och ett 80-tal personer deltog, uppger den fackliga nättidningen.

Enligt Transports kommunikationschef Maria Arkeby kom de svenska deltagarna från fackförbunden Transport och Kommunal, som organiserar miljöarbetare. Hon har pratat med en av deltagarna från Transports lokalavdelningar, som bekräftar bilden i den norska nättidningen.

Där säger centrala ombudsmannen Ole Einar Adamsröd i Norsk Transportarbeiderforbund, som höll i konferensen:

– Jag blev förbannad. Jag fick tag i en mikrofon, förklarade vad som hänt och sa åt alla att lämna lokalen.

Hotelldirektör Poul-Henrik Remmer vid Scandic Ishavshotell i Tromsö säger till frifagbevegelse.no att det var första gången han såg en av sina anställda gråta.

–  Så illa var det.

För arbetet.se berättar Ole Einar Adamsröd att han försökte klara ut direkt på restaurangen vem som gjort vad. Men då ingen trädde fram fick ansvaret tas kollektivt. Dagen därpå tog han på nytt upp det inträffade, ursäkter och blommor sändes till restaurangen, men någon polisanmälan gjordes aldrig, uppger arbetet.se.

Transports kommunikationschef Maria Arkeby svarar på frågor om konferensen eftersom den renhållare som deltog, i sällskap med några till från förbundet, avböjt att prata direkt med pressen.

– Han bekräftar att Ole Einar Adamsröd från Norsk Transportarbeiderforbund verkligen var högröd i ansiktet när han tog mikrofonen och skickade ut församlingen från restaurangen.

De svenska deltagarna berättar att de satt två, tre bord bort och därför inte riktigt såg ”vilka som utmärkte sig”.

Brukar det gå till så här på fackliga konferenser, där Transport deltar?

– Det sa inte renhållningsarbetaren jag pratade med. Men något liknande har inte återupprepats. De personer som utsatte serveringspersonalen deltog inte i den fortsatta konferensen och har inte varit med vid några sammankomster senare heller, säger Maria Arkeby.

Uppgifter finns om att de konferensdeltagare som kränkte serveringspersonalen kom från ett av de nordiska länderna.

– Jag tror inte vi ska peka finger åt något håll utan vara glada och nöjda att våra deltagare inte var inblandade. De uppskattade att arrangörerna tog tag i händelsen så noggrant.

Transport kommer inte att följa upp händelsen ytterligare. Förbundet arbetar däremot vidare med den undersökning om sexuella trakasserier mot anställda och förtroendevalda, som Transport utlovade för två veckor sedan.

Mejl kommer att skickas ut och berörda ska få vara anonyma, om de inte begär att få framträda med namn. Eftersom det handlar om enskilda personers upplevelser och hur man uppfattar ord, begrepp och terminologi gäller det att formulera frågorna på rätt sätt, beskriver Arkeby.

Tidsplanen är att mejlen ska skickas ut före jul. Hur många som berörs är inte klart och hur vittnesmålen ska hanteras beror på vilka uppgifter som kommer in.

– Det är viktigt när någon ställer frågan: Hur ser det ut i Transport? Då ska vi inte svara: Det vet vi inte. Visar det sig att problem finns kan vi exempelvis behöva ta upp det i våra utbildningar och prata med utbildningsledarna, säger Maria Arkeby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    5 december, 2017

    Arbetsgivarna lär i alla fall mysa över att fackliga kursgårdar genomsyras av sexism och ren idioti. https://www.youtube.com/watch?v=xOIlcZc8L4M&t=72s

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.